Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 15 » Editorial

Editorial

 
Lide

čtvrtek, 28. května 2015

V mezidobí od vydání prvního letošního čísla mě zaujaly v naší pneuservisní branži dvě události. Ta první se netýká ani tak pneuservisu jako pneuprůmyslu. S nástupem jara se pravděpodobným novým vlastníkem jedné z nejstarších, nejznámějších a nejuznávanějších značek pneumatik na světě – Pirelli – stal čínský kapitál.

 

Když jsem přibližně před 30 lety psal diplomovou práci na téma konkurenceschopnosti československého pneumatikářského průmyslu, „předpovídal“ jsem budoucí koncentraci tohoto odvětví do několika málo obřích korporací, které pohltí všechny menší a slabší. I v 90. letech se zdálo, že tento proces je nezvratný, přičemž reprezentanti tří hlavních světových epicenter výroby pneumatik – evropského, amerického a japonského – se rýsovali velmi zřetelně. V poslední dekádě jsme však svědky úplně jiného vývoje, který předchozí teorie jakoby popíral. Na světě vznikly ne desítky, ale stovky nových továren, výrobců a značek pneumatik, takže mapa odvětví je paradoxně rozmanitější a pestřejší než kdykoli v minulosti. Některé fúze či aliance, jež měly učinit velké ještě většími, nemají na růžích ustláno, viz. dění kolem skupiny Goodyear Dunlop či ukončení partnerství Apollo – Cooper dříve, než vlastně mohlo začít. A převzetí italského národního stříbra skupinou ChemChina? Tak ani to jsme my, odchovanci marxistické politické ekonomie nečekali. Pouze snad v rovině chápání vítězství komunistické země nad imperialistickou, ale jak všichni víme, tak jednoduché to v případě současné Číny není. ChemChina je sice mamutí firma, ale v rámci ní působící výrobci pneumatik (Aiolos, Dvojnásobné štěstí, Žluté moře a Pochodeň – tak nějak se jmenují v překladu) jsou z hlediska globální výroby víceméně trpaslíci. Udávaná kapacita 12 milionů pneumatik ročně (včetně diagonálních) je celkem zanedbatelná – např. jen Continental Barum vyrobí 18 milionů pouze osobních pneu ročně. Na převzetí Pirelli je tedy nutné pohlížet spíše jako na finanční investici velké průmyslové skupiny než jako na převzetí jednoho výrobce pneu jiným. A tím pádem i důvody mohou  být  komplexnější, než můžeme předpokládat, viz např. historicky poměrně silná vazba Pirelli na Rusko. Každopádně téma, které stojí za to sledovat.

Druhou událostí, která mě ne překvapila, ale šokovala, je obrat o 360 stupňů v politice některých výrobců pneumatik v otázce sezonních (letních a zimních) pneumatik. Poprvé v historii slyšíme, že vyrobit univerzální pneumatiky stejně účinné v létě i v zimě lze, a právě nyní se to podařilo. A že přezouvat dvakrát ročně bude brzy přežitkem. Já to považuji – z hlediska pneuservisu – za obrovskou skrytou hrozbu, i když bych se rád mýlil.

Přeji Vám klidné letní měsíce a úspěšnou přípravu na, doufám, že ne poslední zimní sezonu 2015/16.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz