Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 4 / 22 » Život po pneumatikách

Život po pneumatikách

 
GPD

pondělí, 21. listopadu 2022

Bývalí akcionáři, kteří pomáhali budovat „Mercedes českého pneu-velkoobchodu“, stojí před novými výzvami. V minulém čísle jsme uveřejnili rozhovor s novou akcionářskou sestavou společnosti GPD, předního velkoobchodu s pneumatikami v České republice, a poté rádi přijali pozvání od nedávno odstoupivších akcionářů a členů představenstva Libora Zelenky a Evy Nechvátalové. Je to další zajímavý „příběh“, který volně navazuje na téma minulého čísla o nástupnictví v pneumatikářské branži, potažmo o „odchodech“ všeho druhu, protože ty patří nevyhnutelně ke každé pracovní kariéře. I když se tu, jak bude řečeno později, o něco jako „odchod na odpočinek“ nejedná, přece jenom je to završení dlouhé a nutno říci velmi úspěšné pracovní historie, trvající několik dekád.

 

V případě obou aktérů stoprocentně platí, že základem bylo ono okřídlené „být ve správný čas na správném místě“. Na začátku devadesátých let nejdříve pomáhali rozjíždět pneuservis regionální sítě Pneu Máca v Telči, záhy se však vrhli na vlastní podnikání v Třešti. I malý pneuservis na Vysočině tenkrát mohl zadělat na dobré živobytí, stačilo jen tvrdě pracovat a nedělat velké chyby.

 V případě Pneu Tria, jak se nazývalo sdružení – Libor Zelenka, Eva Nechvátalová a Bohuslav Lupač – však zaúřadovala paní Náhoda. „Do Třeště tehdy jezdil na víkendy manažer Goodyearu pan Krechler, který zde navštěvoval svoji rodinu. Jednou v sobotu nás v servisu navštívil a nabídl nám, abychom prodávali pneumatiky značky Debica. A dal nám kontakt na jakéhosi pana Jaroslava Lochmana z Jílového u Děčína, který s Goodyearem spolupracuje,“ vzpomíná Libor Zelenka na historii starou třicet let. A ten se opravdu ozval. „Podle hlasu velmi zdvořilý, takový noblesní člověk. Nabídl mi spolupráci, ale já jsem ho tehdy v tom každodenním pracovním fofru moc nevnímal. Na ten telefonát jsem hned zapomněl,“ pokračuje Libor Zelenka. Ale ten pan Lochman zavolal podruhé a byl trpělivý a rozvážný. „Když zavolal potřetí, řekl jsem si – toho člověka musím poznat!“ Libor Zelenka tehdy podvědomě pochopil, že se jedná o velkou příležitost, jež vysoko převyšuje možnosti, které mu nabízí malý pneuservis na Vysočině. Libor Zelenka a Eva Nechvátalová se za Jaroslavem Lochmanem do Jílového u Děčína vydali. Po této osudové schůzce se jejich život nasměřoval na velkoobchod s pneumatikami.

Velkoobchod à la devadesátky
A začali obchodovat. „Do Jílového jsem jezdil náklaďákem v bundě nadité hotovostí. Po cestě zpátky jsem všechny pneumatiky rozprodal, a tak to šlo dokola,“ vzpomíná Zelenka na „grunderské“ začátky. „V té době měl Barum prakticky monopol, Debica byla něčím novým, neokoukaným, a navíc za dobré ceny. A samozřejmě nezůstalo jen u této značky – byl tu Goodyear, prémiová značka, kterou jsme u mnoha servisů nově zaváděli.

Při osobních schůzkách s partnery, se kterými jsme začínali, často vzpomínáme na marže, které nám tenkrát zůstávaly jak na velkoobchodě, tak na maloobchodním prodeji na servisech.“

Pneu Trio v Třešti se stalo partnerským střediskem pana Lochmana pro Vysočinu a rozšířilo své aktivity o sklad v Jihlavě, stejně jako byly partnerským střediskem Pneumarket Most a Pneuservis GPD v Českých Budějovicích.

Zanedlouho pan Lochman založil společnost s ručením omezeným pod názvem GPD s.r.o. a společně s pobočkami Most, České Budějovice a Jihlava rozvíjel byznys.

GPD s.r.o. bylo na to dobu velmi inovativním projektem. Do firmy přicházeli noví lidé – finančníci, obchodníci, logistici – a nabírala se zastoupení dalších značek pneumatik. Významným krokem GPD s.r.o. bylo zastoupení, import a rozvoj značky Hankook v České republice.

Konkurence sílila, kdekdo tušil, že na pneumatikách se dá dobře vydělávat. Jaroslav Lochman své obchodní aktivity začal omezovat a nechal si pouze import značky Hankook. Pneumatiky dodával nově vzniklým firmám GPD Děčín s.r.o., GPD Pneu Jihlava s.r.o., GPD Most s.r.o. a GPD České Budějovice s.r.o., které je dále regionálně distribuovaly.

Jihlavská pobočka GPD Pneu Jihlava s.r.o. pod vedením Libora Zelenky a Evy Nechvátalové se dynamicky rozvíjela a z Jihlavy se stalo silné regionální centrum.

Zakladatel firmy Jaroslav Lochman však poměrně záhy z byznysu odešel a společnost nabídl jihlavské pobočce, která k sobě přizvala bývalé zaměstnance GPD s.r.o., pana Michala Babičku a pana Jana Haška.

Tato silná skupina, kde byl každý povahově jiný, se dobře doplňovala, GPD společnost s ručením omezeným se transformovala na GPD akciovou společnost, a tam začal rozvoj GPD a.s. – multiznačkového velkoobchodu pneumatik a disků.

Libor Zelenka a Eva Nechvátalová pak měli hlavní zásluhu na tom, že se z Jihlavy stalo silné regionální centrum, v němž firma vybudovala hlavní velkoobchodní sklad a velkokapacitní osobní i nákladní pneuservis.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 4 / 22

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz