Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 18 » Poločas rozpadu

Poločas rozpadu

 
nakladni

středa, 6. června 2018

Zavedení prozatímních antidumpingových a příprava antidotačních cel vůči čínským nákladním pneumatikám předznamenává zcela novou obchodní, cenovou, marketingovou a ekonomickou situaci jak v Evropské unii, tak hlavně na domácím trhu. Pokusím se přiblížit širšímu okruhu čtenářů možnosti vývoje z pohledu dovozců i velkoobchodů, prodejců a koncových uživatelů.

 

Buďte shovívaví.

A jak jinak – vyjadřuji pouze svůj osobní názor, který nemusí být shodný se stanoviskem subjektů, se kterými spolupracuji. Vlastně ani s jinými dalšími názory.

Vím, že nic nevím

Skutečně nás očekává zásadní zvrat v obchodování nákladními pneumatikami všech značek bez rozdílu země původu? Čtenáři Pneu revue si to rozhodně nemyslí. Či spíše – nevědí.

V anketě z 9. května tohoto roku na otázku „Domníváte se, že zavedení prozatímních antidumpingových cel na čínské pneumatiky ovlivní vaše podnikání?“ respondenti odpověděli takto:

Ano, pozitivně 8 %

Ano, negativně 14 %

Neovlivní 7 %

Nevím, nemám názor 71 %

Pod palbou
Pokud kdokoliv nebral tažení Evropské komise proti čínským nákladním pneumatikám vážně, tak po 2. únoru musel silně znejistět. V ten den bylo vydáno prováděcí nařízení o evidenci dovozců a byla zformulována první varianta možného antidumpingového a antidotačního zdanění. Včetně vražedné klauzule o možném zpětném dodanění importérů. Základní nůžky možného zdanění v obou šetřeních zvlášť byly stanoveny na úrovni od 27 do 36 %. Což nebyla rozhodně ta nejvyšší možná hranice sankce. A pokud by měla být přijata obě opatření, součet těchto sankcí u obou balíčků už by znamenal možnou faktickou likvidaci masových dovozů z Číny. Možnou, ale ne definitivní.

Jak potvrdila jednání s dodavateli i odběrateli na veletrhu v Kolíně nad Rýnem, podle slov samotných čínských exportérů značná část evropských dovozců počítala s minimálními sankcemi, nebo ještě lépe se žádnými. Obezřetnější z nich začali okamžitě vyjednávat s dodavateli o omezení nebo zastavení dodávek. Je logické, že vzhledem k množství zboží na lodích a přístavech se jakékoliv kusové snížení dovozu mohlo začít ve statistikách projevovat až od letošního dubna.

Oznámení o zavedení a výši prozatímních antidumpingových sankcí mezi čínskými výrobci i jejich odběrateli vyvolalo šok.

Je zajímavé, že s následným připravovaným antidotačním opatřením opět počítá spíše menší část odběratelů. A možnost zpětného dodanění zmiňují jen ti největší pesimisté. Čas ukáže, zda nebyli ve skutečnosti prozíravými realisty.

Chápu, proč tato opatření a načasování Evropská komise přijala, ovšem na straně druhé v tržním prostředí s nezbytností přesně kalkulovat ceny na přesyceném trhu jakákoliv neznámá ve výpočtu má fatální dopad. A připusťme si ještě jinou možnost – pokud kdokoliv chtěl importy z Číny ještě více zkomplikovat dříve, než dojde ke konečnému rozhodnutí, doložkou o možnosti zpětného postihu skvěle tržní situaci zamlžil.

Velký třesk
Importéři, trh, odběratelé a kupodivu i zástupci evropských koncernů žili od únorového antidumpingového tornáda v nejistotě další tři měsíce. Třaskavá směrnice Evropské komise 2018/683 ze 4. května 2018 do všeho toho chaosu vnesla částečné jasno. Po jejím detailním prostudování mohu říci, že se jedná pouze o zásadní, leč toliko dílčí dokument se střednědobou platností, ale dlouhodobým dopadem. Prozatímní antidumpingové clo ve výši do 53 do 82 euro za každý dovezený kus bez rozdílu fakturační hodnoty je velmi brizantním zásahem do cenotvorby celého trhu. Nezapomínejme, že i sám dokument přiznává skutečnost, že prémiové značky ztratily parametry cenového etalonu a regulátoru. Naopak cena prémiových pneumatik se odvíjí od ceny těch nejlevnějších a technologicky nejjednodušších produktů.

Máme už jasno? V žádném případě. Teprve do 17. července bude zveřejněna další směrnice o antidotačním clu, konečné rozhodnutí o antidumpingu padne do šesti měsíců a hrozba zpětného dodanění pro zboží, které se proclilo po 2. únoru 2018 a pravděpodobně je z velké části v oběhu, se zatím odkládá.

Z důvodu standardních termínů, odkladů, pauzy na odvolání, dovolání a období na doladění dopadů se přesné vyčíslení zásahu do cen a ekonomiky dozvíme v květnu až červnu 2019.

Pokud se bude udílet gumový Oscar za seriálový scénář s hororovou zápletkou, máme žhavého kandidáta.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2018

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz