Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 16 » Servis obřích pneumatik

Servis obřích pneumatik

 
Servisni_technika

čtvrtek, 3. března 2016

Přibližně za měsíc se bude konat velká oborová zemědělská výstava pod názvem Techagro. Svým rozsahem se jedná o jednu z největších akcí, na kterých se prezentují také zastoupení všech světových výrobců zemědělských strojů a zařízení. Spolu s nimi jsou v pavilonech vidět i zastoupení výrobců pneumatik. Kdo v minulosti navštívil výstavu Techagro, tak mnohdy žasnul nad velikostí pneumatik a strojů, na kterých se používají. Zasvěceným z pneuservisního oboru je jasné, že servis takových obřích pneumatik není jednoduchý.

 

Pokud hovoříme o obřích pneumatikách, tak v zemědělském sektoru se jedná především o zadní traktorové pneumatiky nebo o pneumatiky na kloubové tahače. Patří k nim také průmyslové nebo tzv. EM pneumatiky na nakladače a dampry. Jejich rozměry přesahují v průměru dva metry a na šířku se blíží jednomu metru. V České republice jsou ojediněle i stroje s většími pneumatikami, ve světě jsou extrémní dampry s pneumatikami o průměru čtyři metry. K velkým průměrům a šířkám se samozřejmě přidává vysoká hmotnost, z čehož vyplývá obtížná manipulovatelnost a také vlastní servis. V jednom z minulých článků, pod názvem Servis pneumatik na zemědělské stroje, jsem se zmínil o potřebě montážních strojů v kamenných pneuservisech, bez kterých to prakticky nejde.

Hmotnost kola je také důležitá

Před dvěma lety jsem se setkal s majitelem jednoho pneuservisu, který se rozhodoval pro zakoupení nového montážního stroje. Pro jeho výběr si stanovil parametry, týkající se velikosti pneumatiky, resp. kompletního kola. Nejdůležitější pro něho byla hmotnost kompletního kola, které by měl stroj zvládnout. Hovořili jsme o dvou tunách a výše, což se týká obřích nakladačů a damprů. Například nakladač Komatsu WA700 je obutý na pneumatikách 40/65 R39 a kompletní kolo má hmotnost dvě a půl tuny. Na zemědělských traktorech jsou už dnes vcelku běžné rozměry zadních pneumatik 710/75 R42. Z důvodu lepšího přenosu výkonu motoru traktoru na půdu se používají nízkotlaké pneumatiky a pro ještě lepší přenos se kola dotěžují. V minulosti se používala zátěžová tekutina, současný trend je dotěžování diskovými závažími, Na traktoru New Holland T8.420 jsme napočítali celkovou hmotnost závaží 1300 kg, což v kompletu s pláštěm udělá téměř dvě tuny. Pro ty, kteří hledají montážní stroj, zvládající obří kola, by měl být tedy důležitým parametrem nejenom průměr a šířka, ale také hmotnost kola, které stroj zvládne.

 

Celý článek naleznete v aktuálním vydání Pneu revue 01/2016

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz