Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Nákladní pneumatiky s ochranou

Nákladní pneumatiky s ochranou

 
nakladni

pondělí, 14. května 2018

Oživí clo na čínské pneumatiky protektorovací průmysl? To je jen jedna z otázek, obestírající novou situaci v oblasti nákladních pneu. Rozhodnutí EU zavést dovozní cla na pneumatiky vyrobené v Číně podstatně mění přístup vlád evropských zemí k tomuto tématu a zásadně ovlivní celý sektor nákladních pneumatik. Od 8. května 2018 zdraží v Číně vyrobené a do Evropy dovezené nákladní pneumatiky v rozmezí 52,85 – 82,17 eur. A protože registrace produktů začala v únoru 2018, tyto změny se pravděpodobně dotknou i pneumatik již prodaných.

 


Reakcí výrobců je zatím poskrovnu. Oficiální prohlášení přišlo od Pirelli, ovšem pouze v tom duchu, že nákladní pneu této značky již plně přešly pod  novu entitu Prometeon Tyre Group, takže pro případná názor je třeba zaklepat na jiné dveře. A Goodyear  jen suše konstatoval, že pečlivě monitoruje probíhající šetření EU v této oblasti. 

 Pokusme se tedy zamyslet sami, co nová situace přinese. Nejvíce budou postiženy především domácí čínské značky. A ty, které vyrábějí výlučně v Číně, na tom budou vůbec nejhůře. Pro ně je v tuto chvíli partie dohraná. Menší čínské firmy, které vedly po několik minulých let úspěšně cenovou válku, začaly svůj potenciál pomalu vyčerpávat ještě před zavedením cel. Nyní se zátěží 50 eur plus na pneumatiku je tato cesta uzavřená. Ovšem větší výrobci, jmenujme ZC Rubber, Linglong, Giti či Maxxis, dnes mají výrobní kapacity i mimo Čínu. Dotlačily je k tomu již dříve antidumpingová opatření zavedená v USA.

Otřesy vyvolané antidumpingovým zemětřesením se zřejmě nevyhnou ani jižní části Korejského poloostrova. Všichni z velké trojky jihokorejských výrobců totiž už mají výrobní kapacity v Číně.  V klidu může být zatím jen Nexen, jehož  závod Qingdao (stejně jako Nexen jako takový) nákladní pneumatiky nevyrábí. Nejméně co závidět je značce Hankook. Na rozdíl od Kumha (jehož prodeje v segmentu nejsou zdaleka optimální) totiž nezvládá poptávku po svých nákladních pneumatikách a dovoz z Asie je pro její vykrytí nevyhnutelný. A protože výroba v Číně je levnější než v Koreji, více pneumatik putuje do Evropy právě z antidumpingem zasažené země.  Hankook se zřejmě zadržování nevyhne a paralelně s tím bude hledat dodatečné výrobní kapacity kdekoli jinde. 

Výrobci ze světové TOP 5, jako např. Goodyear či Bridgestone, též vyrábějí a vyvážejí pneumatiky z Číny do Evropy, nicméně jejich globální působnost jim přece jenom rozdává do hry o něco lepší karty. A kromě toho mají rozvinuté  i protektorovací programy, které jim umožní obsadit alespoň částečně uprázdněná místa po čínských pneumatikách. Ať chceme, nebo ne, finanční zátěž na dovoz čínských pneumatik trh ovlivní a nevyhne se tomu ani  Česko.  Naši autodopravci si na čínské pneumatiky již poměrně zvykli, vedl je k tomu čistý pragmatizmus. Teď s uvidí, kdo nabídne nové pragmatické řešení.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz