Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Budoucnost pneumatik je „smart“

Budoucnost pneumatik je „smart“

 
Lide

úterý, 3. listopadu 2020

S ředitelem českého a slovenského zastoupení Pirelli Janem Mulačem se znám od chvíle, kdy někdy koncem 90. let vystoupil na pódium – tuším že v Rudolfinu – a oznámil otevření prvního přímého obchodního zastoupení. Jeho manažerská kariéra je nejen v pneumatikářské branži naprosto unikátní. Nedělám si iluze, že pro tuto práci musí mít člověk tak trochu ostré lokty, ale v jeho případě vím jedno – lidi ho mají rádi. Což je poměrně vzácná kombinace. Rozhovor vyšel jako příloha deníku Hospodářské noviny a týdeníku Ekonom pod záštitou Pneu revue.

 

Řekne-li se Pirelli, většina lidí si vybaví červeno-žluté logo s protáhlým „P“ nebo hodně rychlé auto na širokých kolech jako vystřižené z filmu Rychle a zběsile. Co si ale vybaví člověk, který pro tuto firmu přes dvacet let bez přestání pracuje?
Pro mě osobně je to více než práce, mám pocit, že je to ideál propojení byznysu a sebenaplnění. Splnil se mi můj kariérní sen. Stál jsem u zrodu založení české a následně slovenské pobočky světově významné značky, kterou Pirelli skutečně je. Byl a stále jsem součástí mnoha zajímavých, poutavých osudů, jak svých kolegů, členů mého týmu, tak také na straně obchodních partnerů.

Když jsme u té značky, v posledním žebříčku Brand Finance Automotive se značka Pirelli umístila na šestém místě v sektoru výrobců pneumatik s hodnotou 1,5 miliardy dolarů. Co podle vás značka Pirelli ztělesňuje a co jí dává tak vysoké ohodnocení?
Naše značka se vyznačuje dlouhou historií, ostatně společnost Pirelli byla založena v roce 1872 v italském Miláně a od počátku se snoubí s inovacemi, technologickým vývojem a pokrokem, kreativitou, neotřelou komunikací, nepřehlédnutelným vizuálním konceptem, opírajícím se o sport, kulturu, o vášeň nejen pro rychlost, překonávaní limitů či jejich posouvání... Jsou to velmi silné hodnoty, které značku Pirelli přivedly do 21. století a jsou součástí nových a nových příběhů.

Pirelli každopádně ztělesňuje to nejlepší z italských průmyslových tradic, stejně jako třeba auta Ferrari, móda Armani, těstoviny Barilla či drinky Martini. Koneckonců italské rodinné stříbro se točí hlavně kolem aut, módy, dobrého jídla a pití. Jak to jde dohromady s tím, že si značka Pirelli vybrala hlavního strategického partnera v Číně?
Jsme součástí globální ekonomiky a naše spojení s čínským partnerem přineslo zajištění budoucí prosperity, finanční stability a možnosti pro další expanze a vývoj nových produktů s vysokou přidanou hodnotou.

Budování značky je jistě důležité, ale na konci dne se každý akcionář ptá, jak si jeho investice stojí, kolik dnes vydělala a zda za utržené dividendy ještě letos vyrazí na Mauricius. A to vše se odvíjí od toho, kolik Pirelli prodá v tom nejprostším vyjádřen – v kusech. A k tomu, jak si pohlídá náklady a jak dobrou nebo špatnou má cenovou politiku. Vy jako člověk zodpovědný za prodej na jednom z mnoha trhů, v České republice, o tom víte nejvíc… Jak si tedy vede Pirelli v Česku?
To, že nejen já, ale celá řada členů mého týmu je u kormidla mnoho let, asi mluví samo za sebe. Uspokojivě mohu za nás všechny konstatovat, že jednotlivé cíle, které před nás každý rok management staví, jako například upevňování pozice tržního lídra v segmentu vysoce výkonných pneumatik v rozměrech od 18 palců výš, se nám daří naplňovat, a v neposlední řadě je to také index spokojenosti našich obchodních partnerů, který vyjadřuje dlouhodobou vzájemnou důvěru a ochotu pro obchodní růst.

Takže skvělá značka, špičkový produkt – co dalšího potřebujeme, aby mise značky byla na trhu dlouhodobě úspěšná? Napadá mě – obchodní partneři. Bez těch, co prodávají a montují pneumatiky koncovým zákazníkům, se žádný výrobce neobejde. Jak vypadá partnerská síť Pirelli v Česku?
Jsme součástí všech důležitých distribučních kanálů a úzkou spolupráci máme navázanou se všemi důležitými partnery, kteří s námi sdílejí naši obchodní filozofii a vizi pro posilování značky Pirelli. Opíráme se o nezávislé prodejce, nerozvíjíme vlastní retailové programy Pirelli, nevytváříme konkurenci naší značce. Je to obchod hodně postavený na vztazích, a proto volíme velmi individuální přístup, specifický pro každý prodejní kanál, pro každého zákazníka.

Když se bavíme o retailu, zrod internetu překreslil distribuční kanály prakticky úplně všech druhů zboží. O Česku je známo, že má jeden z nejvyšších, ne-li nejvyšší podíl e-commerce na prodeji pneumatik. Myslíte si, že je dobré kupovat pneumatiky na internetu?
Pneumatika je komodita, která vzhledem k vývoji nových technologií používaných v automobilech potřebuje a bude potřebovat specializovaný servis pro odborné a kvalitní nazutí na auto. Sortiment značky Pirelli je velmi široký a nabízí produkty pro specifické potřeby uživatelů a výrobců aut všech technologií. Dodáváme například pneumatiky run-flat, které umožňují dojezd do servisu i po úniku vzduchu, pneumatiky, které se samy zacelují, speciálně odhlučněné pneumatiky či nově speciály pro elektrická a plug-in/hybridní auta. Řada on-line prodejců dnes dokáže nabídnout naše pneumatiky i s adekvátním před- a poprodejním servisem či poradenstvím a my i zde spolupracujeme s těmi nejvýznamnějšími.

Velcí výrobci občas představují své vize toho, jak budou pneumatiky vypadat v budoucnu. Rýsuje se role pneumatik jako Velkého bratra, který bude snímat provozně důležitá data a předávat je řídicím jednotkám budoucích automobilů. Některé značky již testují bezvzduchové pneumatiky, jež už vlastně popírají vlastní obsah slova. Jistě i Pirelli má své vize, můžete je prozradit?

Nechci spekulovat a komentovat budoucí podobu pneumatik na základě konceptů jednotlivých výrobců. Je zřejmé, že se celková mobilita výrazně změní a že i tradiční pneumatika, jak ji známe, se může skutečně stát „smart“, nebo, chcete-li, inteligentní součástí celého auta. V tom případě bude poskytovat celou řadu důležitých informací, které přispějí k dalšímu posunu bezpečnosti či komfortu. Pirelli je prvním výrobcem, kterému se podařilo připojit pneumatiky k síti 5G. Tato technologie se v současnosti vyvíjí pro budoucí použití ve smart městech a nyní je už velmi blízko cíle. Pirelli byla první světovou pneumatikářskou firmou, která sdílela informace shromážděné prostřednictvím inteligentních pneumatik v síti 5G. Pneumatika je jedinou součástí automobilu, která je v kontaktu s vozovkou, což skýtá netušené možnosti. Může tak například díky konektivitě varovat před potenciálně nebezpečnými situacemi, jako je aquaplaning. V blízké budoucnosti bude telekomunikační infrastruktura 5G schopna shromáždit všechny tyto pneumatikami nasbírané informace a informovat ostatní vozidla o vzniklých situacích, což zvýší bezpečnost silničního provozu. To všechno posouvá pneumatiku na post důležitého komunikačního nástroje, který může v konečném důsledku prospět celému dopravnímu ekosystému, aktivně přispívat k budoucí mobilitě a autonomním systémům řízení.

Pirelli je několik posledních let výlučným dodavatelem pneumatik pro formuli 1, nejvyšší formu motoristického sportu. Uplatňují se zkušenosti z těchto aktivit při vývoji produktů pro běžné motoristy?
Nejen zkušenosti z formule 1, ale naše účast v motorsportu je velkou příležitostí pro vývoj technologií a produktů, které se odrazí ve standardní výrobě. Jeden příklad za všechny. Nejdůležitějším charakteristickým znakem nové pneumatiky P Zero je její schopnost zaručit maximální stabilitu dokonce i v mezních rychlostech, podobně jako činí ekvivalentní pneumatiky pro formuli 1. Umožňuje to technologie F1 Bead, která je příkladem přímého transferu z F1 do běžné produkce. Díky ní jsou síly působící na patku a bočnici rozloženy rovnoměrněji. Chování pneumatiky je díky tomu lineárnější i předvídatelnější – pneumatika dává řidiči pozvolna najevo, že se dostává na limit vyplývající z fyzikálních zákonů. Řidič tak může zažít radost ze sportovní jízdy s pocitem naprostého bezpečí.

Vy osobně patříte k nejdéle „sloužícím“ manažerům co do věrnosti jedné značce. Co vám práce pro Pirelli dala a naopak vzala a co považujete za klíčové, aby spolupráce fungovala tak dlouhou dobu?

Jak jsem již uvedl, jsem součástí Pirelli od samého počátku jejího působení na českém a slovenském trhu. Od té doby se Pirelli etablovala jako zásadní dodavatel prémiových pneumatik a zanechala tak nesmazatelnou stopu. Nelze hovořit o ztrátách, pokud svou práci chcete dělat a děláte s nasazením, jasnou vizí a jste při tom obklopeni skvělými lidmi. Moje manažerská filozofie se opírá o upřímnost, předvídatelnost a férovost. A to se myslím povedlo vtisknout do celkového obrazu práce celého našeho týmu a věřím, že toto naše působení na trhu vnímají stejně i naši obchodní partneři a koneckonců i celá motoristická veřejnost.

 

 

 
 
 

Komentáře k článku

Hrouda
Hrouda Jak jednoduchá otázka a tak prázdná a dlouhá odpověď:Myslíte si, že je dobré kupovat pneumatiky na internetu? Na tuto otázku hledají gumaři odpověď už dlouho a ještě jim nikdy nikdo neodpověděl . Ano je to dobré: a potom to blablabla/ nebo není to dobré protože a blablabla
středa, 4. listopadu 2020
 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz