Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 13 » Střední třída v ohrožení?

Střední třída v ohrožení?

 
ilustracni

čtvrtek, 22. srpna 2013

Dobrý poměr mezi užitnou hodnotou a cenou je termín, který slýcháváme na každém kroku. I díky tomu se z něho stalo klišé, které pomalu ztrácí svůj obsah. Zajímali jsme se o to, jak se výrobkům s „dobrým poměrem“ daří v pneuservisním odvětví. Názory se různí, ale zřejmě bude něco pravdy na tom, že dnešní doba nahrává spíše krajním řešením než volbě středu.

 

Příklon zákazníků k levnému zboží není jen problémem pneumatik. I výrobci potravin nebo spotřebního zboží upozorňují, že většina zákazníků jde hlavně po nízké ceně. Zároveň ale roste počet zájemců, kteří dokáží ocenit špičkovou kvalitu. Trh se tedy polarizuje, levné i drahé zboží se prodává dobře, ale výrobky střední cenové kategorie rychle ztrácejí své zákazníky. Zřejmě to souvisí s tím, že se u nás dosud nevytvořila silná střední třída, která by si střední třídu zboží vzala za svou. Naopak, sen o silné střední třídě jako hlavním hybateli  společenského pokroku se v posledních letech spíše rozplývá.

Vnímání auta se mění
Jak je to s automobily? Letmý pohled na náš vozový park v metropolích a mimo ně leccos napoví. Na jedné straně relativně vysoký podíl luxusních aut ve vysokých stupních výbav (prodejci aut znalí situace např. v Německu vypovídají o tom, že u nás je průměrný stupeň výbavy luxusních značek vyšší než u našich bohatších sousedů…), na druhé straně ulice zaplavené vraky stáří 15 let i více. Relativně vysoký podíl prémiových značek je dán i další odlišností od ekonomicky silnějších zemí; Češi jsou stále ochotni utrácet za auto více peněz než třeba Němci nebo Rakušané, minimálně v relaci k platům. Zdaleka ne všichni majitelé prémiových značek u nás si dopřávají v jiných sférách života tolik jako při volbě svého auta, a to z prozaického důvodu – prostě na to nemají. Žijí ve velmi skromných podmínkách na sídlišti, ale před domem jim parkuje luxusní limuzína nebo velké SUV, auta neúměrně drahá v relaci k jejich životní úrovni. To se stává v německých poměrech velmi zřídka.

Přitom se nemusí jednat vyloženě o extrémy, kdy lidé dávají za splnění svého automobilového snu první poslední. I člověk, který vydělává vysoce nadprůměrných 50 000 Kč měsíčně a koupí si auto třeba za milion, na něj musí dát téměř dva roční platy; na německé poměry něco nemyslitelného. Až tento zdroj poptávky, poplatný vnímání auta jako společenského symbolu, opadne (a vývoj k tomu spěje), odpadne českým prodejcům velmi důležitá zákaznická skupina. Pokud nebude nahrazena početnou střední třídou, bude se všem prodejcům aut žít podstatně hůře než dosud.

Pneumatiky následují trend
Nutno říci, že z toho, jak bylo dosud auto na pomyslném nákupním žebříčku Čechů hodně vysoko, těžili do značné míry i pneumatikáři. Ochota naslouchat slovům o významu pneumatik pro bezpečnost a podle toho se chovat, byla také dosud poměrně vysoká. Pro střední třídu pneumatik to byla dobrá živná půda. Bohužel, ať už z ekonomických důvodů, nebo z důvodu měnícího se vnímání automobilu (od symbolu ke spotřebě) se dá očekávat, že méně lidí bude ochotno věnovat pneumatikám více (času, peněz apod.), než je nezbytně nutné.

Střední segment ohrožuje nejenom rostoucí ekonomická bipolarita společnosti, ale často i výrobci  a  prodejci  samotní. Prémiové pneumatiky se často dostávají na trh za ceny, které rozdíly mezi top třídou a středem zcela smazávají. Na druhé straně slova některých prodejců teorii o vymírání středního segmentu nepotvrzují.


„Prozatím prodáváme napříč celým nabízeným spektrem a s prodeji jsme letos spokojeni,“ říká Jiří Strach z berounského pneuservisu a velkoobchodu Strach s.r.o. „My v letošní jarní sezoně pozorujeme růst zájmu spíše o dražší pneumatiky, ty levnější se prodávají hůře,“ konstatuje Petr Jirmas z pražského autoservisu Ventilek a Dušička.

I venkovské servisy ale potvrzují totéž: „U nás pozoruji pokles prodeje hlavně v oblasti laciných pneumatik, ceny jednotlivých segmentů pneumatik se k sobě hodně přiblížily a zákazník si většinou raději pár desetikorun připlatí a pořídí si alespoň střední třídu,“ říká Vladimír Máca ml., jehož zákazníci pocházejí hlavně z  Vysočiny a jižních Čech.

„Zákazníkům nabízím a také prodávám  v největší míře prémiové pneumatiky. Jejich cena není  v běžných rozměrech o moc vyššíí než levné nebo středně drahé pneumatiky, jako jsou např. Falken, Kumho nebo Barum,“ říká majitel hostivařského pneuservisu Pneucare Marek Řehák. Středně drahé pneumatiky ale podle něj určitě nezmizí.  „Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že firmy, které mají ve svém portfoliu větší počet vozidel, obouvají právě tyto středně drahé pneumatiky,“ dodává Marek Řehák a podotýká: „Když chce zákazník poradit s výběrem pneumatiky, tak moje první otázka zní, kolik na nákup má finančních prostředků a jakým stylem jízdy jezdí. Od toho se pak odvíjí vše ostatní“

Celý článek si přečtěte v PR č 3 / 2013.

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz