Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 14 » Morálko, kde ťa ludé berú?

Morálko, kde ťa ludé berú?

 
ilustracni

středa, 26. února 2014

Cenové nabídky některých obchodníků dokážou pneumatikářskou obec pořádně zvednout ze židle. Výraz „kazit ceny“ je tu od dob, kdy se do našich zemí vrátilo soukromé podnikání, a je v permanenci i dnes, ačkoli to, co se na poli cen a cenotvorby dělo například v 90. letech, je jen slabých odvarem dnešních dnů. Dokonce i v Německu, na trhu, který je obecně považován za „vyspělejší“ a kde mnozí obdivují předvídatelnost a jasná pravidla hry, se vyskytují případy, které vyvolávají pozdvižení.

 

O jednom takovém případu informoval koncem loňského roku odborný časopis Neue Reifenzeitung. Týkal se nabídky obchodního řetězce Lidl, který na svým tamních internetových stránkách nabízel ke koupi komplet alu kolo – pneumatika, obojí ve značkovém provedení, za nevídaně nízkou cenu. Reportér zmíněného časopisu Arno Borchers k této kauze napsal úvahu, která podle našeho názoru stojí za zamyšlení. Článek publikujeme ve volném překladu.Obecné blaho v ohrožení

Pneumatikářské odvětví v Německu zažilo opravdový šok, když začátkem října minulého roku obchodní řetězec Lidl zveřejnil na svých internetových stránkách jednu ze svých neodolatelných nabídek – tentokrát v sekci pneumatiky. Nabídka vyvolala ostrou odezvu ze strany profesního sdružení BRV, které varovalo před„ohrožením obchodních marží“, a od dotčených značek Goodyear a Hankook  si vyžádalo vysvětlení. Vše to připomínalo diplomatickou roztržku, při níž byli „velvyslanci“ dvou výrobců pneumatik pozváni k „raportu“.

Je třeba se zeptat: hrál tu někdo opravdu falešnou hru? Je tento „někdo“ zavázán jakémusi často definovanému „obecnému blahu“ odvětví? A proč byla reakce tak neobyčejně bouřlivá zrovna v době, kdy vyplouvají jedna za druhou nabídky za ceny, při nichž se černé zlato v to pravé těžko někomu obrátí?

Je mimo diskuzi, že zmíněný komplet na pneumatikách Goodyear a Hankook byl nabídnut za cenu, při které by klasický obchodník s pneumatikami  - minimálně za standardních podmínek – nic nevydělal, či spíše by prodělal. Děje se to dobrovolně?  Z nějakého závazku jednoho účastníka soutěže vůči druhému? To sotva!

Jisté je i to, že neexistuje žádná rozumná odpověď na otázku, proč řidiči nakupují komplety kol a pneumatik v e-shopu diskontního řetězce, který je obecně vnímán především jako potravinový.  A těžko člověk porozumí zákazníkovi, který si koupí na internetu sadu kol, nechá si ji poslat domů a pak hledá někoho, kdo by mu kola namontoval. Ale, stojí vůbec ta otázka takto?

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1 / 2014

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz