Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 08 » Oživlá legenda

Oživlá legenda

 
image1204

Retro je v módě. Loni v červenci představil Fiat retro verzi malého vozu Fiat 500, jenž se začal prodávat přesně před padesáti lety, a hned s ní získal titul Auto roku 2008. Něco podobného zkusil nyní i italský výrobce pneumatik Pirelli: uvedl na...

 

Retro je v módě. Loni v červenci představil Fiat retro verzi malého vozu Fiat 500, jenž se začal prodávat přesně před padesáti lety, a hned s ní získal titul Auto roku 2008. Něco podobného zkusil nyní i italský výrobce pneumatik Pirelli: uvedl na trh moderní produkt s nejlepšími bezpečnostními a ekologickými parametry, ale se starým názvem z padesátých let minulého století – Cinturato.

Pneumatice se staronovým názvem se dostalo opravdu grandiózního uvítání na svět – v milánském Paláci umění Triennale, kde bylo koncem loňského roku otevřeno muzeum italského designu. Výstava věnovaná historii pneumatiky Cinturato se stala jednou z prvních expozic nového muzea. Návštěvníky vrátí o více než padesát let zpátky dobové plakáty, televizní skeče, videoklipy i krátké filmy a rovněž výtvarná díla patnácti dobových umělců, mimo jiné Franka Grignaniho, Arriga Castellaniho či Boba Noordy, který byl osobně přítomen na slavnostním uvedení nového Cinturata. Dojem autenticity dotvářejí i ukázky dobové módy. Příspěvkem Pirelli v této oblasti byl plášť do deště a holinky. I tyto oděvní součástky se v souvislosti s uvedením Cinturata dočkaly novodobé verze a zaskvěly se na půldruhé desítce figurín stojících před vchodem do muzea.

Více faktograficky zaměřeným návštěvníkům byly určeny dva stánky na pověstném Piazza Duomo, kde se každý mohl seznámit s historií i technickými údaji nové pneumatiky. Pláště tu byly namontovány na vozech Fiat, ale i na automobilech se značkou Castagna, firmě zaměřené na individuální karosářské úpravy sériových vozidel.

Slavná historie
Historie Cinturata se datuje od roku 1951, kdy tehdejší šéf výzkumu u firmy Pirelli Cavi Luigi Emanueli nechal patentovat novou strukturu pneumatiky, která byla italskou verzí radiálního pláště, čerstvého vynálezu té doby. Cinturato měla mnohem pevnější strukturu než dosavadní výrobky Pirelli a díky tomu i skvělé chování na vozovce, mimo jiné vynikající záběr. Začátkem padesátých let představovala tato pneumatika skutečnou revoluci, stejně jako italská masová výroba automobilů. Cinturato se objevila i na závodních automobilech a slavný jezdec Juan Manuel Fangio s ní vyhrával závody formule 1.

Největšího obchodního úspěchu dosáhla Cinturato až koncem šedesátých let, kdy se prodávala ve 137 zemích celého světa. Vývoj pneumatiky však pokračoval a začátkem sedmdesátých let byl zaveden do struktury pneumatiky ocelový kord – zrodila se nová generace CN54 pro běžné vozy a CN36 pro sportovní automobily.

Pirelli s pěti P
Novodobá verze Cinturata přichází na evropský i světový trh vybavená svými tvůrci potřebnými pěti velmi důležitými vlastnostmi (byť jejich názvy nezačínají právě na P): jde o bezpečnost, snížení spotřeby, redukci škodlivých emisí, odstranění aromatických olejů ve směsi a zvýšení proběhu. V některých ukazatelích Cinturato předbíhá požadavky doby, neboť například zákaz používání polyaromatických olejů ve výrobě vstoupí v platnost až v roce 2010. Kromě italského Bolatta se bude nové Cinturato vyrábět také v tureckém Izmitu, španělské Manrese a britském Carlisle. Jako pneumatika pro originální výbavu byla již Cinturato homologována pro některé modely značek Fiat, Seat, Peugeot, Mercedes-Benz a Volkswagen a další homologace se připravují.

Vyšší bezpečnost je u nového Cinturata dána speciálním vzorkem, který zajišťuje výborný záběr i v zatáčkách a za všech povětrnostních podmínek. Výsledkem je vynikající handling i na mokrém povrchu a při brzdění. Pneumatika má také vítečnou směrovou stabilitu, dobře drží stopu a je velmi odolná vůči aquaplaningu. V brzdění je Cinturato lepší v obou hlavních disciplínách: na mokrém povrchu o 11 %, na suchém o 5 % (referenční pneu P3000 a P6000).

Spotřeba a ohleduplnost vůči životnímu prostředí spolu úzce souvisí, a proto jsou jejich charakteristiky vyznačeny vedle sebe na bocích pneumatiky ve formě tzv. ecoimpact symbolů. Na snížení spotřeby až o 4 % se podílí zejména snížení valivého odporu o 20 % (ve srovnání s referenční pneumatikou). Se snížením spotřeby se sníží také emise CO2, a to rovněž o 4 %. Dalším zdrojem úspor je zvýšený proběh pneumatiky: při průměrném počtu 15 tisíc kilometrů ujetých ročně je proběh o třetinu vyšší než u referenční pneumatiky P3000 a P6000 Powergy. To znamená, že na pneumatice se dá jezdit čtyři místo tří let.

Odstranění polyaromatických olejů ze směsi znamená přínos pro čistotu ovzduší: částice, které se uvolňují oděrem pneumatiky, nejsou na základě nové směsi škodlivé (respektive ne tolik, jako u předchozích typů).

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1 / 08.



 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz