Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 06 » TYRES & ACCESSORIES OSLAVIL 60

TYRES & ACCESSORIES OSLAVIL 60

 
image694

Letos v červnu uplynulo 60 let od publikování prvního čísla časopisu Tyres & Accessories, specializovaného odborného časopisu pro průmysl pneumatik a jejich prodej, který je dnes předním periodikem svého druhu nejenom ve Velké Británii, ale v Evropě...

 
Letos v červnu uplynulo 60 let od publikování prvního čísla časopisu Tyres & Accessories, specializovaného odborného časopisu pro průmysl pneumatik a jejich prodej, který je dnes předním periodikem svého druhu nejenom ve Velké Británii, ale v Evropě a na světě vůbec. Čtenáři Pneu revue znají Tyres & Accessories také díky článkům, které z tohoto prestižního měsíčníku přebíráme.

Současný vydavatel Tyres & Accessories Klaus Haddenbrock převzal britský titul v 70. letech a společně se sesterským německým titulem Neue Reifenzeitung vytvořil nejvlivnější vydavatelské centrum pro pneumatikářské odvětví. Vedle tištěných časopisů jej tvoří internetové portály a internetové magazíny, jejichž význam roste takřka den ode dne. Např. internetový portál britského magazínu na www.tyrepress.com má již v průměru 115 000 návštěvníků měsíčně a stává se „povinnou“ domovskou stránkou obchodníků s pneumatikami nejenom v Británii, ale i v řadě dalších anglicky mluvících zemích.

Zajímavá reminiscence
U příležitosti letošního jubilea připravil Tyres & Accessories speciální přílohu svého červnového čísla, přesnou kopii prvního vydání z června 1946. Je to zajímavé dobové svědectví, nad nímž se čtenář někdy pousměje pro jeho
archaičnost, podruhé je však fascinován jeho nadčasovostí a aktuálností. Například zájemci o předplatné byli uspokojováni podle pořadníků, neboť pro nedostatek papíru byl jeho prodej úředně řízen. „Stejně jako ostatní časopisy máme omezenou kvótu na příděl papíru, a proto nemůžeme zvýšit náklad tak, jak bychom si přáli. Vaše objednávky předplatného budou registrovány a časopis vám zašleme, jakmile to okolnosti dovolí,“ sděluje první vydavatel svým čtenářům.

Strategickým zbožím byly i pneumatiky samotné. To vedlo k řadě restrikcí a nastolování překážek svobodnému obchodu. O situaci v USA referoval v prvním vydání Tyres & Accessories Howard Mayhew, floridský obchodník, vlastnící za oceánem na 20 pneuservisů: „Politika našich výrobců brání dealerům, aby se stali finančně nezávislými. Zatímco zde (ve Velké Británii, pozn. red.) dealer prodává všechny značky pneumatik a je finančně autonomní, v USA výrobce financuje distributory a přikazuje jim prodávat pouze jednu značku.“

Jako bychom už slyšeli
Výrobce si dnes těžko může dovolit vyvíjet nátlak na dealera, aby prodával pouze jeho značky, nicméně přiznejme si, že i dnes se producenti všemožně snaží uplatňovat vliv na nezávislé dealery. Ještě aktuálnější nádech má další myšlenka z článku amerického autora: „Další velký problém způsobuje našim dealeům rostoucí počet olejářských společností a obchodních řetězců, uvádějících na trh vlastní značky pneumatik.“ Jako příklad uvádí Mayhew pneumatiky Atlas společnosti Standard Oil. A pokračuje: „Cena, za kterou tyto společnosti pneumatiky prodávají, je víc než konkurenceschopná kvůli faktu, že tyto firmy nakupují v obrovských objemech. Jedinou zbraní dealera se pak stává jeho servis. Olejářské společnosti a obchodní řetězce prodávají víceméně přes pult a je to právě dealer, na koho se musí zákazník obrátit, pokud potřebuje servis. Nezávislý dealer dělá všechno – prodává, protektoruje a opravuje pneumatiky, což je pro něho jediná cesta, jak si zachovat živnost.“
Na protektorech dva měsíce

Mayhew také informuje o nejnovějších technických vynálezech, kterých bylo na poli pneumatik dosaženo. V oblasti technologie zmiňuje plně automatický stroj na konfekci osobních pneumatik, u pneu samotných pak vyzdvihuje ocelový kord Firestone a nové syntetické vlákno Dupont s dvojnásobnou pevností. „Tyto vynálezy, které jsou ve fázi testování, dovedou karkas do kategorie 100 000 mil (myšlena životnosti – pozn. red.). Je to pouze dvouvložková konstrukce, která se může několikanásobně protektorovat,“ píše Mayhew a lituje, že podobného pokroku nebylo dosaženo při vývoji běhounu. A rozvádí, jak řeší problém rychlého opotřebení běhounu: „Osobně jsem na svých autech – Packardu Super 8 a Lincolnu Zephyr – neměl nové pneu od roku 1931. Když si koupím nové auto, pneumatiky sundám, prodám a nasadím protektory. Protektoruji i pětkrát či šestkrát do roka. Je to kvůli dlouhým vzdálenostem a vysokým rychlostem, kterých dosahujeme u nás na Floridě. Moje nejčastější trasa měří 290 mil a jezdívám ji za čtyři a čtvrt hodiny.“

Je trochu paradoxní, že v našich časech pneumatik do 300 km/h, pneumatik, se kterými se nemusíte bát píchnout i pneumatik s běhounem schopným ujet sto tisíc kilometrů si o průměru 110 km/h můžeme na většině evropských silnic nechat jenom zdát.


 
image694
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz