Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 17 » Budoucnost pneumatiky očima výrobců

Budoucnost pneumatiky očima výrobců

 
pr-04-17

pátek, 1. prosince 2017

Koncepty budoucí pneumatiky jsou současně blízké i vzdálené. Na podzimním autosalonu IAA 2017 ve Frankfurtu představilo hned několik výrobců pneumatik své vize o pneumatikách budoucnosti. Šlo převážně o technologie zaměřené na bezpečnost, snižování energetické náročnosti či komfort.

 

I když se často jedná spíše o účelové iniciativy s cílem strhnout více pozornosti na danou značku a některé koncepty jsou opravdu hodně vzdálené realitě, jiné mohou docela dobře odrážet nejbliží trendy. Do této skupiny patří docela určitě to, co má za cíl využít pneumatiku jako „sběrače“ provozních informací a dat. Tímto směrem jde např. Continental, který na IAA představil systémy ContiSense a ContiAdapt.

ContiSense je založen na vývoji v oblasti elektricky vodivé gumové směsi, která umožňuje přenos elektrických impulzů od vysílače v plášti k přijímači ve vozidle. Čidla na bázi pryže průběžně sledují hloubku dezénu a jeho teplotu. Pokud naměřené údaje přesáhnou definovanou mez, systém řidiče bez prodlevy upozorní. Pokud dojde k proražení pláště, uzavře se elektrický obvod v pneumatice, díky čemuž je řidič okamžitě varován. Daleko rychleji než u současných systémů, jež vyšlou signál až poté, co klesne v pneumatice tlak.

V budoucnosti dostane systém ContiSense další čidla, která mohou mít různé funkce. Dokážou například sledovat informace o povrchu vozovky, jako je jeho teplota nebo přítomnost sněhu. Jakmile pneumatika „vycítí“ důležité údaje, předá je řidiči. Data lze přenášet nejen do palubních systémů, ale prostřednictvím Bluetooth také do smartphonu.

ContiAdapt kombinuje speciální mikrokompresory vestavěné v kole, které dokážou upravit tlak vzduchu v pneumatice, s ráfkem s proměnlivou šířkou. Díky tomu lze měnit kontaktní plochu pláště s povrchem vozovky, což je klíčový faktor pro zajištění bezpečnosti a komfortu za všech situací. Čtyři kombinace tlaku a šířky ráfku přináší ideální kontakt s povrchem pro jízdu na mokru, nezpevněné cestě, na kluzké silnici a za běžných podmínek. Například malá styčná plocha ve spojení s vysokým tlakem vzduchu v pneumatice je díky nízkému valivému odporu vhodná pro jízdu na kvalitních suchých silnicích. Naopak kombinace širší kontaktní plochy s nízkým tlakem je ideální na kluzké cesty. Systém také umožňuje snížit tlak dokonce pod hranici 1 baru pro případ vyproštění z hlubokého sněhu nebo průjezd nebezpečného úseku s tzv. černým ledem.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4/2017

Napsal: redakce

 
 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz