Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 21 » Obchodní vztah, založený na dvacetikoruně, nemá pro budoucnost váhu

Obchodní vztah, založený na dvacetikoruně, nemá pro budoucnost váhu

 
Lide

středa, 10. března 2021

Už jsem tu kdysi psal, jak mě při jednom rozhovoru v sídle Michelinu poněkud vyvedl z míry Scott Clark (mimochodem, teď šéfuje Michelinu v USA), když označil svoji značku za „cenového lídra“ v tom smyslu, že u koncových zákazníků dosahuje za srovnatelný produkt nejvyšších cen. Obvykle se totiž v našich končinách setkáváme s jevem zcela opačným – za „vítěze“ je považován ten, kdo nabídne cenu nejnižší. Tím spíš působí jako z jiné planety, když někdo prezentuje své zboží jako „nejdražší“ už v názvu firmy.

 

Ano, je to tak. V českém obchodním rejstříku najdeme společnost NEJDRAZSIPNEU.CZ, která je podle jejího zástupce Jana Voráčka jedinou českou společností s tímto slovem v obchodním jménu. A protože se tomuto tématu věnujeme i v jiném článku, řekli jsme si, že by nebylo špatné tuto firmu navštívit a zeptat se, co ji k poněkud kurióznímu pojmenování motivovalo a jak na ně reagují zákazníci.

Patnáct let v odvětví…

S Janem Voráčkem jsme se sešli v showroomu půjčovny luxusních vozů na pražském Smíchově, kde má společnost NEJDRAZSIPNEU.CZ také menší provozovnu pneuservisu a s Profirentcars úzce spolupracují. Logiku to spojení určitě má, protože i v jedenáctém měsíci covidové pandemie si odvětví zápůjček luxusních vozů vede překvapivě dobře. Nás ale zajímalo hlavně téma pneumatiky. Jan Voráček působí v oboru od ukončení školní docházky, tedy přibližně patnáct let. První roky strávil jako zaměstnanec středočeského velkoobchodu, poté se vrhl v Sedlčanech na druhou etapu svého života v pneumatikářském oboru. „V názvu nehledejte nic složitého, chtěli jsme prostě zaujmout a jít tak trochu proti proudu. Občas nám někdo zavolá, že viděl naši dodávku, nebo si nás našel na internetu a zasmál se tomu, ale rozhodně není jméno to, co by mělo na naše aktivity nějaký zásadní vliv, ať už pozitivní nebo negativní.“

Společnost provozuje e-shop, pneuservis a částečně i lokální velkoobchod. Ten je soustředěn do oblastí Sedlčanska, Příbramska, Berounska a Prahy. „Jednou z našich předností je velice stabilní tým loajálních zaměstnanců s dlouholetými zkušenostmi,“ říká a dodává, že si firma zakládá na individuálním přístupu. „Na té práci mě vždy bavili lidi, kontakty, osobní přístup. Byl jsem nešťastný, když někdo potřeboval pneumatiky, které jsem měl a mohl je ihned nabídnout, ale dotyčný zástupce nějaké větší firmy je prostě vzít nemohl, protože mu chybělo razítko, podpis či rámcová smlouva.“ Proto mu dnešní práce „na volné noze“ a v terénu maximálně vyhovuje.

Cena negarantuje loajalitu…

„Jsem rád, když jsou lidi spokojeni a oceňují individuální přistup. A je jedno, jestli to je řidič Mercedesu nebo Octavie první generace,“ dodává Voráček. V kontaktu se zákazníky a dodavateli preferuje dlouholeté vztahy, kterým současná doba bohužel příliš nepřeje. „Obchodní vztah, v němž rozhodne dvacetikoruna na pneumatice, nemá žádnou váhu. Každý to zná. Máte pneumatiky ve výprodeji za 1000 Kč a někdo vám zavolá, zda byste je dal za 980 Kč. Samozřejmě to můžete udělat, ale tím si toho zákazníka nezískáte. Při první příležitosti, kdy mu to dá někdo ještě levněji, se k vám takový zákazník okamžitě otočí zády.“ I to je důvod, proč Jan Voráček raději než k velkoobchodu inklinuje k rozvoji servisu a prodeji pneumatik koncovým zákazníkům.

I zde je samozřejmě cenotvorba citlivou záležitostí, ale jak říká, v poslední době je zřetelné, že se konečně „odděluje zrno od plev“. „Už se mi moc nestává, že by si zákazníci stěžovali na naše ceny, ať už pneumatik, nebo práce. Sedlčany jsou se svými sedmi tisíci obyvateli poměrně malé město, ale konkurence je zde velká. A zákazník si prostě musí vybrat. Náš pneuservis je schopen obsloužit velké spektrum osobních aut, SUV, ale klidně i supersportů, no a samozřejmě potkat u nás nákladní auto nebo traktor také není problém. Konkurence v okolí většinou končí na osobních 17“. Tato komplexnost s sebou nese s tím spojené vyšší náklady a nároky na modernizaci a servis technického vybavení, zázemí pro zákazníky, zaměstnance a jejich pečlivost při práci.

Chápeme dnešní problémy lidí, snažíme se nastavovat ceny rozumně a pro obě strany spravedlivě, ale nemůžeme a nechceme být za každou cenu nejlevnější,“ říká Voráček.


„Zoufalá“ logistika…

Za největší problém současnosti, který také nelze nepromítnout do cen, považuje logistiku pneumatik. „Dříve jsme naskladňovali třeba 3000 kol, ale při dnešní nejistotě, výkyvech počasí a obrovské škále rozměrů to prostě nejde. Musíme se tedy více spoléhat na „dokupy“ během sezóny. Což ale v důsledku může dělat 60 až 100 kusů denně, a to je množství, které je pro depo přepravce moc velké na denní závozy, ale zase příliš malé, aby nás řešili individuálně. Což je podle Voráčka z hlediska logistiky to absolutně nejhorší.

Součástí každodenního rituálu v sezóně jsou tak návštěvy depa přepravce v Modleticích, kam si jejich firma k radosti nestíhající rozvozové služby jezdí pneumatiky vyzvedávat osobně. „Je to zoufalství, ale co můžete dělat? Suplujete práci někoho jiného, zvyšuje vám to náklady, ale nemáte jinou možnost.“ A to prý už nechtěnou spolupráci při vyzvedávání zboží docela „vychytali“. „Dřív docházelo na depu k vypjatým situacím a hádkám. To už je dnes naštěstí minulostí, ale i tak je to smutný příběh.“

Nakonec hovoříme o příjemnější stránce věci – oblíbených značkách a obchodních vztazích. „Když si lidé sednou, je to pro byznys to nejlepší. Mohu například vyzdvihnout Pirelli a Hankook. A velice mě mrzí ta současná fluktuace v branži, kdy si vybudujete nějaké vztahy a najednou ten člověk zmizí. To, s kým dělám, je pro mě často důležitější než lepší cena v nákupu,“ uzavírá náš rozhovor za „nejdražšípneu“ Jan Voráček.
 

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz