Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Celoroční pneumatiky v testu

Celoroční pneumatiky v testu

 
ostatni

úterý, 20. září 2016

Německý magazín Auto Motor und Sport testoval celoroční pneumatiky a cílem tohoto testu bylo setřást stigma kompromisu, který si s sebou celoroční pneumatiky nesou.

 

Posledních dvacet let ze všech stran zaznívalo: „V zimě se mají používat zimní pneumatiky a v létě letní pneumatiky.“ Když už se většina populace přesvědčila o smysluplnosti přezouvání, přicházejí renomovaní výrobci s fenoménem celoroční pneumatiky a přesvědčují nás o jejich kvalitách. Zcela pochopitelně se k tomu většina populace staví jako ke kompromisu, který není z pohledu bezpečnosti ideální. Ostatně stigma nechtěného kompromisu si celoroční pneumatiky nesou stále. Je však třeba připustit, že všechny technologie se stále vyvíjí a že pneumatikářský průmysl je nyní skutečně schopen nabídnout funkční celoroční pneumatiku.

Každý z vás pravděpodobně zná metodiku letních a zimních testů, kdy největší váhu mají ve výsledcích testu ta měření, která nejvíce ovlivňují bezpečnost jízdy. Německá bible všech motoristů, magazín Auto Motor und Sport, zrealizoval nezávislý test celoročních pneumatik a jako dvě referenční sady pneumatik zvolil prémiové produkty značky Continental – letní PremiumContact 5 a zimní WinterContact TS 850 P SUV. S ohledem na regiony použití celoročních pneumatik přiřkli organizátoři největší váhu 40 % výsledkům měření na mokrém povrchu. Celoroční pneumatiky nepochybně i přes své široké spektrum vlastností vždy budou kompromisem a proto je nutné koukat se na porovnání s referenčními pneumatiky ve správném kontextu. V jednotlivých disciplínách tedy byly porovnávány „kompromisní“ pneumatiky s jedněmi z nejlepších zimních a letních specialistů. Je to stejné jako ve sportu, například v desetiboji. Nemůžeme porovnávat výkon toho, kdo „pouze“ skáče o tyči, s tím, kdo „také“ skáče o tyči. Je tedy zcela pochopitelné, že na sněhu nikdo nedosáhl na zimního specialistu a na suchu na letního. Na mokru už to však bylo velmi vyrovnané.

K testu nastoupila na straně celoročních pneumatik čtveřice Goodyear Vector 4Seasons, Michelin CrossClimate, Nokian Weatherproof SUV a Vredestein Qautrac 5. Testované pneumatiky byly  o rozměru 2015/60 R17 H/V a testovacím vozidlem byl Opel Mokka. Stejný rozměr pneumatik používají například i VW Tiguan nebo Škoda Yeti. Maximální počet získaných bodů v jedné disciplíně byl 10. Podle naměřených hodnot je patrné, že Goodyear a Nokian zvolili taktiku výchozí zimní pneumatiky, které se snaží vtisknout něco z vlastností letních pneumatik. Naopak Michelin a Vredestein použili evidentně jako výchozí konstrukci letní pneumatiky, do níž se pokoušejí vtisknout něco z obvyklých výkonů zimních pneumatik. K dispozici mají všichni jak alchymii se směsí, tak stavbu dezénu s vyšším počtem záběrových hran a schopností zamknout na suchu bloky dezénu do jednoho pevného celku. Zatím stále platí, že jakmile pneumatika vyniká svými výkony v chladném počasí, tak musí nutně ztrácet v teple a naopak.

Hledání kompromisu je však na více než dobré cestě, protože kdyby v tomto testu nevzali organizátoři jako referenční ty nejlepší letní a zimní pneumatiky na trhu a použili pro porovnání například některý z budgetových produktů, pak by se snadno mohlo stát, že premiantem testu bez ohledu na počasí a specializaci pneumatik bude celoroční pneumatika.

Jednoznačným vítězem testu je Goodyear Vector 4Seasons, který na sněhu a mokru vykazoval akceptovatelné výkony a skončil s celkovou známkou 8,1 a se slovním hodnocením „doporučujeme“. Testovací tým pneumatiku Goodyear označil jako: „Celoroční pneumatika s nepřehlédnutelnou orientací na zimní podmínky s příkladně nízkým valivým odporem.“

Druhé místo si s celkovým hodnocením 7,9 a se slovním hodnocením „ještě doporučujeme“ vybojoval Michelin CrossClimate, který se evidentně soustřeďuje na letní podmínky. V segmentu měření na suchu jednoznačně dominoval testu a při měřeních na mokru získal stejné hodnocení jako vítězný Goodyear. Zcela logicky tedy nemohl na vítěznou pneumatiku stačit při měřeních na sněhu a ztrácel také v otázce životního prostředí, tedy zejména valivého odporu, což je poněkud nelogické, ale naměřené.

Nokian Weatherproof SUV s celkovou známkou 7,8 si také odnesl hodnocení „ještě doporučujeme“. Mezi největší přednosti finské pneumatiky patří trakční schopnosti a brzdění na sněhu a velmi vyrovnané výsledky při měření na mokru. Nokian nejvíce ztratil na své konkurenty při brzdění na suchu a byl testovacím týmem hodnocený jako na zimu orientovaná celoroční pneumatika, což naprosto odpovídá tomu, odkud přichází.

Vredestein Quatrac 5 byl testovacím týmem označen jako „nejsportovnější celoroční pneumatika“, a to i přes umístění na posledním místě s celkovým hodnocením 6,9 bodu a slovním hodnocením „doporučujeme s podmínkou“. Pneumatika Vredestein je také svým charakterem více letní a podává dobré výkony na suchém povrchu. Její předností je dynamika v oblouku a směrová stabilita, přestože ztrácela v trakci a brzdění na sněhu a mokru. Každopádně Quatrac 5 nebyl schopen držet krok se svými třemi soupeři.

Test magazínu Auto Motor und Sport jednoznačně ukázal, že technologie výroby pneumatik postoupila tak, že v určitých klimatických podmínkách už celoroční pneumatiky nikdy nebudou nežádoucím kompromisem, nýbrž plnohodnotným a bezpečným řešením. Pokud se bude vývoj klimatu v našich zeměpisných šířkách vyvíjet v souladu s trendem posledních let, kdy zima v podstatě mizí a my jí prožíváme v pomalu středomořských podmínkách, pak celoroční pneumatiky budou smysluplným řešením. Žijeme v oblasti, kde může zima nepříjemně překvapit, a tak bude vždy důležité sledovat výsledky testů a když už někdo zvolí celoroční pneumatiku, pak by to měla být jedna z nejlepších.

 

 

 

 

 

Napsal: redakce

 
ostatniostatniostatniostatni
 
 
 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz