Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 19 » Michelin stále proti proudu

Michelin stále proti proudu

 
testy

čtvrtek, 29. srpna 2019

Diskuse o tom, jaká hloubka dezénu je dostačující a jaká má být doporučována, probíhá již řadu let. Zatímco někteří výrobci pneumatik, jakož i některá sdružení a motoristické spolky podporují změnu zákonné minimální hloubky dezénu na 3 mm, jakožto krok k vyšší bezpečnosti, je firma Michelin hlasitým zastáncem nejen zachování zákonného minima na 1,6 mm, ale i skutečného používání pneumatik až po tuto hloubku dezénu.

 

Je také jednou z rostoucího počtu stran požadujících nařízení, jež by spotřebitele informovalo o tom, jaký výkon pneumatiky podávají v opotřebovaném stavu. Začátkem tohoto měsíce Michelin zveřejnil informace o nejnovějším vývoji ve snaze o „Dlouhodobou výkonnost“. To je i název kampaně, kterou Michelin vede.

Nejprve shrnutí dosavadního stanoviska firmy v této věci. V posledních třech letech se Michelin opakovaně vyjadřoval proti „řízenému zastarávání” v pneumatikářském průmyslu – tedy proti doporučení k výměně pneumatik při dosažení 3 mm hloubky dezénu. Shledává ohromné finanční a ekologické výhody v používání pneumatik až po 1,6 mm – jen v samotné Evropě by úspory činily 7 miliard eur a 6,6 miliónu tun CO2. A prezentoval argument podpořený statistikami nehod a srovnávacími testy, že jízda na pneumatikách až po 1,6 mm může být bezpečná.

Může být bezpečná, ale nemusí. První reakcí na kampaň Dlouhodobá výkonnost firmy Michelin bylo, že neupozorňovala dostatečně na to, že ne všechny pneumatiky skýtají bezpečnou úroveň přilnavosti za mokra na 1,6 mm hloubky vzorku. Další otazník visí nad „předpovídáním“ výkonu opotřebované pneumatiky za mokra – dobrá přilnavost nové pneumatiky není zárukou bezpečného výkonu v opotřebovaném stavu.

Společnost Michelin si je těchto problémů dobře vědoma. „Hloubka dezénu není spolehlivým ukazatelem brzdného výkonu na mokré vozovce,“ poznamenává Fabienne Goyenecheová, manažerka pro záležitosti EU z oddělení externích vztahů firmy Michelin. „Ani brzdný výkon nové pneumatiky není dobrým indikátorem toho, jaký bude podávat výkon v opotřebovaném stavu. V obou případech neexistuje zřejmá spojitost.“

Kampaň pro Dlouhodobou výkonnost se naštěstí vyvinula dále, nad rámec svého počátečního cíle, tj. lobbování pro zachování zákonného limitu 1,6 mm hloubky dezénu, namísto výměny pneumatiky při 3 mm nebo 4 mm. Původní cíl zůstává, co se změnilo, je větší důraz na informování motoristů o tom, jak se jejich pneumatiky budou chovat nejen v nejlepším, nýbrž i v nejhorším stavu. A zatímco kampaň stále poskytuje platformu pro prosazování předností pneumatik Michelin, snaží se zároveň prospět všem motoristům, bez ohledu na značku pneumatik, na kterých jezdí.

Zkoušky v opotřebovaném stavu

Co chce Michelin svou kampaní pro Dlouhodobý výkon dosáhnout? Jedním z klíčových cílů je zavedení testu přilnavosti za mokra pro pneumatiky, jejichž hloubka dezénu dosáhla zákonného minima – a zdá se, že se Michelin v dohledné době dočká dosažení tohoto cíle.

Goyenecheová uvádí, že se toho na evropské a mezinárodní úrovni v tomto ohledu hodně děje. Očekává se, že revize nařízení o obecné bezpečnosti navržené Evropskou komisí budou přijaty na podzim tohoto roku. „Tyto revize přicházejí s návrhem testování pneumatik v opotřebovaném stavu,“ vysvětluje. Revize také zvyšují shodu mezi nařízeními Evropské unie a Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN). Budoucí návrhy EHK OSN budou přijaty v rámci celé Evropy.

V březnu EHK OSN vytvořila pracovní skupinu, jež má za úkol určit, jak by mohly vypadat budoucí zkoušky nebo nařízení pro přilnavost opotřebovaných pneumatik za mokra (valivý odpor a hlukové vlastnosti nejsou předmětem pojednání, jelikož se obojí v průběhu opotřebování pneumatiky zlepšuje). Pracovní skupině IWG Přilnavost opotřebovaných pneumatik za mokra (WGWT) předsedá Francie se spolupředsednictvím Evropské komise a skupina zahrnuje zástupce z Evropy, Japonska a Číny.

„Každá země se může (do IWG) zapojit a samozřejmě je zastoupen pneumatikářský průmysl, stejně jako výrobci OEM a dovozci,“ říká Goyenecheová. „Zatím na tom pracujeme a nemůžeme předvídat, jaký bude závěr. Michelin to však vítá jako významný pokrok pro budoucnost.”

IWG si klade za cíl předložit do ledna 2021 pracovní dokument pro schválení a Evropská komise stanovila lhůtu pro vytvoření stabilní zkušební metody do července 2023. Pierre Robert, viceprezident pro výzkum u společnosti Michelin, si nemyslí, že by pro IWG bylo obtížné lhůtu splnit: „Evropská komise prohlásila, že nařízení předepíše, jestliže do té doby nebude nastolen definovaný test. Jsem si však jistý, že se všichni lidé, kteří v IWG spolupracují, dohodnou. Probíhá mnoho diskusí, ale velmi pozitivních. Věříme, že to není tak složité.”

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2019.

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz