Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 22 » Hannkook je rostoucí značka

Hannkook je rostoucí značka

 
Hankook

pondělí, 21. listopadu 2022

Sung Chan You nastoupil do funkce výkonného ředitele Hankook Tire Česká republika s.r.o. po 18letém působení na různých pozicích převážně mimo svou rodnou zemi.

 

„Po téměř šestiletém působení v Indii jsem se v roce 2021 vrátil do centrály a doufal, že tam chvíli zůstanu. Ale trvalo to jen šest měsíců, než si mě nadřízený zavolal a prozradil, kam povede má příští cesta,“ směje se pan You, který se v průběhu našeho rozhovoru podivil, že se v obchodním styku většinou oslovujeme formálně příjmením. V Koreji ho prý už při prvním setkání oslovují křestním jménem Sung Chan, a platí to i naopak bez ohledu na to, jestli hovoří s nadřízeným nebo podřízeným. Tak jsme tuto výzvu přijali a v dalším rozhovoru přešli na osobní formu oslovení.

Pro Sung Chana byl Hankook první pracovní „štací“ a na rozdíl od většiny začátečníků nenastoupil do obchodní funkce, nýbrž jako „product planner“. Česky řečeno plánovač produktu, tedy jakýsi styčný důstojník mezi inženýry v oddělení R&D (výzkum a vývoj) a obchodníky. „V praxi to znamená, že působíte v týmu, který vyvíjí nový produkt, a to nikoli pouze v jednom, ale například ve třech najednou. Vývojový cyklus většinou trvá kolem tří let. Nejdříve se definují cílové vlastnosti, následně probíhá vývoj až po výrobu prvních prototypů. Ty se pak testují, modifikují zpracovávají se připomínky všech stran. Prototyp se vrací, modifikuje, a tak to jde pořád dokola až do finálního odsouhlasení,“ popisuje Sung Chan vývojový proces. To se obvykle stihne do tří let od prvního zadání, ale většinou jen v základních rozměrech. Následně se optimalizují i další, větší rozměrové sady, což obvykle zabere dalších šest měsíců, V součtu tedy trvá celý proces 3,5 roku. Být členem vývojového týmu je velké privilegium, protože člověk nasává poznatky a zkušenosti z různých oblastí. Jinak to vidí inženýr, který usiluje o technicky dokonalý produkt, jinak obchodník, jinak finanční manažer atd. Sladit všechny požadavky není jednoduché, ale ten, kdo se ocitne v tomto „kotli“, má šanci naučit se mnohem víc než třeba obchodní manažer.

Zahraniční výzvy
Ale život jde dál, a tak i tato pracovní výzva pro Sung Chana jednou skončila. Bylo to v roce 2006, kdy se stal členem marketingového týmu v Indonésii. Měl na starosti produkt a „cenařinu“ v celé Asii s výjimkou domovské Koreje a Číny, takže opět další místo „nárazníku“ – tentokrát mezi centrálou a místními obchodními týmy. A znovu potenciálně „třaskavá“ funkce – za kolik prodávat?

Další zahraniční zkušeností byla Indie. Potenciálně obrovský trh je pro Hankook zatím hudbou budoucnosti, působí tu pouze formou obchodní kanceláře a několika soukromých dovozců. Do této pracovní mise vtrhl covid s důsledky, které znamenaly stop veškerým obchodním aktivitám. „Země zakázala prakticky ze dne na den dovoz jakýchkoli pneumatik a tento stav trvá dodnes,“ vysvětluje výkonný ředitel.

Po Koreji, Indonésii a Indii je tedy další zastávkou v pracovní kariéře Sung Chana střední Evropa. Jaké jsou jeho bezprostřední pocity po několika měsících pobývání v Česku? „Vidím dvě základní odlišnosti od minulých štací. Za prvé – bezpečnost. Nikdy jsem se dosud necítil tak bezpečně jako nyní v Česku. Považte, v Indii umírá ročně pět set lidí v důsledku teroru. Tady se nebojím jít večer na ulici, kriminalita je tu velmi nízká. Druhým zásadním rozdílem je znečištění, zejména ovzduší. Tady jsou také lepší a horší dny, ale s Asií se to vůbec nedá srovnat.“

Nástrahy i příležitosti
Po prvních měsících nutných k „nasání“ atmosféry a seznámení se s trhem začíná pro Sung Chana práce „naostro“ – bude činit rozhodnutí, řídit trh, obhajovat výsledky. V čem vidí silné či naopak slabší stránky značky Hankook v Česku, kde cítí obchodní příležitosti? „Hankook má téměř devítiprocentní podíl na trhu osobních pneumatik, ale se zahrnutím paralelních dovozů to je až 12 %. Pro nás je vlastně největším konkurentem obchodní zastoupení v Německu,“ říká trochu v nadsázce, ale v podstatě pravdivě Sung Chan. Nic moc se s tím nedá dělat. Zahraniční filiálky Hankooku v Německu, ale i např. v Polsku či Maďarsku, zde dosahují vyšších cen než ve svých zemích, a tím pádem i většího zhodnocení. „Teoretická dohoda o tom, že by měl ten který importér působit jen na svém trhu, tu sice je, ale v praxi to bohužel neplatí.“

Přecházíme na téma image značky a obecně to, jak je Hankook v Česku přijímán. Hankook sám sebe otevřeně nazývá „prémiovou“ značkou a má k tomu pádné důvody. Jaké? Hlavními atributy prémiové značky jsou technologická inovativnost, vysoká přítomnost v první výbavě, vysoký podíl UHP/UUHP pneumatik, úspěchy v nezávislých testech pneumatik, globální přítomnost, podpora světových sportovních podniků a soutěží… Není prostor probírat jeden atribut za druhým, ale objektivně je Hankook všechny splňuje. V technologické oblasti jasně cílí na elektromobilitu (např. nejnovější kolekce letních a zimních pneumatik iON) a v oblasti prezentace značky vstupuje nově jako dodavatel a technologický partner do formule E – a přitom pokračuje v podoře toho, co se u prémiového výrobce pneumatik považuje takřka za „must-to-do“, tedy fotbalu – od Ligy mistrů, přes Evropskou ligu UEFA až po Konferenční ligu, kde se angažuje druhá značka skupiny – Laufenn.

Být více vidět
Nicméně Sung Chan přiznává, že vnímání značky je země od země jiné. „V Německu máme tržní podíl srovnatelný s Continentalem, ale brand image má domácí značka stále vyšší. „V Česku bych pozici Hankooku charakterizoval jako top medium, tedy vrcholný segment střední třídy. Jinde to může být low premium, tedy nižší vrstva prémové třídy, apod.“ Řeč přišla samozřejmě i na konkurenční domácí značku Nexen, která má v České republice významnou výrobní základnu. Podle Sung Chana je doma v hierarchii pneumatikářských výrobců Nexen mnohem níže než Hankook, ale přiznává, že status „domácího“ výrobce je pro každou značku velkou výhodou. Koneckonců i pro Hankook a jeho aktivity v Evropě přineslo zásadní impulz otevření výrobního závodu v Ráclamási v Maďarsku, kde se nyní dokončuje další investiční etapa, zahrnující výstavbu nových skladových areálů. Dosud Hankook v Maďarsku investoval kolem jedné miliardy dolarů.

V příštím roce chce Hankook posílit na českém trhu marketingové aktivity, a to až na dvojnásobek současné úrovně. „Hankook je na českém trhu stále rostoucí značkou, a tento trend hodláme zachovat,“ říká nový výkonný ředitel společnosti Hankook Česká republika Sung Chan You.

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz