Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?

 

úterý, 2. června 2020

Lenka Hájková, Pneuservis Pavel Svatoš, Zruč-Senec

Lenka Hájková, Pneuservis Pavel Svatoš, Zruč-Senec

Posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 jsme prožili nad očekávání velmi pracovně. Do tohoto období nám zasáhla sezona na letní přezutí a my jsme byli rádi, že můžeme pracovat. Sice jsme nejeli na plný plyn, jak jsme zvyklí při sezonním přezouvání, ale hlavní pro nás bylo, že můžeme svým zákazníkům nabízet dále naše služby. Na začátku této nejisté doby pro nás všechny, kdy nikdo přesně nevěděl, co bude dál, jsme pozorně sledovali média, abychom neporušili některá z vládních nařízení. Období to bylo velmi náročné zejména kvůli nastalé nejistotě, kdy jsme vůbec nevěděli, zda budeme moci naši provozovnu otevřít. Provoz v pneuservisu jsme přizpůsobili tak, abychom splňovali podmínky nařízené vládou. Pracoviště bylo vybaveno množstvím dezinfekce a nošení roušek se stalo součástí každého pracovního dne. Za zodpovědný přístup bych ráda poděkovala i našim zákazníkům, kteří dodržovali nastavená pravidla. Zakázky jsme přijímali jen na základě objednávek. Ve vývoji v našem odvětví neočekáváme nějakou velkou změnu. Nyní dobíhá sezonní přezouvání, které bude letos končit déle, než je obvyklé. Poté pomalu navážeme na zimní přípravu.

 
 
Miroslav Duchek, Pneu Duchek Havel s.r.o., jednatel, člen Fr. rady BestDrive, Nepomuk

Miroslav Duchek, Pneu Duchek Havel s.r.o., jednatel, člen Fr. rady BestDrive, Nepomuk

Poslední týdny měly značně rozdílný vývoj. První dva týdny jsme opravovali pouze nejnutnější závady (průrazy zemědělských pneu, píchlé nebo poškozené nákladní a osobní pneu, výměny autobaterie, žárovky). Zkrátka – kdo doopravdy nepotřeboval, raději návštěvu autoservisu odložil. Zákazníků tedy bylo jen poskrovnu, rozdělili jsme se na dvě party jak na servisu, tak za pultem, a čerpali jsme i pár dní dovolené. Částečně jsme využili možnosti příspěvku od státu, tzv. kurzarbeit. Další dva týdny narůstal počet zákazníků a práce, zákazníci už nebyli tak opatrní, jelikož se přiblížil termín přezouvání. Momentálně jedeme v plném pracovním režimu, i když s určitým hygienickým omezením na dílně i na prodejně. Epidemiologická situace se zlepšuje a zřejmě většina našich zákazníků stráví dovolenou v tuzemsku, kde je doopravdy i po mé vlastní zkušenosti mnoho krásných míst. K tomu budou potřebovat svoje osobní automobily v dobrém technickém stavu a je na nás, abychom jim v tom pomohli.

 
 
David Gütter, DMCompany a.s., elektrony.cz, Rokycany

David Gütter, DMCompany a.s., elektrony.cz, Rokycany

Pracovně jsme toto období prožili úplně normálně. Nejrůznějších bezpečnostních a pracovních předpisů k vyplňování a dodržování jsou desítky, takže něco navíc se nepozná. Home office pro nás není také nic nového. Naše vývojové oddělení, které spravuje náš rozsáhlý web s konfigurátorem kol na auto, tak pracuje již léta. Vývoj odvětví zatím kopíroval prodeje nových automobilů a dá se předpokládat, že tomu tak bude i v budoucnu. Lidé jsou v nákupech opatrnější a nepořizují si tolik věcí, které nepotřebují. Na druhou stranu individuální přeprava se ukázala jako nejbezpečnější a bez pneumatik a kol to nejde. Výrobcům litých kol klesá podíl OEM výroby pro automobilky a stoupá podíl vlastní aftermarketové výroby (málokdo si uvědomuje, že kola pro automobilky i pro koncové zákazníky dělají jedny a ty samé továrny se stejnou kvalitou výroby). Roste prodej litých kol a pneu pro elektromobily. Pořízení druhé sady litých kol se sezónními pneu přes internet se pro spoustu lidí stává dobrou možností bezpečné investice do vlastního auta s výhodou minimálního osobního kontaktu při koupi.

 
 
Tomáš Krutil, PNEU TOPKB s.r.o., Holice, Olomouc

Tomáš Krutil, PNEU TOPKB s.r.o., Holice, Olomouc

Od nástupu epidemie Covid se mnohé změnilo. Provoz na našich komunikacích se v první fázi omezil na minimum, stejně jako práce na naší provozovně. Hlavně se omezil prodej nákladních pneumatik u dopravců, zásobujících automotive. U ostatních jsme propad nezaznamenali. Osobní pneuservis jede „dle počasí“, lidé přezouvají až když svítí slunce nebo sněží… V současné době máme pouze úbytek nefiremních zákazníků, ale i ti se již osmělují a pomalu dojíždějí přezout, jak se rozvolňuje karanténní stav. Jaký očekávám vývoj odvětví? Nevím, nejsem Nostradamus. Jedno je jisté, automotive je na tom špatně a ještě nějakou dobu bude. Jde jen o to, jak dlouho. Na autoprůmysl je navázána spousta dalších odvětví a jestli lidé, co v oboru pracují, nebudou mít práci, tak nebudou mít chuť nějak zásadně utrácet. Snad nejsem velký pesimista.

 
 
 Jan Šafránek, obchodní ředitel Nexen Tire pro Českou republiku a Slovensko

Jan Šafránek, obchodní ředitel Nexen Tire pro Českou republiku a Slovensko

Stejně jako většina firem, tak i my jsme se museli vypořádat s nastalou situací. Náš zaměstnavatel, Nexen Tire Europe, přijal řadu opatření pro zajištění bezpečného pracovního prostředí, a proto jsme se v obchodním oddělení mohli plně věnovat tomu, abychom eliminovali negativní dopady epidemie na naše zákazníky. Zabývali jsme se například distribucí pneumatik, kterou postihl krátkodobý nedostatek pracovních sil, což vedlo ke zpožďování dodávek. To se naštěstí podařilo rychle vyřešit. Intenzivně se také připravujeme na novou zimní sezonu, která pro nás začíná o něco dříve, nežli je tomu v případě většiny konkurentů. Proto jsme v posledních týdnech aktivně jednali o dodávkách zimních pneumatik a zároveň důsledně sledovali vývoj prodejů letních plášťů. Překvapilo nás, že i když tato epidemie zasáhla zemi v míře nebývalé, prodeje v letní sezóně uspokojivě pokračují. Tempo připomíná poslední zimní sezónu, kterou si naši zákazníci pochvalovali pro její plynulý a pozvolný průběh. I když jsme značně optimističtí, na hodnocení je ještě brzo a až čas ukáže, zdali naši partneři vyprodají letní zásoby v dostatečné míře a budou tak mít finanční prostředky a prostory ve skladech pro nákup zimního zboží. Rád bych však uvedl, že první zimní objednávky nás velice potěšily. Ukazují, že naši partneři jsou pozitivně naladěni a věří, že spolupráce s Nexen Tire Europe povede k oboustranné spokojenosti.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  2. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  3. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  4. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  5. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  6. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  7. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  8. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  9. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  10. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  11. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  12. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  13. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  14. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  15. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  16. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  17. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  18. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  19. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  20. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  21. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  22. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  23. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  24. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  25. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  26. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  27. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  28. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  29. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  30. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  31. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  32. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  33. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  34. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  35. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  36. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz