Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Pirelli a F1: dějství druhé

Pirelli a F1: dějství druhé

 
image2343

neděle, 29. ledna 2012

„Tak už to můžeme sundat, ne?“ říká muž s prošedivělými vlasy a společně s dalšími dvěma kolegy roluje plachtu, která dosud zakrývala šestici pneumatik pro zadní nápravu vozů formule 1. Tím mužem je Marco Tronchetti Provera (63), nejvyšší...

 
„Tak už to můžeme sundat, ne?“ říká muž s prošedivělými vlasy a společně s dalšími dvěma kolegy roluje plachtu, která dosud zakrývala šestici pneumatik pro zadní nápravu vozů formule 1. Tím mužem je Marco Tronchetti Provera (63), nejvyšší představitel společnosti Pirelli, a jeho společníky jsou Maurizio Boiocchi, ředitel pro výzkum a vývoj téže společnosti, a Paul Hembery, ředitel Pirelli pro motorsport. Když se nová série pneumatik pro sezonu 2012 ocitne poprvé před zraky 150 novinářů z celého světa, vystupují všichni tři muži na podium tiskového centra okruhu Yas Marina v Abu Dhabí, aby symbolicky odstartovali druhý rok jednoho z nejambicióznějších projektů v historii italské pneumatikářské společnosti. Je středa 25. ledna 2012 a do startu nové sezony F1 zbývají necelé dva měsíce.

Přítomnost samotného „presidente“ význam tohoto okamžiku umocňuje: „Po dobré zkušenosti z minulého roku nás týmy požádaly, abychom znovu dodávali pneumatiky s podobnými charakteristikami, které přispěly k napínavým závodům v roce 2011. A právě to jsme udělali – optimalizovali směsi a profily s cílem dodat pneumatikám ještě lepší a stabilnější výkony a to vše zkombinovali s cíleným opotřebením, které charakterizovalo řadu P Zero v roce 2011,“ řekl Provera hned v úvodu. Dal tak připomenout loňské „aféře“, kdy se na začátku sezony vyrojily zvěsti o tom, že pneumatiky Pirelli se oproti předchozí značce opotřebovávají rychleji. Dnes se už ví, že to byl přímo záměr vývojářů, který vznikl „na objednávku“ toho nejvyššího – Bernieho Ecclestona. „Když jsme se definitivně dohodli na kontraktu, Bernie mi řekl – Pomozte nám, prosím, abychom byli napínavější,“ vzpomněl Tronchetti Provera. Tímto směrem se pak ubíral vývoj. Pneumatiky se staly jedním z klíčových faktorů toho, že sezona 2011 byla plná divácky atraktivních soubojů.

Řada novinek
Ale zpět k roku 2012. Pirelli nabídne týmům čtyři směsi hladkých pneu, a to superměkké, měkké, střední a tvrdé, a dále dvě specifikace pneumatik do deště. Všechny čtyři specifikace „suchých“ pneu se vyznačují upraveným profilem a tři z nich (měkké, střední a tvrdé) disponují též novou směsí. Nová směs je měkčí, má vyšší přilnavost, vyšší výkon a delší výkonnostní vrchol – ovšem celková životnost se nemění. Z „mokrých“ pneumatik se změnila pouze ta pro plně mokrou trať, zatímco dezén označovaný jako intermediate (přechodný) nedoznal žádných změn. Z marketingového hlediska však jedna významná změna u „mokrých“ pneumatik nastala: ponesou obchodní označení Cinturato. To se začalo používat již v 50. letech právě u pneumatik Pirelli pro vozy F1 a proslavil je zejména Juan Manuel Fangio. Později však technologie založená na pásu z radiálně orientovaných vláken (název odvozen od italského „cintura“ – pás), nejdříve textilních, později ocelových, pronikla do masové produkce a vydláždila cestu ke zrodu vysokovýkonné nízkoprofilové pneu. Pak Pirelli název Cinturato na čas opustila, aby se k němu vrátila opět v roce 2006 a zahájila jím novodobou řadu pneumatik s akcentem na „zelené“ vlastnosti. Tuto řadu dnes reprezentují dezény Cinturato P1 a P7 a také Scorpion Verde pro SUV.

„Suché“ pneu pro F1 budou nadále dodávány pro obchodním názvem P Zero. Všechny dezény mají obchodní název vytištěn na bočnici, pokaždé s barevným odlišením (červená=P Zero superfoft, žlutá=P Zero soft, bílá=P Zero medium, stříbrná=P Zero hard, zelená=Cinturato intermediate, modrá=Cinturato pro plný déšť).

Čtvercový profil
Nový, více „čtvercový“ profil suchých pneumatik Pirelli byl navržen s cílem dosáhnout rovnoměrnějšího rozložení zátěže kladené ne pneumatiku tak, aby se snížila míra opotřebení a vylepšil jeho průběh. Rok 2012 přinese konec foukání výfukových plynů do difuzorů, což sníží aerodynamický přítlak vozu a tím pádem budou kladeny ještě tvrdší nároky na přilnavost hlavně zadních pneumatik. Výsledkem by mělo prodloužení pásma, v němž pneumatiky poskytují špičkový výkon. Nový profil by měl též omezit obecnou náklonnost pneumatik F1 k puchýřovatění.

Další významnou technickou změnou jsou nové měkčí směsi, která se dotkne všech „suchých“ pneu s výjimkou směsi supersoft. Cílem je snížit výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými typy směsí, který loni činil u sousedních směsí 1,2 až 1,8 sekundy na kolo. Letos by se v průměru měl tento rozdíl pohybovat mezi 0,6 – 0,8 sekundy na kolo. Pirelli hovoří o tom, že letos budou pneumatiky měkčí a méně „konzervativní“ než v loňské sezoně, kdy teprve týmy jejich vlastnosti poznávaly a svým způsobem se je učily používat. I letos tempo opotřebení pneu zůstane stejné jako loni (životnost suché pneu cca 120 km), což opět vyvolá nutnost dvou zastávek v boxech a zapojení různých strategiích. I sezóna 2012 tak slibuje vyrovnané souboje „kolo na kolo“, možná ještě dramatičtější.

Reportáž z představení pneumatik Pirelli pro sezonu F1 2012 si přečtěte v Pneu revue č. 1/2012. Přečtěte si i zajímavý rozhovor s šéfem výzkumu a vývoje značky Pirelli a poznejte pocity, které zažívá laik při svezení v opravdové formuli 1.

Foto a video z celosvětové prezentace nové řadu pneu Pirelli pro F1, 25.-26. ledna 2012














 
 
 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz