Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Emisní norma ovlivní i trh s pneumatikami

Emisní norma ovlivní i trh s pneumatikami

 
ilustracni

čtvrtek, 6. září 2018

Zavedení nového zkušebního protokolu pro emise vozidel a spotřebu paliva (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure - WLTP) se ve značné míře dotýká také pneumatik a kol. Velikost kol vozidel a následně pneumatik má velký vliv na emise CO2 a spotřebu paliva. Přitom v posledních letech existoval trend výrobců vozidel montovat kola větších rozměrů, případně nabízet větší rozměr ráfku jako možnou alternativu.

 

WLTP vyžaduje testovat zvlášť  všechny  schválené záměny, čímž se mění hodnoty  CO2  a tomu odpovídají v některých zemích i různé daňové sazby. Některé země – např. Velká Británie – se rozhodly prodloužit platnost starého protokolu (cyklus NEDC) pro daňové účely.

Výrobci vozidel reagují na WLTP revizí svých modelových řad, při nichž jsou některé motorizace dočasně nebo trvale vyjmuty z nabídky. V expanzí modelů a modelových řad v posledních dvou dekádách došlo ke strmému nárůstu rozměrů pneumatik na evropském trhu. Podle renomované servisní sítě Kwik Fit rostla rozměrová škála o 10 % ročně. Pro srovnání, v roce 1997 pouhých 19 rozměrů vyhovovalo 90 % vozového parku. A dnes? Pro uspokojení 90 % vozů je tu třeba 120 rozměrů, přičemž na zbylých 10 % připadá 1030 velikostí! Tato čísla odrážejí britskou realitu, nicméně v jiných zemích nebude situace výrazně odlišná.

Ředitel prodeje pro vozové parky firmy Kwik Fit GB Andy Fern uvedl: „Velikost ráfku a šířka  pneumatik  mají přímou korelaci s valivým odporem vozidla a tím i s emisemi CO2. V důsledku toho můžeme vidět, že výrobci automobilů již brzdí trend  navyšování rozměrů ráfků  a  že fleet manažeři  při výběru vozů dvakrát přemýšlejí, než zaškrtnou variantu větších kol. Podobně i tendence vybírat častěji do firemních flotil vozy SUV či crossovery, které jsme byli svědky v minulých letech,  může s novým měřicím cyklem vzít za své. Klasické sedany a hatchbacky se tak mohou ve firemních fleetech zase dostat na výsluní.

Změna emisní normy podpořila rekordní růst srpnových registrací osobních vozů i v Česku. Registrace vzrostly téměř o třetinu a výrazně ovlivnily i obraz trhu za období 1 – 9/2018, kdy vytáhly meziroční výsledek na 4,3 %. Přitom v předchozích měsících po několikaletém růstu již prodeje spíše slábly. Výrazný výkyv směrem nahoru jde na konto právě nové emisní normy, kdy se doprodávaly vozy, často výrazně zlevněné, které nové normě nevyhovovaly. Jak se bude koupěschopná poptávka vyvíjet dál, je ve hvězdách. Za poslední měsíce (či spíše léta) i díky srpnovému skoku je již značně nasycená, navíc z nabídky řady automobilek nezbyl po zavedení WLTP kámen na kameni a nějakou dobu potrvá, než se konsolidují. To ještě zmenší prostor pro další růst prodejů. A výrobci pneumatik? Ti, zejména v oblasti první výbavy, mohou očekávat razantní pokles poptávky. Vždyť výroba některých modelů, např. těch sportovních, byla úplně pozastavena. Prodejci pneumatik  v náhradní spotřebě se snad obávat nemusejí. Prodej nových i ojetých vozů dlouhodobě roste a i ty nejnověji uvedená vozidla, jejichž prodej podnítila WLTP, budou potřebovat zimní pneumatiky a servis. Celkově však tento „zásah shora“ způsobí na automobilovém trhu a potažmo pneumatikářském trhu jedny z největších posunů za poslední léta.

Podívejte se na statistiku prodeje osobních vozů v ČR za 1 - 9/2018 a značně nevyvážené výsledky jednotlivých značek. 

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz