Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 12 » Výzvy pro vývojáře, užitek pro dopravce

Výzvy pro vývojáře, užitek pro dopravce

 
image2392

Energetická účinnost užitkových pneumatik v návaznosti na novou legislativu, to bylo hlavním tématem „kulatého stolu“, který loni před koncem roku uspořádal Continental za přítomnosti svých vývojářů. Hlavní slovo měl Dr. Frank Walloch, který je v...

 
Energetická účinnost užitkových pneumatik v návaznosti na novou legislativu, to bylo hlavním tématem „kulatého stolu“, který loni před koncem roku uspořádal Continental za přítomnosti svých vývojářů. Hlavní slovo měl Dr. Frank Walloch, který je v německém koncernu ředitelem vývoje pneumatik pro nákladní a užitková vozidla a zprostředkoval nám, a tedy i čtenářům Pneu revue velmi odborný pohled na problematiku štítkování.

„Dvacet až čtyřicet procent spotřeby paliva u užitkových vozidel připadá – převážně kvůli valivému odporu – na pneumatiky. Snížení valivého odporu tak výrazně přispívá k energetické hospodárnosti v silničním provozu. Jeho účinky na efektivitu vozových parků jsou značné a jeho snížení znamená v neposlední řadě také snížení emisí škodlivých látek,“ upozornil Frank Walloch.

Koeficient valivého odporu, který je podkladem pro značení pneumatik v EU, se zjišťuje z poměru valivého odporu k zatížení pneumatiky v kilogramech na jednu tunu (CR v kg/t). Čím menší je tento koeficient, tím nižší je valivý odpor pneumatiky, a lze tak dosáhnout snížení spotřeby paliva. Pneumatiky užitkových vozidel mají přitom odlišné valivé odpory v závislosti na rozměrech, umístění na nápravách a účelu použití – ať se jedná o regionální, dálkovou nebo staveništní dopravu. Pneumatiky v menším rozměru pro lehká nebo středně těžká nákladní vozidla mohou mít vyšší koeficient valivého odporu než velké pneumatiky pro těžká nákladní vozidla, které v poměru k vysoké nosnosti vyžadují méně energie k otáčení.

Například návěsové pneumatiky a pneumatiky pro záběrovou nápravu ve stejném rozměru mají opět rozdílné valivé odpory, protože byly specificky koncipovány pro určitý účel použití. Návěsová pneumatika má lépe optimalizovaný valivý odpor než pneumatika pro záběrovou nápravu, která naproti tomu musí být vyvinuta pro vynikající trakci. Pneumatiky pro regionální nebo dokonce staveništní dopravu musejí být odolnější, vyznačují se hrubším dezénem, poskytují větší přilnavost a stabilitu a mají vyšší hodnoty valivého odporu než pneumatiky pro použití v dálkové dopravě. Jsou to přitom především odlišné pryžové směsi pneumatiky, konstrukce a geometrie dezénu, které rozhodujícím způsobem ovlivňují valivý odpor.

Pneumatiky, které poskytují dobrou přilnavost a vynikající záběr, se odvalují s větším hlukem. Proto se při posuzování pro štítek EU zohledňuje funkce pneumatiky, např. použití na staveništi nebo použití zimní pneumatiky. Pneumatiky pro záběrovou nápravu se jako skupina pneumatik posuzují jinak než návěsové pneumatiky a pro zimní záběrové pneumatiky opět platí jiné hlukové hodnoty. Jako třetí klasifikaci použila EU přilnavost na mokré vozovce. Je stejně jako valivý odpor rozdělena do tříd „A“ (nejlepší možná) až „G“ a ukazuje brzdnou dráhu za mokra. Hodnoty pro zatřídění pneumatik se zjišťují pomocí harmonizovaných zkušebních metod, které musí realizovat každý výrobce a které mohou díky stanoveným metodám ověřit členské státy EU.

Na výrobce pneumatik a obchody s pneumatikami čeká mnoho osvětové práce. Rozpětí v jednotlivých stupních klasifikace je enormní. Například hodnocení „C“, dosažené koeficientem valivého odporu 5,1, může v porovnání s klasifikací „C“ s 6,0 znamenat až o šest nebo sedm procent nižší spotřebu paliva. Tuto úsporu paliva lze očekávat v případě, že je užitkové vozidlo kompletně vybaveno pneumatikami, které všechny do jedné mají snížený koeficient valivého odporu 5,1 kg/t.

Od 1. 11. 2012 je značení podle těchto kritérií závazně stanoveno pro nově schválené pneumatiky pro užitková vozidla. U pneumatik užitkových vozidel nemusí být přitom příslušná informace umístěna ve formě vlastní samolepky na produktu tak jako u pneumatik pro osobní automobily, ale musí být poskytnuta v technické dokumentaci k výrobku, v prodejních prostorách, na webových stránkách výrobce i na fakturách. Již nyní je jisté, že EU usiluje o nižší hodnoty v oblasti valivého odporu. Od konce roku 2012 nesmí být žádná pneumatika pro užitková vozidla schválena, pokud mezní hodnota překročí 8 kg/t. Od konce roku 2016 budou muset mít všechny prodané pneumatiky dokonce hodnotu pod tímto limitem.

Celý článek najdete v tištěné PR 1/2012.


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz