Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 08 » Český patent má zdokonalit pneumatiku

Český patent má zdokonalit pneumatiku

 
image1302

Česká firma Coda Development vyvinula a patentovala konstrukci pneumatiky, která se dokáže za jízdy sama dohušťovat. Firma nyní hledá partnera z automobilového nebo pneumatikářského průmyslu, který by jí pomohl patentovanou technologii přivést na...

 
Česká firma Coda Development vyvinula a patentovala konstrukci pneumatiky, která se dokáže za jízdy sama dohušťovat. Firma nyní hledá partnera z automobilového nebo pneumatikářského průmyslu, který by jí pomohl patentovanou technologii přivést na trh.

Podhuštěné pneumatiky bývají poměrně častým jevem. Podle firmy Coda Development má například ve Spojených státech téměř 30 procent osobních a lehkých nákladních vozidel minimálně jednu pneumatiku podhuštěnou o více než 25 procent. Jak známo, podhuštěné pneumatiky s sebou přinášejí celou řadu negativ – větší spotřebu paliva, nižší životnost plášťů a v neposlední řadě ovlivňují i bezpečnost jízdy.

Firma Coda Development s.r.o. údajně vynalezla mechanismus, který dokáže podhuštěným pneumatikám zabránit. Teoreticky se celý systém zdá být poměrně jednoduchý. Je založen na principu tzv. peristaltické pumpy. Oproti běžné pneumatice má ta samodohušťovací navíc dva prvky: dutý pryžový kanál po obvodu pláště a regulační ventil. V místě, kde se ráfek kola dotýká pláště, je po celém obvodu pneumatiky dutý pryžový kanál, který se deformuje podle toho, jak se vozidlo pohybuje. Ve spodní části pneumatiky je tak dutá část kanálu stlačena hmotností samotného vozidla. Při jízdě, jak se kolo otáčí, se postupným stlačováním dutého kanálu vtlačuje vzduch do pneumatiky. Druhou součástí samodohušťovací pneumatiky je ventil, který reguluje množství takto vtlačeného vzduchu. V momentě, kdy tlak v pneumatice dosáhne optimální hodnoty, ventil uzavře přísun vnějšího vzduchu a přepne na vnitřní okruh, kde dochází k vzájemné cirkulaci vzduchu mezi pneumatikou a dutým kanálem. Pokud opět dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice, regulační ventil zastaví vnitřní cirkulaci a začne opět již popsaným způsobem dohušťovat vzduchem z vnějšku. Podle firmy stačí ujet zhruba jeden a půl kilometru, aby se dohustila běžná měsíční ztráta tlaku v pneumatice, která představuje 1 až 3 procenta. Tento způsob dohušťování by měl zajistit, že všechny pneumatiky jsou stále nahuštěny na optimální tlak.

Otázkou je, jaká bude životnost takové pneumatiky. Zvláště pryžový kanál bude muset být vystaven velmi vysokému namáhání. Životnost systému však prověří až dlouhodobé testy. Náklady na výrobu samodohušťovací pneumatiky mají být podle firmy Coda Development jen o něco málo vyšší, než je tomu u standardního typu.

V polovině dubna měl být tento systém představen na kongresu Společnosti automobilových inženýrů (SEA) v Detritu zřejmě s cílem najít vhodného vývojového a technologického partnera.


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz