Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 08 » Kvalita se vyplácí

Kvalita se vyplácí

 
image1330

Vidět „v akci“ obři damry, skrejpry, dozery a jinou techniku na zemní práce není při současném stavebním boomu zas takový problém. Stačí se například pohybovat v blízkosti výstavby části Pražského okruhu mezí Lahovicemi a Vestcem, kde se tvář...

 
Vidět „v akci“ obři damry, skrejpry, dozery a jinou techniku na zemní práce není při současném stavebním boomu zas takový problém. Stačí se například pohybovat v blízkosti výstavby části Pražského okruhu mezí Lahovicemi a Vestcem, kde se tvář krajiny mění takřka s každým dnem. Řidiči jedoucí po úzké komunikaci mezi Písnicí a Dolními Břežany už si dávno zvykli, že jejich dráhu občas křižují obří caterpillary, volva či belly, které odvážejí tuny zeminy ze skrývky budoucí dálnice.

Tuto část významné komunikace, která má už od dubna 2010 odklonit dopravu mířící z dálnice D1 na D5 již u Jesenice a tím výrazně ulevit věčně ucpané Jižní spojce, má na starosti stavební společnosti Alpine. Přes ní jsme se dostali až k jednomu z jejích smluvních dodavatelů, konkrétně společnosti Baltom z Liberce. Ta sídlí za obcí Minkovice, z níž je dominanta Liberce Ještěd jako na dlani.

Společnost Baltom se specializuje na výstavbu, rekonstrukce a opravy komunikací a ploch pro silniční dopravu, jak stojí v jejím profilu na internetu. K tomu provozuje vozový park na „zemařinu“ – bagry, dozery či dampry, a také další speciální techniku, jako tahačové válce, recyklery, remixery a jiné. Kromě Česka působí Baltom také na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku a v Dánsku.

Vedoucí oddělení dopravy Josef Ljach a dispečer dopravy Michal Paprskář zatím výrazné problémy s pneumatikami a jejich servisem nepocítili. „Náš vozový park je velmi mladý – kolem dvou, tří let. Máme deset caterpillarů CA740 / 735 a čtyři volva A 35 D. Podle potřeby si firma další techniku pronajímá.“ Vzorky pneumatik z první výbavy, obvykle značek Goodyear a Michelin, jsou zatím sjety zhruba z 50 %, takže čas na výměnu teprve přijde. Josef Ljach má však už dnes jasno, jakou cestou v tomto směru Baltom půjde: „Konečné rozhodnutí samozřejmě závisí na vlastnících, ale s největší pravděpodobností vsadíme na pneumatiky osvědčených značek. Plně naložená sedmsetčtyřicítka (Volvo, pozn. red.) váží 70 – 80 tun, takže zátěž na pneumatiky je enormní. Za této situace se nevyplatí na obutí šetřit.“

Tento názor podporují i vlastní zkušenosti, které firma udělala. „Pokud jsme kdy vyzkoušeli levné pneumatiky, vždy jsme zaznamenali podstatně kratší životnost a vyšší četnost defektů,“ říká Michal Paprskář. Tento nepoměr nezachránila ani nižší cena. Pokud špičková premiová pneumatika na dampr vyjde až na 160 000 Kč, asijský výrobek stojí polovinu.“ Současně však připouští, že existují i kvalitní „neznačkové“ výrobky, u nichž je poměr cena / užitná hodnota velmi příznivý.

Životnost pneumatik se samozřejmě liší podle toho, kde se technika pohybuje. Totéž platí i pro četnost defektů. „Někdy nemáme defekt, jak je měsíc dlouhý, jindy přijdou dva nebo tři defekty za týden,“ říká Josef Ljach. Opravy pneumatik řeší Baltom v místě, kde se vozidla právě pohybují. „Dobré zkušenosti máme na Moravě, kde momentálně převážně stavíme. Samozřejmě se snažíme zajistit opravu co nejrychleji, každý výpadek nás stojí peníze,“ doplňuje Michal Paprskář. Při nákupní ceně Caterpillaru 740, která činí až 14 milionů korun, je to více než pochopitelné.

V místě svého působiště využívá Baltom služeb pneuservisu PNEU OK 5, který patří do servisní sítě Truck Point. V jedné z dílen Baltomu pak sledujeme demontáž pneumatiky na jednom recykleru. Deseticentimetrová prasklina v patce pláště Trelleborg nedává žádnou šanci na opravu. Pokud je pneumatika na opačné pozici téže nápravy už hodně sjetá, je potřeba v zájmu vyváženého chodu vyměnit pneumatiky obě. Na dvoře již čeká tahač Scania s podvalníkem, který přepraví techniku zpátky na stavbu. Je vrcholná stavební sezona a každá minuta, kdy stroje zahálí, je nanejvýš nepříjemná.


 
image1330
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz