Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 21 » Budou pro pneuservisy pracovat roboti?

Budou pro pneuservisy pracovat roboti?

 
oe

středa, 10. března 2021

Podle Pavla Němečka z Technické univerzity v Liberci do deseti let začnou první pneuservisy v Česku zaměstnávat roboty. Firmy, které automobilkám dodávají kola i s vyváženými disky, a výrobci aut ukazují trend, kterým se možná již za několik let vydají rovněž některé pneuservisy – také v nich začne fyzická práce ubývat.

 

Technologie, které by zastaly lidskou práci u vyvažovaček a heverů, podle Pavla Němečka z Technické univerzity v Liberci existují už nyní. Pouze zatím nikdo neinvestoval do vývoje řešení, které by na klíč odpovídalo potřebám pneuservisů. „Pokud by to ale někdo zaplatil, tak by vyvinutí takového stroje byla otázkou jednoho roku. Takové technologie si ale stejně do pěti až deseti let, podle mého názoru, mohou začít hledat cestu do pneuservisů. Neříkám ale, že to tak musí stoprocentně být, mohu se samozřejmě mýlit,“ vysvětluje Němeček. Ten v Liberci na fakultě strojní zastává funkci proděkana pro vědeckou činnost a spolupráci s průmyslem – zrovna k průmyslu má přitom blízko, protože ještě v 80. letech působil ve vývoji dnes již neexistující automobilky LIAZ.

Místo historie ale hledí spíše do budoucnosti.
„Zatím podle mého názoru tvůrcům robotických řešení nikdo nedefinoval zadání, ani nevznikla takto komplexní poptávka na straně servisů a nikdo ještě tu práci v servisu neřešil. Celé by to bylo ekonomicky přijatelné až v momentě, kdy by takové řešení poptávala nějaká ekonomicky silná firma nebo větší množství servisů, které by náklady na vývoj zaplatily společně,“ vysvětluje Němeček. A připouští, že z technického úhlu pohledu by robotizace pneuservisu nepředstavovala jednoduchou úlohu. „Skoro každé auto je jiné, různé jsou i rozměry kol a jejich škála je velmi široká. Roboty by přitom musely zvládat každou situaci,“ vysvětluje odborník. Přesto podle něj nebude dlouho trvat a přijde zadání, které bude vypadat například takto: Sundat kolo, identifikovat rozměr, dovézt k provedení dalších kroků a třeba po výměně pneu a vyvážení vrátit i s diskem zpět a namontovat na automobil.

Humanoidní robot v pneuservisu?
Představa, že by se do podobného úkolu pustila například ocelová postava podobná hlavnímu hrdinovi ze Spielbergova filmu Číslo 5 žije, ale moc pravděpodobná není. „Těžko bychom si mohli představit, že by do pneuservisu nakráčel nějaký humanoidní robot a začal tam pracovat. To by bylo možná zbytečně složité. Dovedu si ale představit nějaké jednoúčelové stroje, a to řešení by se označilo jako mechatronické,“ říká Němeček.

Mechatronika je kombinací mechaniky, elektroniky a softwarového inženýrství. Jak by to ale vypadalo v praxi? „Robotická část by například byla příslušenstvím heveru. Na něj by si vůz najel a kromě toho, že by auto zvedal, by si ho také celé přečetl a odmontoval kola. Ta by pak podal někam dál – k dalšímu stroji a dalšímu zpracování. Robot by si práci musel rozvrhnout podle typu auta i velikosti kol, u kterých je celá široká škála rozměrů,“ popisuje univerzitní pedagog.

Na prvotní vývoj pneuservisního robotického řešení by podle něj navázala dlouhá fáze testování.

Vzhledem k ekonomické náročnosti celého řešení pro pneuservisy je možné očekávat, že by řešení dodavatel pouze pronajímal – podobně to už nyní funguje v případě některých výrobních závodů, které si nákup drahé technologie nemohou dovolit.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 1/21
 

Roboškoda Just in sequence

Daleko s robotizací je například Škoda Auto – už při jednání o strategické spolupráci s Volkswagenem manažery německé automobilky překvapila míra robotizace výroby tehdy produkovaných favoritů. A po třiceti letech je podíl lidské ruční práce minimální. Jenže kola i disky do automobilek putují už jako jeden vyvážený komplet. „Díly se kompletují u externího poskytovatele, který je v blízkosti obou závodů v Mladé Boleslavi a v Kvasinách. Následně je v sekvenci dodává k montážní lince tzv. Just in sequence koncept. Objednávání gum a disků od jednotlivých dodavatelů je v kompetenci tohoto poskytovatele, který dostává ze Škoda Auto informaci o množstevních a sortimentních potřebách na následující období s výhledem na jeden rok, který je každý týden upřesňován. Projednávání kapacit u jednotlivých dodavatelů je v kompetenci Škoda Auto,“ vysvětluje pro Pneu revue David Strnad, který je v automobilce vedoucím logistiky.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz