Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Dobře bylo. Už i v Německu?

Dobře bylo. Už i v Německu?

 
ilustracni

pondělí, 19. ledna 2015

Na panelu hospodářského svazu německého gumárenského průmyslu (WdK), který monitoruje vývoj odbytu pneumatik od obchodníků ke koncovým zákazníkům (sell-out), prezentovaném koncem minulého roku, se bohužel černé na bílém odráží právě to, k čemu zavdávalo obavy mírné, občas skoro letní říjnové počasí, jakož i první odezvy z obchodu a průmyslu.

 

Poté co se v září prodej zimních pneumatik pro osobní automobily rozběhl spíše váhavě, zaostával následující měsíc nejen za tradičně velkým očekáváním, ale především za výsledkem loňského roku, který byl sám o sobě považován za slabý. To znamená, že za říjen 2014 vykazuje statistika Wdk prodeje zimních pneumatik pro osobní vozy minus 17 procent, zatímco – světe div se  – na druhé straně bylo u našich sousedů  prodáno o více než deset procent více  nových letních pneumatik pro osobní vozy. Celkově za prvních deset měsíců loňského roku vynesl prodej plus ve výši skoro tří procent při prodeji letních pneumatik a minus 21 procent při prodeji pneumatik zimních. Nadále váznoucí, sezonně podmíněný zimní prodej se přitom přirozeně rozhoupe mnohem obtížněji. Říjen je však jak známo měsícem klíčovým, v němž se obvykle prodá relativní většina zimních pneumatik a v němž se tak říkajíc „láme chleba“.  Například v roce 2013 to byla přesně jedna třetina všech zimních pneumatik prodaných v tomto roce.

Na odbytu zimních pneumatik se nemohly nepodepsat trendy v prodeji nových osobních automobilů v Německu.  Poté co v červenci poprvé lehce sklouzly do červených čísel, se v dalších měsících dále propadaly, aby v inkriminovaném, pro zimní pneumatiky klíčovém období uvízly někde na minus sedmi či osmy procentech. Negativní trend lze kromě toho sledovat též v segmentu pneumatik pro lehké nákladní automobily. Jestliže jich bylo v říjnu 2014 prodáno o pět procent méně, tak v horizontu prvních deseti  měsíců 2014 naakumuloval  pozvolna narůstající pokles zhruba minus tři procenta.

Oproti tomu lze i nadále sledovat pozitivní vývoj na trhu s pneumatikami pro nákladní automobily a segment SUV/ off-road.  O trvající vysoké oblibě SUV svědčí fakt, že do konce října bylo prodáno o necelá dvě procenta více pneumatik pro tato vozidla. Statistika přitom po dvou spíše střídmých měsících vykazuje nárůst především v říjnu, a to přes tři procenta – patrně zde díky poptávce po zimních pneumatikách.

Poptávka po nákladních pneumatikách v říjnu setrvávala přibližně na stejné úrovni jako v roce předešlém. Avšak na základě předchozích, veskrze konstantních měsíčních přírůstků si stál tento tržní segment koncem října 2014 téměř tři procenta v plusu. Kdyby se totéž dalo říci o obchodu s pneumatikami pro osobní vozy, nemusely se všechny naděje branže upírat k posledním dvěma měsícům roku.  I když němečtí obchodníci bili začátkem listopadu na poplach a hovořili o „dosud nevídaném jevu“ v prodeji zimních pneumatik na největším evropském trhu, odbyt pneumatik od výrobců k  obchodníkům (sell-in) zůstal vůči váznoucí poptávce zatím lhostejný.

Co to znamená? Ke konci října činil kumulovaný nárůst v režimu sell-in v segmentu osobních pneumatik jako celku stále ještě osm procent, což podle evropské konference zpracovatelů gumy (ERMC) odpovídá   nárůstu o  38 milionů kusů. Z toho připadalo přes 18 milionů kusů na letní pneumatiky a dalších 20 milionů na zimní; zde činil nárůst 11 %. Proti tomuto celkem pozitivnímu vývoji na straně průmyslu stojí nepříznivý vývoj v sell-out obchodu, který je obzvláště dramatický u zimních pneumatik – zmíněných minus 21%.

Tříprocentní nárůst poptávky koncových zákazníků po osobních letních pneumatikách je jen slabou náplastí na více než pětinový propad v poptávce po pneumatikách zimních. Konsekvence popsaného vývoje jsou nasnadě.  Jestliže totiž výrobci za prvních deset měsíců loňského  roku dodali svým obchodním  partnerům hrubě sečteno o více než devět milionů zimních pneumatik více, než tito mohli prodat koncovým zákazníkům, pneumatiky se nyní jednoduše hromadí ve skladech po celé zemi. A pokud se nestal v poledních dvou měsících nějaký zázrak, nezůstane to v letošním roce pro sell-in bez následků.

Obchod s pneumatikami pro osobní vozy má v celkovém obchodu  největší váhu a právě zde je disproporce mezi sell-in a sell-out největší. Například v segmentu SUV / off-road  bylo od ledna do října z průmyslové výroby do německých pneuservisů a  prodejen dodáno „jen“ 2,5 milionu kusů, které naproti tomu zajistily odbyt téměř 2,6 milionu kusů. Tak lze spočítat přírůstky ve výší jednoho procenta (sell-in), příp. necelých dvou procent (sell-out). Také obchod s pneumatikami pro nákladní vozy se vyvíjel pro obě strany pozitivně. Oproti 1,2 milionu průmyslově vyexpedovaných jednotek (plus 8%)  stojí na straně obchodu téměř 1,4 milionu prodaných pneumatik, respektive přírůstek ve výši necelých tří procent. U lehkých užitkových pneumatik zaznamenáváme podobnou disproporci jako u pneu osobních, když prodej sell-in posílil o 11%, zatímco sell-out o necelá tři procenta oslabil, ovšem vzhledem k menším absolutním počtům nebyl  nárůst skladových zásob u obchodníků tak citelný.

Pro německý trh náhradní potřeby byly výsledky prvních deseti měsíců loňského roku studenou sprchou. O to horší, že na nepříznivém vývoji se podepsal segment, který byl v minulosti téměř pokaždé „tahounem“ odvětví. Ačkoli bilance celého roku bude teprve zveřejněna, je prakticky jasné, že nerovnováha mezi sell-in/out obchodem bude něčím, co i silný německý trh v roce 2015 pocítí.

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz