Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 10 » Ledová královna

Ledová královna

 
image1905

Ručička rychloměru atakuje devadesátku a za táhlou pravotočivou zatáčkou, jen nějakých osmdesát metrů před námi, poskakuje po silnici losí rodinka. Uježděný sníh na vozovce se třpytí v dopoledním slunci a my jdeme na brzdy, protože losí guláš byl...

 
Ručička rychloměru atakuje devadesátku a za táhlou pravotočivou zatáčkou, jen nějakých osmdesát metrů před námi, poskakuje po silnici losí rodinka. Uježděný sníh na vozovce se třpytí v dopoledním slunci a my jdeme na brzdy, protože losí guláš byl včera k večeři. Žádné sáňky se z auta nestanou, protože jsme právě na testovací jízdě, která nám má předvést vlastnosti „ohřebovaného“ pláště Nokian Hakkapeliitta 7.

Finský specialista na zimní pneumatiky je sice renomovaným výrobcem s kompletním sortimentem, „ledovou“ image mu již ale asi nikdo nikdy neodpáře. A proč taky, když i zástupci značky přiznávají, že segment zimních plášťů pro ně zůstává klíčový. Svědčí o tom inovativní úsilí, které mu věnují a nová Hakkapeliitta 7 je toho důkazem. Nositel sedmdesátileté tradice tohoto názvu znamená z hlediska konstrukce hrotu zásadní posun vpřed hned v několika oblastech. Vedle očekávaného zlepšení podélného záběru a zvýšeného přenosu laterálních sil je to také jízdní komfort a ohleduplnost k tvrdým povrchům bez sněhové či ledové pokrývky. Jak toho finští specialisté dosáhli? Především speciálním vzduchovým tlumičem, který eliminoval celou řadu nectností hrotovaných plášťů (viz sloupek).

Jako ryba ve vodě
Testování v Revontulikartano, které leží za severním polárním kruhem a kde se nachází testovací centrum Nokianu pro zimní pláště, probíhalo za teplot okolo - 16°C. Vedle testovací trati přímo na zamrzlém jezeře má finský výrobce k dispozici také trať vedoucí okolo jezera pro simulaci různých druhů vozovek a také další, tentokrát uměle vytvořenou ledovou plochu. Vedle toho je možno ohrotované pneumatiky testovat i v běžném provozu – na rozdíl od nás nebo řady dalších evropských zemí je ve Finsku jejich používání možné. Vzhledem k tomu, jak vypadá tamní zima, je to logické, často bychom je však přijali s povděkem i v našich podmínkách, zejména v horských oblastech. Ale obavy z nadměrného namáhání povrchu komunikací vedly zákonodárce k legalizaci hrotovaných plášťů pouze ve výjimečných případech, jako jsou například záchranáři.

V případě nové Hakkapelliity 7 je ovšem právě tento problém díky inovativní konstrukci hrotu značně eliminován. Že na tom „něco bude“, jsme se mohli přesvědčit v okamžiku, kdy nás naše testovací trasa zavedla na nezasněžený asfaltový povrch. V BMW X5, na kterém byla obuta SUV verze tohoto pláště, jsme nezaznamenali žádnou zvýšenou hlučnost oproti běžným zimním pneumatikám. V případě modelu BMW X1, jehož odhlučnění je o něco méně dokonalé než u velké X5, jsme sice hroty trochu slyšeli, hlučnost pneumatiky však zůstala z pohledu osádky i nadále velmi nízká.

Hlučnost ohrotovaných pneumatik přímo souvisí s tím, jak se chovají k podloží. Klasický hrot, který nabíhá na podloží hranou a také jej při odvalování hranou opouští, je hlučnější právě pro dvojí tvrdý dopad hrany na povrch vozovky. Vzduchový tlumič pláště Hakkapelliita 7 však zajišťuje, že ke styku hrotu s podložím dochází celou plochou hlavy hrotu, čímž je „obrušování“ povrchu vozovky do značné míry eliminováno.

V průběhu testů jsme si také mohli ověřit, že Hakkapeliitta 7 nabídne i na asfaltovém povrchu velmi dobou směrovou stabilitu a schopnost přenosu bočních sil. Vedení vozu se nijak nelišilo od jízdy s klasickými, nehrotovanými zimními plášti.

Ledové manévry
Po zkušenostech s vozy SUV jsme přesedli do volkswagenů golf a vydali se vyzkoušet vlastnosti novinky na ledu. Zkouška probíhala rozjezdem proti bariéře z kuželů, před kterou stál „regulovčík“. Ten ukazoval řidiči, zda má bariéru objet zprava nebo zleva. Rychlost jízdy: 40 km/h. Nejprve jsme dostávali signál v poměrně uctivé vzdálenosti od bariéry, takže vyhýbací manévry byly poměrně plynulé. S přibývajícími pokusy však ten dobrý muž čekal se signálem stále déle a déle. Napjatý řidič mírně nervózněl z představy, že odveze „regulovčíka“ na kapotě a po signálu daném doslova na poslední chvíli samozřejmě reagoval velmi razantně. Poslední pokusy tak již trochu připomínaly známý „losí test“. Ovšem provedený na ledě... V naší skupině ke zbourání kuželů vůbec nedošlo – Hakkapeliitta 7 odváděla skvělou práci a její hroty se zakusovaly do ledu s evidentním gustem. Tím není řečeno, že by nebylo možno tuto pneumatiku „utrhnout“, toho jsme si koneckonců na ledovém testovacím okruhu s měkkými sněhovými bariérami užili, ale stejně tak jsme se v rámci opatrné jízdy přiměřenou rychlostí bez razantního manévrování přesvědčili, že tento plášť poskytne řidiči na sněhu a ledu nadprůměrný výkon.

„Ve Finsku jezdí na pneumatikách s hrotem 85 procent řidičů, ve Švédsku je to okolo čtyřiceti procent a zhruba 25 procent v Norsku,“ řekl nám vedoucí centra péče o zákazníky Matti Morri, čímž charakterizoval hlavní trhy pro zimní pláště s hroty. Dalším významným trhem je pro Nokian také Rusko, jehož hranice byla koneckonců při našich testovacích jízdách za polárním kruhem vzdálena jen několik desítek kilometrů.

Celý článek si přečtěte v PR č. 3/10.

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz