Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » Přeskupení na trhu: tradiční ztrácejí, „noví“ na vzestupu

Přeskupení na trhu: tradiční ztrácejí, „noví“ na vzestupu

 
grafy-tabulky

úterý, 28. ledna 2020

Nedávno zveřejněné údaje o globálním pneumatikářském trhu výzkumné a analytické společnosti Astutus Research dokládají, jak se za poslední dekádu změnil poměr sil mezi jednotlivými regiony a skupinami výrobců. Pro své srovnání rozdělil Astutus Research výrobce do tří skupin podle společných znaků.

 

Největší skupinu označil zkratkou J-E-NA a zahrnuje skupinu deseti největších a tradičních producentů pneumatik se sídly v Japonsku, Evropě a Severní Americe. Všichni z nich jsou na trhu etablováni dlouhou dobu, mají globální výrobní kapacity a velká část těchto kapacit je situována mimo jejich domovský region. Mají také globální distribuční sítě, silné značky a vyšší průměrné prodejní ceny. Jsou zde zastoupení jak společnosti s širokým záběrem co do segmentů pneumatik (Bridgestone, Michelin, Goodyear), tak globální hráči s užším zaměřením (Cooper, Pirelli…).

Tato skupina přišla od roku 2011 o šest procentních bodů tržního podílu. Podle analytické společnosti se však sestupný trend netýkal všech výrobců – výrazně ztrácely např. Goodyear a Cooper, zatímco jiné značky – např. Continental či Sumitomo – rostly. Částečně byl ústup i řízený: např. Goodyear v tomto období vědomě redukoval prodej méně ziskových produktů a zaměřil se na segmenty s větší přidanou hodnotou. Ve výrobní oblasti se Goodyear zbavoval nákladných  a nevýnosných kapacit a investoval do výroby prémiových produktů. Cooper zase omezil výrobu a prodej privátních značek, které vynášely jen nízké marže. Je také potřeba dodat, že sestupný trend zemí J-E-NA se zastavil ve 4. čtvrtletí roku 2018 a  v roce 2019 nastal dokonce obrat.

Do druhé skupiny zařadili analytici tři korejské výrobce. Ti mají většinu výrobních kapacit v Jižní Koreji a v Číně, částečně také ve střední a východní Evropě (Hankook, Nexen) a v USA (Hankook, Kumho). Dosahované prodejní ceny jsou pod úrovní skupiny J-E-NA, ovšem v posledních pěti letech se rozdíl výrazně zmenšil. Jako celek skupina též ztrácela, a to především na konto propadu, který zaznamenalo Kumho. Tento výrobce momentálně prodává o 20 % méně než v roce 2011 a v žebříčku globálních výrobců se propadl o tři příčky na 11. místo.

Třetí skupinu pak tvoří „nový“ výrobci z pestré směsice zemí od Číny, zemí ASEAN, přes Indii, Turecko, Irán po Rusko. Tato skupiny si polepšila přesně o tolik, o kolik přišla skupina tradičních hráčů, tedy o 6 %. Ovšem výkony v rámci skupiny nebyly vždy jednoznačné: některé značky raketově rostly, zatímco jiné strádaly či dokonce zmizely z trhu. Projevují se zde velmi zřetelně mezinárodní ambice, zatímco výrobní kapacity zůstávají zatím převážně v zemích původu. I tady však můžeme pozorovat chuť expandovat za hranice – zmiňme např. plánované kapacity Giti v USA a Linglongu v Evropě. Hlavními hráči v rámci skupiny zůstávají  Giti a Cheng Shin,  ale největší dynamiku spatřuje výzkumný institut u značek Linglong, ZC Rubber, Sailun a Sentury.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz