Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 12 » Trendy ve vyvažování nákladních pneumatik

Trendy ve vyvažování nákladních pneumatik

 
vyvazovani-nakladnich-pneu

pondělí, 27. srpna 2012

Vyvažování nákladních pneumatik, resp. kompletních kol na nákladní vozidla, je vcelku běžnou činností ve výčtu služeb podávaných v pneuservisech. Na druhé straně, ale asi ne tak běžnou, jako vyvažování kol na osobní vozidla. Ne všechna kola na nákladní vozidla, na rozdíl od kol na osobní, se totiž vyvažují. Přesto se v tomto článku podíváme na některé možnosti a trendy při jejich vyvažování.

 

Jednoznačným trendem je vyvažování kol na přední ose vozidla, která je v bezprostřední blízkosti řidiče vozidla. Takže požadavek na vyvažování kol na nákladní vozidla většinou souvisí s požadavkem komfortu pro řidiče při jízdě. Jestli je se jedná o správný postup, tak o tom se zmíníme na konci článku. Na začátku se podíváme na možnosti z hlediska vyvažovacího materiálu a také přes strojní vybavení v kamenných i mobilních servisech.

Vyvažování v kamenných servisech  
Stejně jako při vyvažování kol na osobní vozidla se používají stacionární vyvažovací stroje. Svými rozměry, vybavením a příslušenstvím jsou přizpůsobeny velkým a hmotným kolům. Takže je možné upnout a vyvážit kolo až do průměru 1300 mm a hmotnosti 300 kg. Stejně jako osobní vyvažovací stroje mohou být i nákladní vybaveny displejem nebo monitorem, ochranným krytem a měřícím ramenem vzdálenosti kola a jeho průměru. Důležitou součástí jsou pneumatické zvedáky, bez kterých by ani nebylo možné těžká kola vystředit a upnout na hřídel. Většina stacionárních vyvažovacích strojů v dnešní době má motorový pohon a také velký výběr programů na vyvažování kol nákladních, off-roadových a dodávkových, včetně několika programů na slitinová kola pro osobní vozidla. I přesnost měření lze u menších kol nastavit až na jeden gram. Prostě současné nákladní vyvažovací stroje jsou univerzální pro velké rozměrové a hmotnostní rozpětí kol. Vzhledem k tomu, že jsou hmotné a poměrně velké, tak v rámci kamenného servisu mají většinou vymezené místo a jsou pevně připevněny k podlaze. Což ale nelze provézt v případě mobilního servisování nákladních pneumatik.

Vyvažování na výjezdech    
V jednom z minulých čísel jsme se zabývali mobilním servisováním nákladních pneumatik, především z pohledu demontáží a montáží pneumatik. Krátce byly také zmíněny možnosti kolem vyvažování nákladních kol. Jednou z nich je použití speciálních vyvažovacích strojů, které jsou samostatně mobilní, aby je bylo možné vyvézt ven na pevnou betonovou nebo asfaltovou plochu. Nedoporučuje se totiž vyvažovat v nástavbě servisního vozidla, protože většinou nestojí v ideálně vodorovné poloze a není zajištěno proti vibracím a otřesům, což je problém pro přesnost vyvážení. Jedním z takových vyvažovacích strojů je Probalance 7910. Výhodou je nejenom jednoduché přemisťování, ale také obsluha. Kolo se vystředí a upne tak, že se ručně, pomocí vestavěného zvedáku a kliky, spustí hřídel na úroveň středu disku, zasune do jeho středového otvoru. Za použití vystřeďovacích přípravků a upínací hlavy, se upne na hřídel. Poté se ručně zvedne nad podložku do pracovní výšky a ručně se zadají parametry kola. Dále se kolo ručně roztočí. Po dosažení potřebných otáček zazní akustický signál a následně proběhne měřící cyklus. Po patnácti vteřinách se na displeji zobrazí hodnoty kompenzačních vyvažovacích tělísek pro vnitřní a vnější stranu. Klasickým způsobem, na dvanácté hodině, se umístí a provede kontrolní měření. Z jednoduše popsaného postupu je patrné, že vyvažovací stroj Probalance 7910 je bezmotorový. Pro provoz  je potřebné elektrické napětí 12 nebo 24 V, takže ho lze napájet i z akumulátoru servisního vozidla. Vyvažovací stroj Probalance 7910 umožňuje, stejně jako vyvažovací stroje do kamenných servisů, vyvažovat také kola na dodávky a osobní vozidla, což rozšiřuje další možnosti využití. V posledních letech se, při mobilním servisování nákladních kol, nahrazuje vyvažování olovem na vyvažovacích strojích, použitím vyvažovacího prášku, které je pro tyto účely vítaným zjednodušením.

Vyvažovací prášky
Vyznačují se nejenom jednoduchou aplikací, ale také velmi zajímavými užitnými vlastnostmi. Na začátku devadesátých let minulého století se ve Spojených státech  objevil polymerový granulát, který se aplikoval do pneumatiky, aby následně zlepšil jízdní vlastnosti a opotřebení v běhounové části. V následujících letech se objevily další druhy tzv. vyvažovacích prášků, např. na bázi frakcionovaného křemičitého písku, porcelánových nebo skleněných kuliček. Všechny shodně pracují na principu akce a reakce. V průběhu jízdy působí uvnitř pneumatik, neustále se přesouvají a vyrovnávají nerovnoměrně působící radiální tlaky, tím že se přesouvají na místa, kde jsou tlaky nejmenší. Vytvářejí tak rovnováhu s místy, kde jsou nerovnoměrně působící radiální tlaky největší. Deklarované vlastnosti se projeví při rychlostech v rozmezí od 20 do 130 km/h, přičemž optimální nejnižší rychlost je 40 km/h. Co se týká aplikace dovnitř do kola, tak v současnosti existují dvě varianty, a to sáček s předváženým množstvím nebo kbelík s odměrkou, kterou se odměří požadované množství. To se určí z aplikační tabulky podle velikosti pneumatiky, např. do rozměru 295/60 R 22,5 se nasype před montáží vnější patky 300 gramů nebo vhodí sáček této gramáže. Sáčky jsou vyrobeny ze speciálního papíru nebo plastové fólie, která se rozpadne během huštění nebo v průběhu prvních kilometrů jízdy vozidla.

Celý článek najdete v Pneu revue č. 3/2012

Napsal: redakce

 
vyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneuvyvazovani-nakladnich-pneu
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Moris
Moris Taktéž zákazníci si stěžují na kmitání volantu a nepohodlnou jízdu a samozřejmě na to trpí celá náprava. S vyvažováním na vyvažovačce nesrovnatelný..... dávám to opravdu když neni jiná možnost převážně na tatry když jezdí po lese nebo blatem kde padá i dvoudílný závaží určené přesně pro konkrétní typ disku co májí tatry(18 R22.5)......rozhodně je vyvažovací prášek přechválená věc.
pátek, 31. srpna 2012
 
Anonym
Anonym S vyvažováním nákladních pneumatik pomocí prášku máme na, mezinárodní kamionové dopravě, špatné zkušenosti. Zvláště v zimním období, kdy se pneumatika jízdou zahřeje a při zastavení na několik hodin vznikne v pneumatice kondenz, který při následné jízdě, znemožní rozprostření prášku. Ten se obyčejně přilepí na určitou část kola a nepřesýpá se, tak jak by měl. Vlivem nahromadění na jedno místo dochází k vibracím volantu. U pneumatik na osobních vozech k takovému jevu nedochází, patrně z důvodu nižších tlaků v pneu a menšího množství vzduchu.
pátek, 31. srpna 2012
 
 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz