Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 11 » Editorial

Editorial

 
image2146

Ačkoli Vy, čtenáři Pneu revue a tedy z valné části podnikatelé a zaměstnanci v oblasti prodeje a servisu pneumatik, v této chvíli asi řešíte jiné problémy, než jsou výsledky testů pneumatik, já bych se u tohoto fenoménu rád zastavil. Je konec září a...

 
Ačkoli Vy, čtenáři Pneu revue a tedy z valné části podnikatelé a zaměstnanci v oblasti prodeje a servisu pneumatik, v této chvíli asi řešíte jiné problémy, než jsou výsledky testů pneumatik, já bych se u tohoto fenoménu rád zastavil. Je konec září a zhruba před týdnem byly zveřejněny výsledky prvních testů zimních pneumatik na letošní sezonu. V rozmezí pouhých dvou dnů se objevil verdikt jedné z největších evropských autorit, německého autoklubu ADAC, a také autoklubu ACE (Automobile Club Europe). Pokaždé si kladu otázku, jak důležitou roli vlastně výsledky testů v rozhodování zákazníků hrají. Soudě podle ohlasů na našem internetovém fóru, zřejmě moc velkou ne, protože test ADAC byl odbyt třemi nebo čtyřmi komentáři. Na druhé straně všichni víme, jak velký význam přikládají testům výrobci, když své případné úspěchy vystavují, kde se dá. Vliv testů bychom neměli přeceňovat, ani podceňovat. Odhadl bych, že větší bude v Čechách než ve Francii, na začátku sezony než v jejím průběhu a v letech, kdy nabídka výrazně převyšuje poptávku. Proč? Protože Češi jsou více technicky a řemeslně orientovaní než emotivnější Francouzi, protože na začátku sezony si kupují pneumatiky disciplinovaní a přemýšliví lidé a protože v době velkého převisu nabídky jsou zákazníci vybíravější a mají možnost zvažovat více faktorů než v době, kdy se musejí spokojit s tím, co je. Ale možná je také všechno úplně jinak. Svůj pohled na věc mají i „pneuservisáci“, kterým se konkrétní výsledky buď hodí nebo nehodí „do krámu“. Každý má své preference, a pokud jeho nosná značka či značky v testu zazáří, pro obchod je to jistě pozitivní věc. A platí to pochopitelně i naopak.

Ještě častější otázka, která v souvislosti s testy často napadá, je jejich objektivita. Ideálně by mělo platit, že čím vyšší je kvalita a objektivita testu, tím větší vliv by si zasluhoval. Hodnotit kvalitu měření, metodiku, váhu faktorů, souměřitelnost podmínek atd., to si opravdu netroufám. Určitě v tom budou panovat velké rozdíly. Nesmíme zapomínat, že u nás se popularizují hlavně německé testy, ale v jiných koutech Evropy mají hlavní váhu testy úplně jiné (V. Británie, Francie, Itálie, Španělsko). Existují testy na pohled velmi důvěryhodné, ale občas se objevují testy, jejichž komerční podtext je zřejmý i malému dítěti. Jenže zákazník to z 90% vůbec neregistruje! A právě to obecnou kredibilitu fenoménu zvaného testy podráží. Ale i pokud zůstaneme jen u těch všeobecně uznávaných prémiových testů, i zde se vynořuje řada otazníků. Rozdíly ve výsledcích v rámci sfér vlivu hlavních značek, výběr značek, občasné výstřelky směrem nahoru i dolů, to vše se ještě znásobuje, pokud sledujete údaje v dlouhodobější perspektivě. Jeden odborný časopis shromažďuje výsledky testů jednotlivých dezénů po celou dobu životnosti a napříč Evropou – a je to opravdu zajímavé.

Jelikož toto je již poslední číslo Pneu revue roku 2011, dovolte, abych Vám popřál hodně zdraví, síly a elánu do nového roku. A těším se na setkávání i v roce 2012!
Martin Mensa
vydavatel


 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz