Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 21 » Poslední zprávy z bojiště

Poslední zprávy z bojiště

 
ilustracni

pondělí, 29. listopadu 2021

Poznatky z průběhu letošní zimní sezóny těsně před uzávěrkou. Názory na aktuální dění v pneuservisní branži, které tvoří podstatnou část obsahu tohoto čísla, doplňujeme o rozhovory, jež jsme uskutečnili těsně před uzávěrkou, tedy kolem 20. listopadu. Odrážejí bezprostřední dojmy a poznatky z letošní „přesouvací“ sezóny v různých místech republiky u větších firem, které se věnují nejen pneuservisu, ale i velkoobchodu.

 

Petr Chvojka
GPD, a.s.

Zimní sezóna probíhá nad naše očekávání. Což nás na jednu stranu těší, na stranu druhou však hledíme již k dalšímu roku velmi střízlivě a s pokorou. Bude velmi těžké udržet výkon letošního roku. Letos v zimě zaznamenáváme také relativně velký kontinuální prodej letních pneumatik, což může být předsunutá spotřeba lidí, kteří se z obavy o inflaci jistí nákupem nových pneumatik již nyní.

Vít Věžník
rajpneu.cz

Naši kluci ze servisu by nejspíš řekli, že dosavadní průběh zimní sezony se nijak z průměru nevymyká, čili my máme práce jako na kostele, jak se říká…

Z mého pohledu je to trochu jinak. Obvykle se totiž v říjnu nebo listopadu příroda aspoň na dva dny zakabonila, udělal se mráz a trochu zasněžilo, čili postrašilo lidi, aby přezouvali. Letos nic, a to se podle mě tedy vymyká standardu. Větší pneuservisy se stálou klientelou mají v drtivé většině přezuto na zimu, malé servisy jako obvykle navštěvují koneční zákazníci, až když mají čas, peníze a zatlačí je počasí. Z odpovědí některých servisáků vím, že už u některých značek výrobcům začínají docházet některé obvyklé rozměry, a co se týká nákladních pneu, tak ty už chybějí od konce léta. Nástup sezony byl razantní hned zpočátku října, pak zájem postupně zvolňoval. U některých internetových prodejců se začaly objevovat výprodejové ceny na zboží, kterého mají mnoho skladem a budou ho muset brzo zaplatit. Jak se projeví inflace a jiné potřeby obyčejných obyvatel, těžko odhadnout, podle mě se pneumatiky v jejich pořadí ocitnou až na nějakém předposledním místě…
 

Vladimír Máca
Velkoobchod Pneu Vladimír Máca s.r.o.

Problémy, o kterých se všude mluví, na podnikatele z Vysočiny zatím nedoléhají. Například na elektrickou energii a plyn má nasmlouvané ceny až do roku 2023. Všichni zaměstnanci jsou také plně očkovaní. U Máci si rovněž pochvalují rostoucí počet kultivovaných zákazníků. „Kupují už prémiové značky a žádné čínské nebo levné pneu. Také mají většinou už kvalitní auta. Prodávají se značky jako Pirelli, Continental a Michelin. Mezi lidmi je celkem dost peněz, proto si nakoupili také kvalitní auta. Vláda přidala kdekomu a peníze se mezi lidi v České republice opravdu rozběhly,“ říká Máca. O to víc se ale diví, pokud má někdo i za lepší ekonomické situace potřebu nakupovat pneu přes internet. „Na dveřích máme ceduli, že nové pneu zakoupené u jiného obchodníka nenamontujeme. Tento problém jsme vyřešili a stejnou informaci máme také na internetu u objednávacího a rezervačního formuláře,“ říká podnikatel.

Ceny u Máci vycházejí z ceny, za kolik firma pneu nakupuje. Ta v poslední době rostla. „Marže ale zůstává pořád stejná a s cenami služeb jsme nehýbali i díky tomu, že vozového parku řádně přibylo podobně jako každý rok. Práce máme dost a jsme docela spokojení a optimističtí. Máme stálou klientelu včetně leasingových společností, které u nás mají uložená kola,“ dodává Máca. Ten očekává, že například ceny nafty klesnou a problém s covidem se zlepší i díky větší proočkovanosti.

Vojtěch Schwangmaier
Pneumatiky.cz
I když byl letos o zimní pneumatiky mnohem větší zájem než v posledních letech, v pneuservisech proběhla sezóna až nezvykle hladce. Majitelé pneuservisů, se kterými spolupracujeme, nehlásili přetížení, a bezproblémové přezouvání si letos pochvalovali i řidiči. 

To potvrzuje i náš průzkum, podle kterého letos 80 procent řidičů nenarazilo při hledání volného termínu v pneuservisu na žádné komplikace. Jen 17 procent se potýkalo s drobnějšími problémy, které bylo snadné vyřešit, a pouhá 3 procenta řidičů narazila na větší problém. 

Hlavním důvodem, proč tomu tak bylo, byl dřívější start sezóny, kdy se v druhé polovině září prodalo o 60 % pneumatik více než v minulých letech. A průzkum v polovině října ukázal, že má na zimu přezuto už 43 procent řidičů. Díky tomu se řidiči do pneuservisů objednávali v delším časovém období, nikoliv pouze v druhé polovině října. To pneuservisům výrazně usnadnilo sezónu úspěšně zvládnout. Pokud by i příští rok proběhla sezóna se stejným předstihem jako letos, byla by to výhra pro všechny. 


Aleš Osmančík
Pneu B2B

Zimní sezóna pokračuje v silném rostoucím trendu celého letošního roku v prodeji pneumatik i množství práce v servisech. Díky počasí se přezouvá plynule od poloviny září s aktuálně plánovanou obsazeností do konce listopadu.

Osobní segment extrémními výkyvy zboží netrpí, zákazník se dá vždy uspokojit alternativní značkou. Za zmínku stojí určitě zdražování pneumatik mezi 5–10 % v osobním segmentu a 10–20 % v nákladním segmentu zejména zboží z Asie.

Celá řada servisů přistoupila ke zdražení práce minimálně o 10 % a mnohdy i více nejen s ohledem na aktuální vývoj cen obecně, ale i z důvodů optimalizace výkonu servisu ve vztahu ke kapacitám a dostupnosti servisního personálu. Kdo zatím nezdražil, určitě zdraží velmi brzy, nejpozději do jarní sezóny. Zimní sezónu i celý letošní rok vnímám z pohledu spokojenosti velmi pozitivně.

 

 

 

 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz