Pneurevue.cz » Aktuality » Produkty » Tüv Süd: Offroad pneumatiky nepatří na silnici

Tüv Süd: Offroad pneumatiky nepatří na silnici

 
testy

úterý, 25. července 2017

Přestože jsou čistě terénní pneumatiky pro některé majitele vozů SUV přitažlivé a zviditelňují tak jejich drsné využití automobilu, nejsou vhodné pro použití při jízdě po silnici. Tolik ve zprávě německé společnosti Tüv Süd.

 

Tüv Süd si stojí za svým konstatováním a odvolává se na rozsáhlý test pneumatik, který realizoval švýcarský motoristický časopis Auto-illustrierte, patřící do jedné skupiny například s renomovaným německým časopisem Auto Motor und Sport. Test se realizoval na testovacím zařízení značky Goodyear ve francouzském Mirevalu a testovacím vozidlem byla Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 s největším výkonem 140 kW.

Tüv Süd při svém konstatování argumentuje konkrétními výsledky z testu, které by měly být přímo alarmující. Zejména brzdná dráha na mokru diskvalifikuje terénní pneumatiku pro použití v silničním provozu. Zatímco za stejných podmínek všechny běžné silniční pneumatiky zastavily Škodu Kodiaq na vzdálenosti 35 metrů, s obutými terénními pneumatikami se vozidlo dostalo do klidu až po 52 metrech. Při měření aquaplaningu nebyly výsledky o nic lepší. Přestože by každý předpokládal, že hrubý terénní vzorek dezénu bude odvádět vodu nejlépe, opak byl pravdou. Normální silniční pneumatiky ztratili kontakt s vozovkou, která byla rovnoměrně pokrytá vrstvou 7 mm vody, při rychlosti 85,5 km/h. Proti tomu terénní pneumatiky vyplavaly na povrch a ztratily kontakt s vozovkou již při rychlosti 60,3 km/h. Ani v jiných testovacích disciplínách nesbíraly terénní pneumatiky plusové body. Například při brzdění na suchém povrchu, kdy ostatní konkurenti již stáli, měla ještě Škoda Kodiaq s terénními pneumatikami rychlost 43 km/h a zastavila o 8 metrů dál, než druhý nejhorší konkurent v testu. Na mokrém kruhu byly terénní pneumatiky při měření příčného zrychlení o 3 sekundy pomalejší na jedno kolo a na 3,3 kilometru dlouhém suchém handlingovém kursu ztratily při teplotě asfaltového povrchu 50° C veškeré obvyklé vlastnosti, které se od pneumatik při takové jízdě vyžadují – což je boční vedení, směrová stabilita a trakce. Testovací jezdci tak museli v tomto případě drasticky redukovat obvyklou rychlost, aby se vůbec na vozovce udrželi.

Fakt, že úroveň valivého hluku nemá při konstrukci terénní pneumatiky vůbec žádnou prioritu, se v testu také potvrdilo. Průměrný majitel vozidla SUV stráví z celkového počtu ujetých kilometrů jistých 99 % na silnici a proto je pro něj ideální variantou přezouvání mezi letními a zimními pneumatikami. Terénní pneumatiky proto podle tvrzení Tüv Süd nelze pro tuto kategorii automobilů vůbec doporučit a pokud někdo jede občas po nezpevněném povrchu po polní nebo lesní cestě, pak pro tento účel bohatě vyhovují odpovídající silniční pneumatiky. Terénní pneumatiky jsou určené především pro „hardcorové“ milovníky jízdy v terénu, pro expediční účely, kde převažují nezpevněné vozovky a pro terénní vozidla jako například Land Cruiser nebo Defender, která jsou pracovně nasazena převážně v terénu. Pokud se s terénním pneumatikami vyjede na asfaltovou silnici, pak je třeba skutečně zvýšené opatrnosti při jízdě.

Napsal: redakce

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz