Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 09 » S kamerami na měření geometrie

S kamerami na měření geometrie

 
image1569

Měření geometrie podvozků bylo dříve pro většinu servisů spíše nutným zlem. Dnes se z této činnosti stal potenciálně jeden z ekonomicky nejzajímavějších úkonů. Aby však bylo měření a seřizování geometrie podvozků skutečně ekonomicky zajímavé, musejí...

 

Měření geometrie podvozků bylo dříve pro většinu servisů spíše nutným zlem. Dnes se z této činnosti stal potenciálně jeden z ekonomicky nejzajímavějších úkonů. Aby však bylo měření a seřizování geometrie podvozků skutečně ekonomicky zajímavé, musejí mít servisy moderní vybavení umožňující rychlou a efektivní práci.

Podle průzkumu provedeného v jedné rychloservisní síti působící na území Německa a Rakouska vykázalo více než 700 z 1100 změřených vozidel různých značek a staří hodnoty mimo toleranci předepsanou výrobci automobilů. Tento skrytý potenciál pro zakázky je však možné odkrýt a využít jen v případě, že servis provede kontrolní změření geometrie podvozku u každého vozidla, které do servisu přijede. Běžnou praxí však je, že měření geometrie servis provádí pouze v případech, kdy to zákazník vyžaduje, nebo když to servis sám indikuje (například při nerovnoměrně opotřebených pneumatikách). Navíc konstrukce tzv. inteligentních podvozků vyžaduje kontrolu nastavení geometrie po každém zásahu na podvozku.

Pro úsporu času
K využití „servisního potenciálu“ měření potřebuje servis zařízení, jež umožní provést tuto činnost v minimálním čase. Zde se nabízí srovnání kapacity starších a moderně vybavených pracovišť. Předpokládejme, že servisem projde 10 vozidel denně a na všech deseti provede servis kontrolní měření. Pokud bude servis vybaven klasickým zařízením pro měření geometrií, pak připadne na měření jednoho vozidla zhruba 30 minut, tedy celkem pět hodin. Pokud servis použije kamerovou technologii, kde kompletní proměření jednoho vozidla trvá asi pět minut, pak zabere kontrolní měření deseti vozidel asi 50 minut. Pokud z deseti změřených vozidel jich má 50 procent hodnoty mimo toleranci, tak seřízení může trvat asi 5 x 30 minut, tedy dvě a půl hodiny. Doba seřízení geometrie se může výrazně lišit podle typu vozidla, počítejme však průměrně 30 minut na seřízení jednoho vozidla. To je samozřejmě možné jedině za předpokladu, že přípravné operace pro seřízení (montáž měřící techniky na kola, kompenzace házivosti) jsou otázkou několika málo minut.

Z uvedeného příkladu vyplývá, že při použití moderní kamerové technologie zabere změření deseti a seřízení pěti vozidel zhruba polovinu pracovní doby jednoho technika, zatímco stejné operace při použití konvenční technologie zaberou prakticky celodenní pracovní dobu jednoho zaměstnance. Využitím moderní kamerové technologie servis tedy získá nesrovnatelně větší potenciál.

Kamerová technologie
Americká firma Hunter Engineering si v roce 1998 patentovala kamerové měření geometrie, kde digitální kamery sledují průběžně polohu a orientaci odrazových terčů uchycených na kolech měřeného vozidla. Odrazové terče neobsahují žádnou elektroniku, a proto nepotřebují napájení ani kalibraci, a navíc jsou prakticky nerozbitné. Měření nevyžaduje přizvedávání vozidla pro provedení kompenzace házivosti, po upevnění terčů stačí popojet s vozidlem o asi 30 centimetrů dozadu a zpět a kompenzace je hotová. Dále následuje natočení kol vpravo a vlevo pro změření záklonu. Proměření vozidla je kompletní a technik může vytisknout protokol pro zákazníka.

Na světovém trhu zařízení pro měření geometrie již převládla kamerová technologie. Je to především díky jednoduchosti a spolehlivosti celého systému. Dalším důvodem je i výše pořizovací investice: Kamerovou technologii lze dnes pořídit za 300 000 korun, což je zcela na úrovni konvenčních systémů s elektronickými snímači na kolech.
Dalším krokem ke zrychlení a integraci celého procesu měření geometrie podvozků je propojení ovládání zařízení pro měření geometrie se zvedací plošinou, na níž je vozidlo při měření a seřizování umístěno. Jde rovněž o produkt firmy Hunter Engineering označený názvem PowerBay – plně integrované pracoviště pro měření geometrie. Řídící počítač kamerové geometrie je zde propojen s řídící jednotkou zvedací plošiny pro vozidlo. Celé pracoviště lze ovládat z řídící jednotky pro měření geometrie, nebo z ovládacího sloupku zvedací plošiny. Tato plošina je navíc vybavena připojením stlačeného vzduchu pro nastavení správného tlaku v pneumatikách a pneumatickým zajišťováním otočných desek pro přední nápravu a kluzných desek pro zadní nápravu.

Celý článek si přečtěte v PR č. 2 / 09



 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz