Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Jak hodnotíte rok 2020 z hlediska vašeho podnikání, jak jste spokojeni s jeho výsledky a jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet pneu(servisní) odvětví v České republice letos?

 

úterý, 16. března 2021

Romana Černá, CZ VEHA, s.r.o., Brno

Romana Černá, CZ VEHA, s.r.o., Brno

Společnost CZ VEHA působí na trhu od roku 2000 především jako dodavatel nákladních, zemědělských a průmyslových pneumatik. Od roku 2016 máme také svůj vlastní pneuservis. Rok 2020 byl z našeho pohledu velmi odlišný od jiných let, ale hlavně velice náročný z hlediska pozitivní motivace. Na jaře byl velký výpadek v nákladních pneumatikách a pneuservisu osobních vozidel, kdy spousta zákazníků zůstala v rámci vládních opatření doma a přezutí na letní pneumatiky odkládala nebo vůbec neřešila. Podzim byl naopak velmi silný a v konečném zúčtování byl rok 2020 obratově úplně stejný jako rok 2019 jak na prodeji, tak i na pneuservise. Již konec roku 2020 naznačil, že v roce 2021 dojde ke zvýšení cen pneumatik a může docházet ke krátkodobým výpadkům v dodávkách. Důvodů je hned několik: zvýšení cen a nedostupnost některých materiálů pro výrobu pneumatik, výpadky ve výrobních závodech způsobené koronavirem, problémy s dopravou ze zahraničí – nejen zvýšení cen, ale hlavně nedostatek volných kapacit, a v neposlední řadě nový zákon o výrobcích s ukončenou životností, který řeší také pneumatiky. V tuto chvíli je velmi složité predikovat, jaký bude rok 2021 – hodně naznačí jaro, zda budou zakázky ve stavebnictví a průmyslu. Ráda bych popřála touto cestou všem pevné nervy a hlavně hodně zdraví – svět se změnil a je potřeba se s tím vnitřně smířit a podívat se na vše, co děláme jinak.

 
 
Antonín Matys, AutoCentrum ČR s.r.o., Praha

Antonín Matys, AutoCentrum ČR s.r.o., Praha

Naše společnost AutoCentrum ČR, provozující síť online pneuservisů pod názvem Pneu ČR, si nedovolí minimální povzdech, nebo snad náznak negativní poznámky nad rokem 2020. Odvětví autoservisů a pneuservisů bylo v roce 2020 jednoznačně ušetřeno velkých zásahů vlády do provozu, jak to bohužel stále vídáme u jiných profesí. Pochopitelně se jednalo o mimořádný rok. Většina dodavatelů s námi byla v minimálním kontaktu, pracovali jsme ze svých domovů a osobní kontakt byl velmi výjimečný. Současně byl kontakt omezen i směrem k fleetovým zákazníkům, jelikož i oni měli velká a přísná vnitrofiremní omezení kontaktů. Co bylo ale nejsložitější? Samotná obsluha zákazníků v našich servisech. Radost komunikovat a obchodovat se značně omezila na rychlé převzetí vozidla a minimalizování času stráveného v přímém kontaktu se zákazníkem. Velké poděkování tak patří jednoznačně celému týmu, který ze všech stran slýchával o tzv. první linii, ve které se ale pochopitelně ocitali i oni sami. Byl to rok, v němž jsme se více věnovali naší firmě, systémům, kolegům, ale i rozvoji platformy Pneu ČR. Pokud se znovu neotevře trh a možnost cestovat, jak po stránce pracovních cest, tak i na soukromé výlety za zážitky, v roce 2021 předpokládáme ještě větší propad v prodejích pneumatik, než jaký jsme zaznamenali v roce 2020. Na druhou stranu vidíme příležitost v autoservisních službách. Vozový park v ČR lehce zestárl a pokles prodejů nových automobilů by mohl mít za následek častější využívání naší sítě servisů. Všichni se těšíme na možnost opět komunikovat, obchodovat, prostě pracovat a potkávat se, zažívat znovu to krásné, co obchod přináší.

 
 
Lákáš Jirouch, Pneuservis Jirouch, Kladno

Lákáš Jirouch, Pneuservis Jirouch, Kladno

Sezóna 2020 nám začala jako každá jiná a myslím, že spoustě podnikatelům také, nejen v našem řemesle. Bohužel během pár týdnů se celá situace začala rychle měnit, přicházela stále nová opatření, nejistota trhu se navyšovala a bylo těžké reagovat, a jediné, co nám zbývalo, tak bylo udělat vše potřebné a jen čekat, jak se celá situace vyvine. S příchodem jarní sezóny přišla zároveň i úleva a vše nasvědčovalo tomu, že obavy z marné sezóny by mohly být zbytečné. Při konečném součtu zakázek a čísel nám poklesl pouze prodej alu-disků. S podzimní sezónou to bylo obdobné, celkový počet zakázek byl podobný jako v roce 2019, poklesl nám pouze prodej ocelových disků a většina konečných zákazníků tak při koupi nových pneumatik dávala přednost segmentu střední a nižší třídy, toto jsou jediné zásadní změny, které jsme pocítili. Celý trh a celá situace se bude vyvíjet pouze od toho, jak dlouho nám budou vládnout naši dosavadní oligarchové. Je těžké předpokládat, jak se bude vyvíjet situace na trhu, když všechno může změnit jedna reportáž v televizních novinách. Nicméně můj postoj k sezóně 2021 je pozitivní, budeme dělat vše stejně a zásadní opatření nebo změny kromě zdražování se dělat nebudou.

 
 
Zdeněk Ševčík jun., MBA, TASY s.r.o., Brno

Zdeněk Ševčík jun., MBA, TASY s.r.o., Brno

Loňský rok byl pro naši společnost navzdory covidu velmi úspěšný, dokonce rekordní. I přes pokles trhu se nám podařilo držet plán růstu v řádu vyšších desítek procent. Naše firma již několik let pracuje na digitalizaci a úspěšně implementuje nová IT řešení napříč všemi aktivitami, které provozuje. Tyto investice nám přinášejí nové obchodní příležitosti a zároveň zefektivňují procesy uvnitř společnosti, umožňující další růst. Tyto trendy probíhají globálně po celém světě a pandemie je pouze výrazně urychlila. Investice do rozvoje firmy v posledních letech přinesly své ovoce i během pandemie, kdy jsme byli schopni na změny a krizové situace reagovat ve velmi krátkém čase. Aktuální nepříznivou situaci ve světě vnímáme jako příležitost. Snažíme se vytěžit maximum informací a zkušeností, které nám pomohou k dalšímu růstu a rozvoji. Z pandemie vzejdou vítězně ti, kteří jsou schopni a ochotni změnit svoje myšlení a zaběhnuté postupy. Ty jsou v našem oboru často velmi zkostnatělé. Očekáváme, že se situace v roce 2021 příliš nezmění. Pokračující nejistota úplného lockdownu či hromadné nákazy na pracovišti bude nadále velmi stresujícím a vyčerpávajícím faktorem. Nicméně chuť a touha posouvat naši firmu, která letos slaví 30 let, a celé odvětví dál je u nás mnohem silnější. Naše společnost i celý náš obor má mnoho nedostatků a slabin, což znamená nespočet příležitostí ke změnám, zlepšení a dalšímu rozvoji. Více než pandemie může náš obor negativně ovlivnit strach a neochota udělat něco jinak. Závěrem bych rád popřál všem pevné zdraví, hodně sil a odvahu ke změnám.

 
 
Petr Matěj, Pneucentrum Matěj Bludov, s.r.o., Bludov

Petr Matěj, Pneucentrum Matěj Bludov, s.r.o., Bludov

Já už jsem podvědomě očekával krizi už nějaké dva tři roky nazpět, a tudíž jsem byl ekonomicky velmi opatrný. Už začátek loňského roku byl poměrně rozpačitý, za což mohlo i teplé počasí, posléze se přidala pandemie, takže první kvartál se meziročně propadl o nějakých 60 %. To se však týkalo pouze pneuservisních aktivit, autoservis byl poměrně stabilní. Díky zimě, která byla naopak velmi vydařená, se vývoj podařilo částečně zvrátit, takže jsme rok ukončili s meziročním poklesem v řádu 10–15 %. Co bude dál? Osobně si myslím, že letošní rok nebude o moc lepší. Asi výrazně oslabí rychloservis, protože ty neujeté kilometry se musí někde podepsat. Budu se však držet stejné strategie, kterou prosazuji od začátku podnikání: mít zboží na skladě a odvádět kvalitní práci. To je, myslím, základ všeho. Budu tedy i nadále hodně naskladňovat a dělat dobrý servis pro zákazníky. Co do investic budu konzervativnější, ale myslím si, že i nižší čísla lze ustát bez nutnosti redukovat stavy zaměstnanců. Rozhodně ale nezvolím žádný „nejlevnější“ model podnikání. Bude hodně záležet na výrobcích, jak se v těžké době zachovají: zda budou podporovat dlouhodobé a loajální vazby, nebo v jakémsi pudu sebezáchovy sáhnou po levných výprodejích mamutím nadnárodním velkoobchodům. Druhá cesta možná zachrání někomu na chvíli židli, ale vede do záhuby.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?
  2. Někteří velcí výrobci pneumatik testují on-line platformy na prodej pneu koncovým uživatelům. Domníváte se, že se tento způsob prodeje může v budoucnu prosadit a zúžit tak prostor pro dealery?
  3. Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?
  4. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  5. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  6. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  7. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  8. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  9. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  10. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  11. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  12. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  13. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  14. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  15. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  16. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  17. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  18. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  19. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  20. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  21. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  22. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  23. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  24. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  25. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  26. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  27. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  28. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  29. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  30. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  31. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  32. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  33. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  34. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  35. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  36. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  37. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  38. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  39. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz