Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Marangoni opustila výrobu nových pneu. Chce se plně soustředit na protektorovací byznys

Marangoni opustila výrobu nových pneu. Chce se plně soustředit na protektorovací byznys

 
Marangoni_pneu

čtvrtek, 2. ledna 2014

V září minulého roku společnost Marangoni ukončila výrobu nových pneumatik v závodě Anagni u Říma. Stalo se tak po 23 letech. Objemy nebyly nikdy nikterak závratné, nicméně kromě domovské Itálie se pneumatiky Marangoni postupně dostaly na většinu evropských trhů včetně Česka. Ostatně to platí do dneška – značku Marangoni lze sehnat ve spoustě e-shopů i v kamenných prodejnách.

 

Co předcházelo ukončení výroby? Na úplném konci byly masivní ztráty a definitivní a totální deziluze. Jinak tomu bylo ovšem v roce 1990, kdy společnost Marangoni  koupila chátrající závod značky Ceat v Anagni a podnikla jeho zásadní modernizaci.

Ambice proniknout do výroby nových pneumatik měla v té době racionální jádro.  Společnost potřebovala růst a starost jí dělal klesající zájem o osobní protektory, které tvořily poměrně významný zdroj tržeb. Výroba pneumatik v Evropě byla v té době velmi zisková, což si lidé z Marangoni, gumárenští experti na slovo vzatí, dovedli snadno spočítat. A první roky skutečně potvrzovaly, že to bylo dobré rozhodnutí. Jenže v době, kdy se plán rodil, ještě nikdo netušil, že přijde pád Železné opony, který sice přinese nové příležitosti, ale také velké hrozby. Nikdo si také nedovedl představit, jak zamává s evropským trhem import levných pneumatik z Asie. To byly dvě proměnné, které na přelomu 80. a 90. let ještě tiše dřímaly, ale jejich čas pomalu přicházel.

Roční kapacita továrny v Anagni činila maximálně 3,5 milionu pneumatik a dalších 300 000 kusů byla schopna vyrobit modulární linka v Roveretu, zaměřená na vyšší palcové řady. Skutečná výroba se však pohybovala na úrovni dvou milionů kusů ročně, dost málo na to, aby výroba byla zisková. Za hranici, při které je možné při výrobě pneumatik dosahovat zisk, se považuje 5,5 milionu ročně. Profitabilita sice není vyloučena ani u menších podniků, ale musejí zasáhnout mimořádné faktory, jako státní dotace nebo různé příznivé synergie. To však nebyl případ Marangoni. Další negativní roli sehrála exploze rozměrů a různých specifikací, která dokáže potrápit i velké výrobce. A neúprosnou nákladovou stránku výroby dále zatížily investice, které se za 23 fungování výroby v Anagni vyšplhaly na 150 milionů eur.

400 zaměstnanců továrny v Anagni nyní pracuje v režimu „kurzarbeitu“  a dostává státní podporu. Co bude dál, nikdo neví. Marangoni se nyní snaží prodat jak Anagni, tak modulární platformu v Roveretu. Tím, že se zbaví zátěže v podobě ztrátové výroby nových pneumatik, má nyní Marangoni příležitost více investovat do svých hlavních aktivit, kterým zůstávají technologie a materiály pro protektorování nákladních pneumatik. Předchozí investice v této oblasti – např. převzetí značky Ellerbrock v Německu či investice v Latinské Americe – se ukázaly jako prozíravé a smysluplné. V budoucnu chce Marangoni také nabídnout nové nákladní pneumatiky, které má vyrábět systémem off-take  ve spolupráci s nejmenovaným evropským výrobcem.

 

Napsal: redakce

 
Marangoni_pneuMarangoni_pneuMarangoni_pneu
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz