Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Automobilový trh potáhnou rozvíjející se ekonomiky

Automobilový trh potáhnou rozvíjející se ekonomiky

 
Auta

čtvrtek, 7. února 2013

V následujících pěti letech budou hlavními kritérii při výběru automobilu jeho spotřeba (podle 92 procent respondentů), bezpečnost (78 procent), komfort (77 procent) a ekologičnost (71 procent). Motoristé ze zemí TRIAD (západní Evropa, Japonsko a Severní Amerika) se přitom přeorientovávají na menší, efektivnější a ekologičtější auta. Naopak zákazníci v rozvíjejících se ekonomikách zemí BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) dávají přednost větším a luxusnějším automobilům vyšší třídy. Právě země BRIC se tak stanou tahounem automobilového průmyslu. Údaje vyplývají z aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2013, která zjišťovala názory dvou set manažerů z automobilového odvětví.

 

Poptávka po automobilech na většině vyspělých trhů klesá. V Evropě se za rok 2012 prodalo přibližně o milion vozů méně než v roce 2011. Je to důsledek přetrvávající ekonomické recese, stoupajících cen pohonných hmot a tendence omezovat automobilovou dopravu ve městech. Automobilový průmysl se tak ocitá na prahu nové éry.

„Pozornost automobilek se obrací na rostoucí střední třídu v nově vznikajících ekonomikách BRIC, tedy v Číně, Indii, Brazílii a Rusku. Největší potenciál přitom čtyři manažeři z deseti vidí v jihovýchodní Asii. V roce 2018 by země BRIC měly dosáhnout 50procentního podílu prodejů na celosvětovém trhu. Navíc by do tří až pěti let měly vyvážet významný objem automobilů, zatímco nyní téměř veškerá jejich produkce míří na jejich domácí trhy,“ uvádí Jan Linhart, Partner odpovědný za služby pro automobilový průmysl, KPMG Česká republika.

Západní země šetří, BRIC vyžadují pohodlí
Hlavním kritériem výběru vozu je pro následující roky jeho spotřeba. Za důležitý tento faktor považuje 92 procent manažerů v automobilovém odvětví.

„Úspornost je klíčová především pro evropské země a Japonsko. Čím dál více však tento trend proniká také na americký trh, kde v poslední době došlo k markantnímu zdražení pohonných hmot,“ doplňuje Jan Linhart.

Mezi zákazníky je stále velmi důležitá šetrnost aut k životnímu prostředí – jako významnou ji vidí 71 procent respondentů. Stále je však až na čtvrtém místě za bezpečností a komfortem při jízdě, které upřednostňuje 78, resp. 77 procent dotázaných. Důraz na komfort je pak ještě větší v rozvíjejících se ekonomikách, kde jej za důležitý považuje 83 procent dotázaných.

Těmto preferencím odpovídají i očekávání růstu jednotlivých trhů. V západních zemích spotřebitelé upřednostňují menší, efektivnější a ekologičtější auta. Jejich stoupající oblibu předpokládá 58 procent respondentů.

„Největší poptávka přitom směřuje na menší typy automobilů, tedy malá a mini auta. Poroste také význam levnějších modelů aut, jejichž nabídku většina automobilek posiluje. Je tak možné říci, že evropské zákazníky stále zajímá především stav jejich peněženky. To se projevuje jak při výběru kategorie vozu, tak při posuzování úspornosti provozu,“ vysvětluje Jan Linhart.

Naopak v rozvíjejících se ekonomikách jsou trendem větší, sportovní a terénní vozy, víceúčelové automobily apod., bez ohledu na dopady na životní prostředí. Nárůst poptávky po těchto typech očekává 66 procent respondentů.

„Na kategorii luxusnějších vozů nyní v zemích BRIC dosáhne jen omezené množství zákazníků. Je však možné očekávat, že mnoho nynějších uživatelů levnějších aut si v budoucnu pořídí dražší vůz hned, jakmile jim to jejich finanční situace dovolí. V těchto zemích je totiž větší a dražší vůz vyjádřením sociálního statusu,“ doplňuje Jan Linhart.

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz