Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 21 » Správné upnutí kola pro vyvážení

Správné upnutí kola pro vyvážení

 
ad-technik-open-door-2012

středa, 10. března 2021

Není těžké přesvědčit majitele servisu nebo vedoucího dílny, aby při výběru nové vyvažovačky investoval do pokročilých funkcí. Populární SUV znamenají větší, širší a těžší kola, která jsou výrazně náchylnější na vibrace. Lité disky se stávají standardem a doba, kdy se většina kol vyvažovala naklepávacími závažími, je dávno pryč. A k tomu řada zákazníků striktně vyžaduje skrývání závaží za paprsky disku. Kola přece „dělaj auto“. Takže to dá rozum, že to chce pořádný stroj, a ne základní model s osekanými funkcemi.

 

Bohužel, tady to často končí. Přitom ani sebelepší vyvažovačka nevyváží kolo dobře, když není správně upnuté. A to je jádro pudla, kterým se ale stále řada techniků nezabývá. K většině i těch sebelepších vyvažovaček totiž stále chodí jen tři základní univerzální upínací kužele.

Potíž je ta, že tyto kužely jsou vhodné jen a pouze pro upnutí plechových kol. Litá kola bývají při stejné velikosti výrazně těžší a zároveň je jejich materiál poddajnější. To znamená, že každé upnutí přes tyto kužely s vysokým úhlem stoupání zanechá výraznou stopu na hraně středového otvoru disku. Při prvním nebo druhém vyvážení to ještě potíže působit nebude. Po pěti letech provozu a deseti vyváženích už ale takové kolo, díky vymačkané hraně středicího otvoru, dost dobře správně upnout nelze. Jenže zkuste se schválně dívat mechanikovi přes rameno, až bude teď na jaře vyvažovat ta vaše litá kola. Naprostá většina použije znovu onen univerzální kužel.

A tak i po letech osvěty je běžná stížnost: „Ta nová vyvažovačka vyvažuje úplně stejně blbě jako stará. Pořád se nám lidi vracejí kvůli vibrujícím kolům.“ Následuje návštěva servisu a snaha o aspoň základní proškolení techniků. Věřte, že některé odpovědi jsou stálice a perly současně:

Já přece vím, že univerzální kužel dovnitř liťáku nepatří. Tak ho dávám vždycky zvenku.
Mně je jedno, jak mi říkáte, že se to dělá správně. Já to takhle dělám už deset let. Mně nic vykládat nebudete.
Chápu, co mi říkáte, ale na tohle já nemám čas. Prostě to narazím na ten kužel a nějak to dopadne. Stejně se většina lidí nevrátí.

Zvlášť ta poslední odpověď v sobě bohužel má kus reality všedního dne. Většina techniků je placena od výkonu a používání speciálních přípravků většinou znamená minimálně dvojnásobnou dobu na vyvážení jednoho kola než při běžném upnutí. Současně jsou tyto přípravky náročnější na manipulaci a náchylnější k poškození než obyčejný kužel. Proto se čím dál tím častěji do praxe prosazují tzv. zkrácené dvojité kužele s nízkým stoupáním. Právě nízké stoupání zajistí výrazně větší styčnou plochu disku a kužele, do které se tlak rozloží, a díky tomu nepoškodí disk. Zároveň plně nahradí i běžné univerzální kužele, takže technikovi odpadá rozhodování, jaký typ kužele pro jaký disk použít.

Jednoduché použití
Žádná dodatečná časová náročnost
Univerzální použití pro všechny typy kol středěných na středový otvor
Bez rizika poškození disku
Delší životnost kuželů

Ilustrační foto AD Technik

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz