Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 1 / 22 » Showroom s čekárnou jako nutnost

Showroom s čekárnou jako nutnost

 
Pneuservisy_-_objekty

úterý, 15. března 2022

Bez showroomu pneuservisy nedosáhnou na fleetové zákazníky a klienti se motají v dílně, kde se mohou zranit. Bez zázemí pro motoristy se obejdou snad už jen malé garážové provozovny, které cílí na ekonomickou klientelu.

 

Po revoluci nastal boom podnikání a začínající pneuservisy neměly dostatek kapitálu pro vybudování nějaké větší provozovny se zázemím pro zákazníky. A tak k podnikání mnohdy sloužily také garáže u rodinných domů. A o nějakém zázemí pro zákazníky ani nemohla být řeč. Do dnešní doby se řada garážových pneuservisů rozšířila a jsou z nich velké podniky se showroomy. Objekty si často nechaly postavit podniky na míru pro své potřeby, nebo pro tento účel slouží přestavěné budovy. Většinou se myslelo i na zákazníky a zázemí pro ně. V původním garážovém půdorysu je dnes už jen naprosté minimum pneuservisů. Časopis Pneu revue dokonce ve svém průzkumu zpracovaném pro tento článek nenarazil na žádnou provozovnu, která by showroom s čekárnou pro zákazníky neměla. Ale neznamená to, že by takové servisy neexistovaly – garážové provozovny ale o sobě ani nedávají moc vědět, jsou tak trochu neviditelné a ani moc neloví nové zákazníky ve vodách internetu, kde jsme pneuservisy pro tento průzkum hledali. Garážovým provozovnám se klienti nejčastěji rekrutují z offline prostředí. Stačí jim k živobytí roky zavedená klientela z okolí a poutač u silnice.


Cedule jako ozdoba

Podnikání bez showroomu si naopak dnes už nedovedou ani představit v Pneu Procházka.

Petr Procházka spoluprovozuje síť pneuservisů v Praze-Strašnicích, Ruzyni, Čakovicích a na Chodově. Do portfolia společnosti patří také velkoobchod s pneumatikami v Dobrovízi. Všechny servisy mají showroom a v některých je rovněž výstava historických cedulí s pneu tematikou. „Cedule sháníme různě po burzách, na internetu, Bazoši nebo Aukru, máme je vystavené na pobočkách v Ruzyni a na Chodově. Cedulí s pneumatikami zas tolik není, naopak pokud se týkají benzinu a olejů, tak těchto poutačů existují hromady. Tabule jsme sbírali postupně a kdyby chtěl někdo něco podobného sehnat za týden, tak se mu to nepovede. Trvá to roky,“ upozorňuje Petr Procházka. Některé cedule podle něj má pneuservis už dvacet let. „Teď už ani nevím, kolik tenkrát stály a jakou mají hodnotu teď. U některých to může být 20–30 tisíc korun,“ dodává podnikatel.


Poutače jen doplňují atmosféru servisů, do kterých se tematicky hodí. To podstatné je ale na showroomech podle Procházky jinde. „Když zákazníka někam usadíte a dáte mu kávu, tak je v klidu. Nestojí vám za zády a nekouká na vás. Showroom proto není konkurenční výhoda, ale jedná se o nutnost. Přezutí auta dnes trvá mezi třiceti minutami a hodinou – když máte nějaké SUV nebo když máte pneu s runflaty. A nezbývá vám nic jiného než zákazníka někam na hodinu ubytovat. Většina lidí se dnes v showroomu připojí na wi-fi a začne si dělat nějakou práci na počítači, lidem takto ten čas v servisu nádherně uteče. Dříve v showroomech musely být nějaké časopisy, to už dnes nikoho nezajímá,“ dodává podnikatel. Jeho provozovny rovněž nabízejí zdarma občerstvení. „Nápoje máme zdarma, tedy kafe, kolu i limonádu. Je tam také zapečetěná kasička, kam lidé mohou zaplatit dobrovolně. Výtěžek je jednou za rok předán Kontu Paraple. Za minulý rok jsme takto vybrali 136 tisíc korun. My ale nakoupíme kávu a limonády ze svého,“ dodává Procházka. Lidé podle něj rádi přispějí a je z toho také dobrá věc. Procházka připouští, že například garážové servisy, které showroom ani žádný prostor pro zákazníky nenabízejí, nemohou dosáhnout například na fleetové zákazníky. „Malé servisy ale většinou zase mají celkově levnější práci. Zákazníci tam přezují lacino a většinou se přezouvají levnější a starší auta. Cílí na soukromou klientelu, které jde o každou korunu,“ dodává Procházka.


Riziko nákazy v showroomu je minimální

Jednoznačnou výhodu pro pneuservisy se showroomem ale zmenšuje už dva roky skutečnost, že žijeme s covidem, který se nám střídavě vrací v různých vlnách. Právě kvůli zvýšenému riziku se lidé bojí chodit například do showroomu v RAL pneu Olomouc. „Čekárnu máme už dva roky skoro prázdnou. Lidé si vezmou roušku a jdou raději ven. Mně se tady sedí dobře, ale nikdo si se mnou nepovídá, jak jsem byla zvyklá dříve. Zákazníky už ani neláká, že mohou sedět u krbu,“ říká pracovnice servisu.

Jenže obavy z šíření nákazy nepanují jen u zákazníků, samotné provozovny dbají na dodržování pravidel. Platí to například o FRPNEU Tursko. „Vstup do čekárny vedle pneuservisu, stejně tak jako vstup do prodejny, je označen upozorněním dle nařízení vlády – tedy mít na sobě respirátor, dodržovat odstup dva metry a použít dezinfekci. Čekárna je na to přizpůsobená, sedací soupravy jsou od sebe umístěny tak, aby mezi sebou měli lidé dvoumetrový odstup. Uvnitř je také k dispozici dezinfekce. Tedy nařízení vlády se dodržují,“ říká Vladyslav Aubrunner z pneuservisu FRPNEU Tursko.

Imunolog z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR Václav Hořejší pokládá riziko šíření covidu-19 v showroomech pneuservisů za podružnou záležitost. „Jestli v té místnosti sedí třeba dva lidé, tak je to asi tisícina celkového rizika. Lidé chodí do hospod, divadel a kin. Riziko v pneuservisech je naprostá pitomost,“ dodává Hořejší.

Lukáš Jirouch z pneuservisu Jirouch Kročehlavy říká, že v jeho provozovně žádné klienty, kteří by se obávali covidu, nezaznamenali, podnikatel naopak vnímá proměnlivou obsazenost showroomu v závislosti na aktuálním počasí. „Když začne pršet nebo je zima či naopak vedro, tak čekárna rozhodně svou roli hraje. My máme showroom navíc spojený s obchodem. Je tam vzorník pneu i motokosmetika. Je tam i výběr produktů pro milovníky mytí aut, protože máme car detailing i automyčku,“ vysvětluje Jirouch.

Také Pavel Malý z Pneu Litvínovice Malý patří k těm, kteří si pneuservis bez showroomu nedovedou představit. S prostorem pro zákazníky proto počítá také v nově chystané provozovně. „Na Rudolfovské v centru Budějovic budeme otevírat Autocentrum Malý. Spojujeme dvě velké firmy dohromady a budeme mít velké centrum. Budeme mít skleněný showroom s kancelářemi i se zázemím pro zákazníky. Klienti vůbec nebudou chodit do dílny. V čekárně budeme mít i dětský koutek pro klienty, kteří přijedou s dětmi. Sám mám také děti a vím, jak je to důležité, když s nimi někam přijedete, abyste měli zázemí. Naopak není dobré, když zákazníci chodí do dílny. Mohou zakopnout, nebo na ně něco spadne. Všude ve světě mají čekárny a takto je to nejlepší,“ vysvětluje Malý.


Když jsou v pneuservisu rychlí, čekárnu nepotřebují

Rovněž v Pneu Šafránek mají showroomy pro zákazníky, podnikatel Jindřich Šafránek si ale dovede představit situaci, kdy se provozovny bez zázemí pro klienty obejdou. „Když jsou v pneuservisu hodně rychlí, tak čekárnu nepotřebují vůbec. My ale nějaký prostor pro zákazníky musíme mít, protože když si na práci pro zákazníka dáme záležet, tak to zabere 30–45 minut. Klient přitom během montáže nemá co dělat v autě ani v dílně, a to hlavně kvůli bezpečnosti práce,“ říká Šafránek. Showroomy v jeho servisech přitom splňují určitá kritéria. „My to ale v každé provozovně máme tak, že je vidět z čekárny do dílny. Lidé jsou někdy nervózní a mají strach, jestli jim s autem někdo z provozovny neodjede, a auto by nejraději drželi za kliku,“ říká Šafránek. Pokud lidé nechtějí auto opustit, tak je v Pneu Šafránek nechají, aby si sami zajeli na zvedák. Pak si ale musejí jít sednout do čekárny. „Postávání na dílně nebo někde na chodníku je podle mě na hlavu. Ze zahraničí znám lépe Rakousko, a tam mají čekárny nebo aspoň kumbálek, kde klienti počkají, celkem často. Tedy snad s výjimkou nějakých blešáren někde pod mostem,“ upozorňuje podnikatel.
 

„My v čekárnách máme hlavně záchody a na Vánoce tam dáváme stromeček.  A když nám někdo dá poutač třeba na sněhové řetězy, tak si ho tam vystavíme – pokud je to od našich dodavatelů, se kterými kamarádíme a kteří jsou na nás hodní. Zahltit krám šedesáti vzorky pneumatik je ale nesmysl. Tím si akorát zaděláte na problémy. Lidé budou chtít určitý dezén v rozměru, ve kterém se nevyrábí. Vystavené pneu jsou tedy problém,“ dodává Šafránek.
 

Plejádu provozoven se showroomy v Pneu revue uzavírá Barum Plus Siegl v Klatovech, kde je možné si dokonce přečíst Pneu revue. „Showroom máme a asi je to ve srovnání s konkurencí bez showroomu výhoda. Prostor máme malý, ale jsou v něm vystavené disky i pneumatiky. A jsou tam k dispozici časopisy včetně toho vašeho. Lidé většinou listují, a také je hodně zajímají testy pneumatik ve Světě motorů,“ říká Michal Siegl.


Podle ekonoma Lukáše Kovandy, člena Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavního ekonoma Trinity Bank, každé zázemí pro zákazníky představuje určitý komfort. „Klienti jdou do takové provozovny třeba i raději. Ale také záleží na tom, jak je vybudování takového showroomu nákladově zatěžující. A pokud by byly třeba vysoké náklady za pronájem prostor showroomu, tak se to nevyplatí. Záleží také na tom, jak si to každá provozovna nastaví. Ale na druhou stranu je nejen mezi pneuservisy snaha zvyšovat celkový komfort a vytvářet domácké prostředí. A vidíme totéž třeba i v bankách s tím, že je to ku prospěchu věci, tedy pokud to není příliš nákladné,“ dodává Kovanda.

Kronika na severu Moravy (foto)
„Tak u nás je to taková kronika,“ říká k otázce interiéru prodejen Petr Vávra ze společnosti K&K pneu s provozovnami v Šenově a v Ostravě-Zábřehu. A dodává: „Jsou tam fotografie s tématem sponzorství, jako Libor Uher a jeho výšlap na K2 nebo Broad Peak a sponzorství závodu B7. Fotka majitele s Niki Laudou. Hokejové dresy sezóny, kdy jsme sponzorovali AZ Havířov. SPZ autosalonu. Podpis Marka Vašuta z doby, kdy jsme spolu dělali televizní reklamu. ´Naše´ červená pneumatika jako symbol rájpneu a samozřejmě také nabídky produktů pneumatik, alu disků, olejů a drobného příslušenství.“ Pro zákazníky tu také mají wifi zdarma, automat na kávu a „něco malého na zub“, jak doplňuje Petr Vávra a uzavírá: „Jedná se velkou prostornou prodejnu, kde je k dispozici také  počítač pro brouzdání na internetu nebo pro vytvoření objednávky na našem e-shopu rájpneu.cz.“

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz