Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 15 » Servis pneumatik na zemědělské stroje

Servis pneumatik na zemědělské stroje

 
servis

pondělí, 2. března 2015

Tématu zemědělských pneumatik se v odborných článcích na stránkách Pneu revue pravidelně věnujeme. Prodej zemědělské techniky zaznamenával v posledních letech v evropském i globálním měřítku opravdový boom – píšeme o tom na jiném místě v tomto čísle. Ruku v ruce s tím rostla technická úroveň a vybavenost této techniky – a to se pochopitelně nevyhnulo ani pneumatikám. Je pravý čas vrátit se k tématu a podívat se na to, jak se vyvíjí jejich servis.

 

V posledních letech dochází k vývoji zemědělských pneumatik, podobným způsobem jako u nákladních. Rozšiřují se a současně s tím se snižují jejich profily, zvyšuje se jejich nosnost a rozšiřují patky, což může způsobit problémy při demontáži a montáži na ráfek. V tomto článku se podíváme na některé způsoby demontáže a montáže pláště na ráfek, které jsou doporučeny při servisu problematických pneumatik. Také se podíváme na další související činnosti se servisem zemědělskými pneumatikami. Na úvod se ještě podíváme na jednotlivé části kompletního kola.   

Co se týká vývoje zemědělských pneumatik, tak nejvíce je vidět na vysokovýkonných traktorech a čtyřkolových kloubových tahačích, aby bylo možné za ně zapojit co největší zemědělské nástavby. V současnosti se nejvyšší výkony u traktorů pohybují na hranici pětiset koňských sil a více. Aby byl zajištěn dostatečný přenos trakce mezi strojem a půdou, je potřebné zvětšit styčnou plochu pneumatik s půdou. Proto se musí rozšířit pneumatika, ale také zvětšit průměr ráfku. Ještě donedávna byl největší rozměr traktorového pláště 900/60 R42 s vnějším průměrem 2,16 m. V roce 2013 byla na výstavě Agritechnica v Hannoveru představen plášť MICHELIN 900/65 R46 s vnějším průměrem 2,32m. Při pohledu na šířku a hmotnost je v současnosti největší plášť MITAS 1250/50 R32, jehož hmotnost je 555 kg, který je určený na kombajny a valníky na obilí. Pokud je plášť namontovaný na ráfku, je jasné, že manipulace s tak velkým a hmotným kolem není jednoduchá. Ještě než se podíváme na vlastní pracovní postup demontáže a montáže, zastavíme se u pneumatik a ráfků na zemědělské stroje.

Radializace v zemědělství   
Radializace probíhá v posledních letech také u zemědělských plášťů. Všeobecně známou výhodou radiálních plášťů, oproti diagonálním, je flexibilita bočnice, která působí jako první tlumič. Což je určitě velkou výhodou právě při provádění zemědělských prací v terénu. Další výhodou flexibilní bočnice je, že se běhoun rozprostře na podložku, a tím se zvýší přenos veškeré točivé síly motoru traktoru, aniž by docházelo k poškození půdy.  Současným trendem v zemědělských pracích je jejich provedení v co nejkratším čase jedním traktorem s nástavbou. Proto většina výrobců traktorových pneumatik nabízí ještě možnost snižování tlaku v pneumatikách, což ještě zlepšuje přenos točivé síly a snižuje hutnění půdy. Takový typ pneumatiky má speciálně uzpůsobenou patku a montuje se na speciální ráfek. Ráfky na traktory a další zemědělské stroje prošly v posledních letech také vývojem. Většina ráfků má několik stupňů, přičemž stupeň s nejmenším průměrem je nejvhodnější pro demontáž a montáž. Výhodou práce přes druhý stupeň je, že se zvětší mezera mezi patkou a okrajem ráfku, čímže se výrazně eliminuje možnost poškození patky pláště. Někdy je ale problém protlačit patku do druhého stupně, protože je ve větší vzdálenosti od okraje. Proto existují přípravky na stlačení patek, které vyřeší tento problém. Z uvedeného textu by se mohlo zdát, že servis zemědělských pneumatik je jednoduchý, ale skutečnost je mnohdy odlišná.

Vlastní demontáži pláště předchází upnutí ráfku do čelistí montážního stroje. Existují dva způsoby upnutí. Za středový otvor v disku nebo z vnitřní strany za ráfkový prstenec. Jednodušší a rychlejší je upnutí za středový otvor, ale u velkých traktorových kol může dojít k protočení v čelistech. Pro tyto případy je lepší použít upnutí za ráfkový prstenec. Jeho účinnost se může zvýšit pomocí speciálních nástavců vložených do čelistí. Zvětšená styčná plocha prakticky eliminuje protočení v čelistech. Po upnutí ráfku, následuje odtlačení patek pláště a jejich namazání. Poté demontáž vnější patky. Pokud je ráfek dvoustupňový, je potřebné zatlačit patku do druhého stupně, jinak je demontáž velmi obtížná a v krajním případě hrozí možnost poškození patky. Na zatlačení patky do druhého stupně je možné použít některý z přípravků, např. pneumatický, který se připevní na okraj ráfku. Především při přetahování prvních sedmdesáti centimetrů je pnutí na patce tak velké, že může dojít k její poškození. Klasickým způsobem demontáže vnější patky je demontáž hákem, otazník visí nad směrem otáčení. Většina mechaniků používá levotočivý směr, tzn. montážní páka napravo od háku a vytažení patky přes okraj ráfku. Výhodou tohoto způsobu je, že rameno montážního stroje je tlačeno dolů do montážního stroje a tím se eliminuje možnost vzniku provozních vůlí na něm. Po demontáži vnější patky, následuje demontáž vnitřní patky. Možné jsou dva způsoby, pomocí vytlačení talířem nebo přes hák s použitím montážní páky. Doporučený směr otáčení je opět doleva.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/2015

 
servisservisservisservisservisservisservisservisservisservisservisservisservis
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz