Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 15 » Dodavatelů je hodně, partnerů málo

Dodavatelů je hodně, partnerů málo

 
Lide

pátek, 28. srpna 2015

Libor Pernica působí v pneumatikářské branži přibližně patnáct let a za tu dobu stačil nasbírat velmi bohaté a různorodé zkušenosti. Poznal práci obchodního zástupce, naučil se řídit obchodní tým a načerpal mezinárodní zkušenost při uvádění zahraniční značky na trh. Od loňského roku působí v nevyšším managementu společnosti GPD, přední velkoobchodní firmy na českém trhu. Jeho zasvěcený pohled na problematiku fungování moderního velkoobchodu, stejně jako na trh jako celek, může být velmi inspirativní.

 

Scházíme se těsně po skončení několik týdnu trvající vlny veder, kterou málokdo v naší zemi pamatuje. Jak se v takové situaci dokážou obchodníci s pneumatikami soustředit na přípravu zimní sezony?
Je pravda, že za svých 36 let života si takové léto nepamatuji. S horkem souvisí vysoká zátěž a zvýšená únava, ale na druhé straně dnes všichni pracujeme v klimatizovaných kancelářích, jezdíme v klimatizovaných autech, a tak nejen my, ale věřím, že i ostatní obchodníci s pneumatikami, fungovali v zásadě normálně. I když samozřejmě horko vyhánělo lidi do přírody, takže z deseti plánovaných schůzek zbyly v průměru čtyři. My jsme v červnu ukončili vyjednávání s dodavateli, v červenci prezentovali výsledky svým obchodníkům a nyní, ve druhé polovině srpna, se intenzita schůzek prudce zvýší. Věřím, že všichni větší hráči fungovali obdobně.

Před několika měsíci jste ukončil své působení pro významnou globální značku, kterou jste pomáhal uvádět na český trh a připravovat pole pro její přímý vstup. Dá se váš odchod ve chvíli, kdy jste mohl sbírat plody své práce, vysvětlovat tak, že nejste typ pro práci v nadnárodní korporaci?
Nikdy jsem o tom takto nepřemýšlel, ale nemyslím si, že bych vyloženě nebyl typ pro nadnárodní společnost. Důvodů k odchodu jsem měl víc včetně těch osobních, ale pravdou je, že prostor pro seberealizaci je pro mě v žebříčku pracovních hodnot velmi důležitý, a zde jsem po více než dvou letech určitou ztrátu motivace cítil.

Takže svého odchodu nelitujete?
V žádném případě. Rozhodl jsem se po velmi zralé úvaze a čas ukázal, že to bylo správné rozhodnutí.

Můžete shrnout klady a zápory práce pro jednu konkrétní značku a práce pro multiznačkový velkoobchod, která prodává značek hned několik?
Pracujete-li pro velkého výrobce, máte za sebou velkou finanční sílu, marketingovou podporu, opíráte se o věhlasnou značku nebo značky, tedy stále za sebou cítíte ten „fabrický komín“, který je velkou oporou. Na druhé straně jste svázán řadou koncernových standardů, strategií a cílů obvykle přísně orientovaných na tržní podíl. Důsledkem je pak menší flexibilita a nemožnost aplikovat řešení, která se v dané době jeví jako optimální. Privátní společnost naproti tomu řeší cíle, jako profitabilita, dlouhodobý rozvoj, udržitelnost v různých podmínkách, a dává vám daleko širší prostor pro seberealizaci. Na druhé straně se musíte obejít bez masivní marketingové podpory a ve všem se spoléhat na vlastní zdroje, včetně těch finančních. I když je rozdíl mezi fungováním nadnárodní společnosti dlouhodobě etablované na trhu a té, která teprve vstupuje na trh. Já jsem měl za svého působení u společnosti Hankook poměrně široký prostor pro uplatnění vlastních myšlenek a nápadů, protože se všechno teprve tvořilo a museli jsme si dělat vše od A až do Z sami. Byla to velmi dobrá zkušenost.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2015

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz