Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 18 » Pro Čínu může být elektromobilita příležitostí, jak začít psát historii s čistým listem papíru

Pro Čínu může být elektromobilita příležitostí, jak začít psát historii s čistým listem papíru

 
Lide

středa, 6. června 2018

Harjeev Kandhari, generální ředitel společnosti Zenises, je velmi zajímavou osobností v pneumatikářské branži. Podnikatel, obchodník, cestovatel a expert na pneumatiky je znám svým inovativním přístupem ve všem, co dělá. Vzdělání získal na prestižních univerzitách včetně Oxfordu a zpočátku pracoval ve finančním sektoru. Značka Zenises, jejíž image buduje nejen na špičkové technologii, ale i stylu a estetice, je nepřehlédnutelná na výstavách a veletrzích svými rozměrnými, ale minimalistickým stánky. Odlišuje se od všeho kolem. Harjeev Kandhari je i filantrop, stojící za řadou charitativních projektů v Evropě, Africe a v Indii. Je i nadšený bloger a zanícený diskutér o všem, co se v branži děje. A protože se mu Pneu revue velmi líbí, podělil se o své názory hned na několik témat.

 

Dnešní rozhovor je tak spíše úvahou autora na téma elektromobilita a obchodování s Čínou. A v některém z příštích číslech navážeme netradičními pohledy i na další problematiku.

Pneumatiky a elektrická revoluce

S hlasitými bavorskými fanfárami slibovalo BMW na automobilovém veletrhu ve Frankfurtu postavit 25 (ano 25 !!!) nových elektrických modelů do roku 2025. BMW zvedá laťku minimálně mezi tradičními výrobci automobilů hodně vysoko také uvedením třetího modelu do své elektrické řady „i“. Ale nejsou to jen Němci, kteří prosazují elektrickou transformaci. Indický vlastník značek Jaguar/Land Rover oznámil, že všechna vozidla budou do roku 2020 do určité míry elektrická a čínská společnost Volvo uvede do prodeje pět nových elektrických modelů mezi roky 2019 a 2021. Proč by to mělo trápit nás gumaře, budou přece stále vyžadovat pneumatiky, ne? Realita je však jiná. Proč už nebude tak snadné jít cestou kontinuální evoluce, jak jsme při dělání těch černých kulatých věcí postupovali doposud?

Především to znamená, že budeme dramaticky konfrontováni s překotným technologickým pokrokem, který probíhá všude kolem nás! U elektrických automobilů existuje zcela jiný designový proces, jejž my ve společnosti Zenises usilovně zavádíme ve spolupráci s mnoha automobilovými výrobci. Musíme přehodnotit řadu věcí. Vzhledem k nárokům na kapacitu akumulátorů budou mít elektrické automobily vyšší hmotnost a budou rovnoměrněji vyvážené než tradiční automobily – váha se zvedne 20–30 %. Pneumatiky pro elektromobily budou také potřebovat mnohem lepší handlingové vlastnosti v důsledku zvýšeného točivého momentu a akceleračního výkonu. A konečně ještě větší význam než doposud bude mít valivý odpor. Hospodaření s energií (a to i v malých krůčcích) bude mít zásadní význam pro kompenzaci kapacitních možností, které nabízejí dnešní baterie.

Pro splnění požadavků řidičů elektromobilů budou pro konkrétní modely elektrických vozidel vyžadovány zcela jedinečné pneumatiky. Vedeme rozhovory s lidmi v Tesle, a ti tohle všechno nekompromisně chtějí! Už jsem se zmínil o tom, že menší elektromobily akcentují co nejnižší valivý odpor, aby prodloužily svůj akční rádius, ovšem Tesla chce navíc dobrý handling, stoprocentní přilnavost a k tomu nízkou hlučnost. Ale Tesla je těžká, takže nemůžete jen tak vzít pneumatiku z regálu a očekávat, že to zvládne stejně dobře. Musíte ji znovu nakonfigurovat, aby dokázala všechny tyto síly absorbovat. Jinými slovy, navrhnout ji z gruntu nově. Takže Tesla vyžaduje jedinečné nároky na pneumatiky ve velikostech jako 265/50 R 19. A není sama. BMW i3 jezdí na pneu 155/ 70 R 19 (rozměr, který zní už na první poslech podivně). Navíc u evropských značek pneumatik se štítkové hodnocení „A“ v přilnavosti a současně ve valivém odporu brzy stane pro elektromobily standardem.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2018

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz