Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 08 » Řidiči stále věří rezervám

Řidiči stále věří rezervám

 
image759

Při defektu pneumatiky měl dříve řidič jedinou možnost – nahradit „píchnuté kolo“ rezervou. Dnes existuje několik řešení této prekérní situace, ale největší oblibě se u řidičů stále těší rezervní kolo. Zjistil to německý ústav pro výzkum trhu TEMA-Q...

 
Při defektu pneumatiky měl dříve řidič jedinou možnost – nahradit „píchnuté kolo“ rezervou. Dnes existuje několik řešení této prekérní situace, ale největší oblibě se u řidičů stále těší rezervní kolo. Zjistil to německý ústav pro výzkum trhu TEMA-Q (Technika a management pro kvalitu) při dotazování 1650 řidičů automobilů premiových značek.

Ústav, který uskutečňuje své ankety metodou tzv. hloubkových interviewů, se nejprve dotazoval na to, které nouzové prostředky pro případ defektu pneumatiky řidiči znají. Nejvíce z nich – 99 % – jmenovalo rezervní kolo, 94 % kolo pro nouzové dojetí, 77 % soupravy pro opravu pneu a 63 % pneumatiky umožňující jízdu i při poškození, tedy typu runflat.

Součástí ankety také bylo zjistit aktuální stav vybavenosti vozidel premiových značek systémy pro nouzové dojetí. Podle odpovědí řidičů je 32 % těchto vozů vybaveno soupravou pro nouzovou opravu pneu. Nejvíce se toto řešení, které je výhodné z hlediska úspory nákladů i místa, uplatňuje u značky Mercedes. Plnohodnotné rezervní kolo patří k výbavě o 29 % vozů a objevuje se zejména u značky Audi. Třetí místo obsadily s 21 procenty pneumatiky typu runflat, kterými jsou nejčastěji vybavovány vozy BMW. Na posledním místě skončilo kolo pro nouzové dojetí, jež je součástí výbavy u 17 % vozů bez výrazné tendence k některé z prémiových značek.

Pokud jde o oblibu jednotlivých nouzových prostředků, použil ústav TEMA-Q doplňkovou otázku, která uplatnění nouzových prostředků objektivizovala: Řidiči byli dotázáni na to, kterému nouzovému prostředku by dali přednost z hlediska tzv. dodatečných nákladů. Soupravy pro opravu pneu jsou přitom dodávány bez příplatku, rezervní kola za příplatek kolem 150 eur, za pneumatiky typu runflat se připlácí 300 eur a za kolo pro nouzové dojetí 50 eur. Odpovědi na uvedenou otázku byly trochu překvapivé: 37 % dotázaných dalo jednoznačně přednost klasickému rezervnímu kolu. Na druhém místě skončily se 27 procenty pneumatiky typu runflat , na třetím s 21 procenty soupravy pro opravu pneu a na čtvrtém s pouhými 15 procenty kola pro nouzové dojetí. TEMA-Q přitom zjistil, že řidiči dávají přednost rezervním kolům i přesto, že jejich rozhodování je silně ovlivněno nabídkou výrobců, například bezplatným dodáváním soupravy pro nouzové dojetí.

Zcela nezávisle na značce svých vozů potom řidiči odpovídali na otázku, jaká kritéria jsou rozhodující pro jejich výběr nouzových prostředků. Na tuto otázku bylo možné zvolit více odpovědí, a proto výsledek přesahuje 100 %. Řidiči při výběru nouzových prostředků dávají v prvé řadě (51 %) přednost „bezpečnosti v případě defektu při vysoké rychlosti“. Na druhém místě skončilo „jednoduché použití nouzového prostředku“ (41 %), na třetím „mobilita v případě defektu“ (25 %). Další kritéria jako „jízdní komfort v normálním provozu“ (11 %), „velký objem zavazadlového prostoru“ (7 %) nebo „nízké náklady“ (2 %) hrají při rozhodování řidičů evidentně malou úlohu.


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz