Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 21 » Olli“ vyjíždí. Na „ne-pneumatikách“ Goodyear

Olli“ vyjíždí. Na „ne-pneumatikách“ Goodyear

 
Goodyear

pátek, 10. září 2021

Jakkoliv jsou pneumatiky pro autonomní městské vozítko a např. výkonný rodinný vůz ve svých nárocích neměřitelné, nemusí být ty první menší technologickou výzvou. Zvláště pokud se ani nejedná o pneumatiky v pravém slova smyslu, ale o pružné prstence napevno spojené s ráfkem, které ke svému fungování nepotřebují vzduch.

 

Přední výrobci pneumatik s myšlenkou takových „pneumatik“ (v dalším textu si se svolením čtenáře uvozovky odpustíme) stále koketují. Provozovatel městské hromadné dopravy Jacksonville Transportation Authority (JTA) na Floridě testuje takové pneumatiky na autonomním minibusu. Vyvinul je a první prototypy vyrobil Goodyear.

Aktuální testování v běžném provozu následuje po třech letech společného úsilí Goodyearu a vývojářské firmy Local Motors, kdy se vlastnosti plných pneumatik prověřovaly v zařízeních Goodyearu i na dalších místech na vozítku Olli, které vzniklo pomocí 3D tisku. Nyní je celý tým přesvědčen, že pneumatiky, jež označuje za bezúdržbové, splňují všechny požadavky z hlediska rychlosti, nosnosti a opotřebení a pro dané použití jsou zcela bezpečné.

Goodyear považuje prostředí městské dopravy za „ideální scénář“ testování alternativních architektur pneumatik, vzhledem k celkově nižším rychlostem a méně variabilním jízdním podmínkám. Nyní bude Goodyear ve spolupráci s Local Motors a dopravcem JTA shromažďovat zpětnou vazbu z hlediska jízdního pohodlí, hluku a dalších proměnných. A už nikoli v laboratorních podmínkách, ale v běžném provozu.

„S tím, jak se vyvíjí mobilita, cítíme, že pneumatiky mohou říct v tomto směru zásadní slovo. Alternativní bezvzduchové architektury jsou ideální zejména v rozvíjejícím se prostředí autonomní dopravy,“ říká Michael Rachita, vedoucí programu Goodyear pro pneumatiky bez vzduchu. „Naším cílem je do konce tohoto desetiletí představit první plně udržitelné a bezúdržbové pneumatiky.“

„Od autonomních vozidel, jako je Olli, se očekávají nižší náklady na údržbu a spolehlivé fungování,“ řekl Vikrant Aggarwal, prezident Local Motors. „Pneumatiky společnosti Goodyear jsou navrženy tak, aby ušetřily práci servisním týmům a zároveň poskytly cestujícím klidnou a konzistentní jízdu. Pneumatiky tohoto typu se mohou stát v nadcházejících letech průmyslovým standardem.“

Michelin byl první
Autorem myšlenky pneumatiky, jejíž pružnost nezajišťuje tlakové médium, ale pružné paprsky, je Michelin. Za systém pojmenovaný Michelin Tweel získal francouzský výrobce v roce 2005 cenu časopisu Popular Science v kategorii Automotive Technology a po ní následovala celá řada dalších včetně velice prestižní Edisonovy ceny, udělené v roce 2013 za evoluční typ Tweel SSL. První komerční produkt tohoto typu nesl název Michelin 12N16.5 X Tweel a nabízela jej americká pobočka Michelinu. Dnes jsou pneumatiky systému Tweel pro různé průmyslové využití běžně dostupné i na internetu. Pro NASA vyvinul Michelin variaci systému Tweel pro lunární vozítko pod názvem LRI AB Scarab Tweel. Michelin oddává Tweel i pro první výbavu výrobců vozidel, např. John Deere (na snímku).

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz