Pneurevue.cz » Aktuality » Průmysl » RAC komentuje pevné částice

RAC komentuje pevné částice

 
Auta

úterý, 26. dubna 2022

Britský autoklub RAC po kontroverzních poznámkách ministra životního prostředí George Eusticeho, že elektrická vozidla nemusí být tak zelená, jak si lidé myslí, pověřil elektrochemika Dr. Euana McTurka analýzou toho, jak moc pevných částic emitují EV vozidla z opotřebení brzd a pneumatik ve srovnání s benzínovými a naftovými protějšky. V roce 2019 vládní poradní orgán The Air Quality Expert Group zveřejnil výzkum, který avizoval, že s rostoucím podílem elektrických vozidel poroste podíl emisí pevných částic (konkrétně PM2,5, které produkují částice z brzd a pneumatik). Argumentem bylo, že elektrická vozidla budou vážit až o 30 procent více než ekvivalentní vozidla se spalovacím motorem, což povede k většímu opotřebení brzd a pneumatik.

 

Například ústav Emissions Analytics uvedl, že znečištění částicemi z opotřebení pneumatik automobilů je tisíckrát vyšší než emise z výfuku automobilů a že pneumatiky automobilů mohou produkovat až 9,28 gramů pevných částic na míli, tedy asi 1,6 km. Podle nejnovější zprávy RAC to však už „selským“ rozumem tak být nemůže.

Doktor McTurk tomuto názoru oponuje: „Typická šestnáctipalcová pneumatika pro rodinné auto váží kolem devíti  kilogramů, takže čtyři dávají dohromady hmotnost 36 kilogramů. Pokud by auto skutečně shodilo 9,28 gramu pevných částic na míli, pak by pneumatiky z auta fyzicky zmizely za méně než čtyři tisíce mil (6 400 km).“

„Ve skutečnosti tvoří běhoun pneumatiky jen asi 35 procent celkové hmotnosti pneumatiky, takže pneumatiky by byly zcela holé  za méně než 1 358 mil, neboli za dva měsíce jízdy pro průměrného britského řidiče,“ dodal  vědec. Myslí si, že Emissions Analytics měřil emise nahromaděné jinými vozy než ty, které uvolnilo testovací auto.

A co se týče hmotnosti elektrických vozů,  McTurk brzy očekává velkokapacitní baterie menší velikosti a nižší hmotnosti. Autoklub nabídl zkušenosti společnosti British Gas, která momentálně provozuje 800 elektrických dodávek, ale brzy jich bude provozovat několik tisíc. Jedná se o těžká, hodně vytěžovaná auta s předním pohonem. Nejstarší mají nájezd 15 000 mil (24 000 km) a pneumatiky i brzdy jsou stále v dobrém stavu. A přidává se provozovatel elektrických taxíků Nissan Leaf Ryan Todd, který mění zadní pneumatiky prémiové značky po 30 – 36 tisících mílích (48 tisících – 57 tisíc km) a přední po 20 tisících mílích (32 tisíc km). Zatímco u dieselových vozů dosahoval u předních pneu asi o 5 až 10 tisíc delšího proběhu,  u zadních jsou výkony klasických a elektrovozů srovnatelné. Už nyní tedy není v míře opotřebení pneumatik žádný propastný rozdíl.

Zdroje: tyrepress.com
Ilustr. foto Škoda

 

 

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz