Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 12 » Historie v kostce aneb Byl jsem u toho... V

Historie v kostce aneb Byl jsem u toho... V

 
image2396

Tentokrát bych se s vámi rád podělil o zážitky ze sportovního servisu Barum v oblasti automobilového sportu. Mé vyprávění by mělo postihnout vše zajímavé a důležité (z mého pohledu), co se odehrálo v rozmezí let 1974 – 2009. Bohužel, také ve výrobě...

 
Tentokrát bych se s vámi rád podělil o zážitky ze sportovního servisu Barum v oblasti automobilového sportu. Mé vyprávění by mělo postihnout vše zajímavé a důležité (z mého pohledu), co se odehrálo v rozmezí let 1974 – 2009. Bohužel, také ve výrobě pneumatik pro automobilový sport se vyskytly dva osudové okamžiky, které měly zcela zásadní vliv na pozdější působení a existenci sportovního servisu Barum.

Krátce po vytvoření „ joint-venture“ s koncernem Continental v roce 1993, bylo zcela jasné, že v nejbližší době bude provedena radikální změna technologie, know-how, strojního a výrobního zařízení podle koncernového standardu. V nových podmínkách bylo zcela nemožné dále vyrábět sportovní automobilové pneumatiky na základě překonané technologie. Jenom výroba potřebných, nových segmentových forem by si vyžádala investice v řádech desítek milionů a navíc by se výroba sportovních pneumatik zastavila na dlouhou dobu s ohledem na kapacitu a možnosti strojírny. Z těchto a mnoha dalších důvodů se vedení společnosti rozhodlo pro kompromis. Tím kompromisem bylo podepsání oboustranně výhodné smlouvy se společností I.G.T.T. (Institut Gumárenské Technologie a Testování), Zlín-Louky.
Vedení firmy mělo k dispozici gumárenský poloprovoz s dostatečnou výrobní kapacitou. Zmíněná smlouva obsahovala podmínky vývoje a výroby sportovních pneumatik pro všechny disciplíny automobilového sportu pod obchodní značkou Barum. Finanční dotace z Barum Continental s.r.o. přispěly k urychlenému spuštění výroby stávajícího sortimentu i vývoji nových rozměrů a desénů sportovních plášťů. Přesto, po letech úspěšné spolupráce, byla k 1.1.2000 smlouva o spolupráci ze strany I.G.T.T. vypovězena, protože se dostala do sféry vlivu konkurenční značky Matador. Výroba zmiňovaného sortimentu tak byla nenávratně ukončena, některé vulkanizační formy byly vráceny do Otrokovic, jiné byly fyzicky zlikvidovány jako nepoužitelné. Sportovní servis byl nucen svoji činnost razantně omezit. Spolu se svými kolegy a kamarády jsme se ale nadále věnovali prodeji a servisu konkurenčních sportovních pneumatik firem Yokohama (jen z počátku), Pirelli, Michelin a B.F.Goodrich. Definitivní konec slavné éry sportovního servisu Barum, na sebe ale nenechal dlouho čekat. Kapitola byla uzavřena v dubnu 2009.

A oblasti automobilového sportu byly nejen pro Barum zajímavé jednotlivé disciplíny, tedy autokros, automobilové soutěže (rally), okruhy, kopce a rallycross. Poslední tři jmenované disciplíny mají hodně společného, hlavně ale používání pneumatik typu „slick“. Z dostupných informací a podle mého názoru, patří autokros mezi ty mladší disciplíny, které se začaly u nás masově rozvíjet někdy v šedesátých letech minulého století.

Přesto, že se jedná o poměrně „mladou“ disciplínu, neznám jinou, ve které by slavilo Evropské úspěchy, tolik našich reprezentantů. Typická, speciální autokrosová pneumatika neexistovala značnou řadu let. Jezdci používali různé, převážně protektorované pláště s hrubým, záběrovým desénem. Používaly se pláště diagonální, radiální, se zimními záběrovými desény, protektory a rozličné účelové kombinace. Podle mého odhadu, přesně to nevím, se autokrosové pláště, začaly vyrábět začátkem 70. let. Ruku v ruce s vývojem závodních speciálů se rovněž vyvíjely a později, ve větších seriích také vyráběly pnematiky Barum s desénem AC-1, které jezdci překřtili na „hrabalky“. Poměrně výstižné pojmenování! Ten, kdo neměl v případě deště „hrabalky“ k dispozici, měl téměř jistotu, že získat body bude v těžkém terénu, mnohem náročnější…

Celý článek najdete v tištěné PR 1/2012.


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz