Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 20 » Člověk míní, koronavirus mění

Člověk míní, koronavirus mění

 
veletrhy

pondělí, 9. března 2020

Pokud jste se chystali obhlédnout automobilové novinky na autosalonu v Ženevě, pak jste si letos museli naplánovat jiný program. Na samém konci února bylo oficiálně oznámeno, že se jubilejní 90. ženevský autosalon, který měl začít v úterý 3. 3., ruší. Švýcarsko v rámci prevence šíření koronaviru zakázalo pořádání jakýchkoli akcí s účastí více než tisícovky lidí a tradiční autosalon je jednou z obětí tohoto opatření.

 

Rozhodnutí švýcarské vlády zatím platí do 15. března, tedy přesně do dne, kdy měl autosalon končit. Jako první vypustil do světa informaci o zrušení německý motoristický novinář Greg Kable na Twitteru. Je to další rána automobilovému výstavnictví po zrušení autosalonu ve Frankfurtu. I když bude IAA „resuscitován“ v jiném městě (rozhoduje se mezi Berlínem, Hamburkem a Mnichovem), není to dobrý signál.

Podle některých komentátorů byli organizátoři autosalonu příliš laxní, když navzdory sílící epidemii koronaviru stále věřili, že autosalon uspořádají. Někteří vystavovatelé se přitom odhlašovali a také ze strany návštěvníků zájem o autosalon v posledních dnech značně slábl. Podle analytiků společnosti Global Data jsou někteří vystavovatelé zklamáni, že organizátoři nezrušili autosalon dříve, a leckomu se v souvislosti s možnými riziky ulevilo. „Společnost Škoda Auto vítá rozhodnutí ženevské státní rady zrušit letošní ženevský autosalon. Je to rozhodnutí ve smyslu bezpečnosti všech účastníků a našich zaměstnanců,“ uvedl v odpovědi na dotaz magazínu FLEET firemní automobily Tomáš Kotera, vedoucí komunikace podniku automobilky Škoda Auto.

Plán „B“
Automobilky měly do Ženevy tak jako každý rok samozřejmě připravenu řadu novinek, mnohé se hodlaly pochlubit novými nízkoemisními modely, futuristickými koncepty, technologiemi… Ženeva byla nedílnou součástí jejich marketingové komunikace a nyní budou muset jednotlivé značky hledat jiné způsoby, jak tyto informace k veřejnosti dostat. Podle Kablea již připravují „plán B“, kterým by byl jakýsi virtuální autosalon, protože odložení konání ženevského autosalonu není možné. Na to se jedná o příliš velkou a logisticky náročnou akci. Investice do letošní prezentace na výstavišti Palexpo tak bude muset každá automobilka odepsat, neboť pořadatelé odůvodnili zrušení akce zásahem vyšší mocí, kterou je epidemie koronaviru a s tím související rozhodnutí švýcarské vlády. „Jestli se s námi někdo z vystavovatelů bude chtít soudit, přeji mu hodně štěstí...“ komentoval situaci Olivier Rihs, ředitel Ženevského autosalonu.

Rozhodnutí zrušit – poprvé po 73 letech – Ženevský autosalon, uvítal i jeden z potenciálních účastníků z řad výrobců pneumatik, Goodyear. „Plně rozumíme tomuto rozhodnutí a podporujeme jej. Bezpečnost našich zaměstnanců, zákazníků a návštěvníků považuje Goodyear za absolutní prioritu,“ uvedl výrobce v tiskové zprávě.
 

Boj o přežití i bez viru
Nutno dodat, že i bez koronoviru by letošní Ženeva zřejmě příliš neoslnila. Řada značek (konkrétně Cadillac, Citroën, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Tata a Volvo) odřekla účast a připojila se tak trendu, který automobilové výstavy a autosalony doprovázel již několik posledních let. Vysvětlení nabízí motoristický editor a analytik společnosti GlobalData David Leggett: „Pravdou je, že velké světové autosalony přestávají být pro výrobce automobilů jako marketingové nástroje atraktivní. Stejně tak klesající počty automobilových nadšenců a potenciálních kupců indikují, že podobné je to i na straně návštěvníků. Díky internetu je řada modelů k vidění on-line ještě před vlastní fyzickou prezentací. Účasti jsou také dost drahé a tradiční ,A-seznam‘, který tvořily Ženeva, Paříž, Frankfurt, Detroit a Tokio, je nyní pod tlakem akcí na nových, rozvíjejících se trzích, které jsou pro automobilky z hlediska budoucích zisků přínosnější.“

Stále se však daří výstavám, které mají jasný obchodní „náboj“ a jsou více „byznysově“ zaměřené. Za příklad může sloužit např. veletrh Autopromotec v Itálii, který se stále pyšní stotisícovou návštěvností, ovšem nikoli „sběratelů propisovaček“, nýbrž majitelů a provozovatelů autoservisů, pneuservisů a jiných provozoven. Na jiném místě tohoto čísla píšeme, že si Autopromotec dokonce odnesl cenu za nejlepší automobilově zaměřenou výstavu loňského roku a porazil všechny věhlasné autosalony.

Pirelli: dvě továrny v Číně odstaveny
Výroba ve dvou ze tří čínských továren společnosti Pirelli  byla zastavena v odpovědi na koronavirovou infekci. Výrobce informoval, že všichni nečínští zaměstnanci se svými rodinami opustili Čínu a v provozu zůstává pouze továrna v Jang-čou na výrobu osobních a motocyklových pneumatik, ovšem také v omezeném objemu.

Čína představuje pro Pirelli 12 % globálních prodejů. Společnost už ohlásila, že v prvním čtvrtletí se plánovaný EBIT (hrubý zisk) sníží přibližně o 30 milionů eur, ovšem stále je naděje, že v průběhu roku bude tento propad kompenzován. Pokud ovšem bude krize pokračovat delší dobu, v květnu Pirelli upraví své odhady hospodářských ukazatelů pro celý letošní rok.
 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz