Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?

 

úterý, 1. prosince 2020

 Lenka Hájková, Pneuservis Pavel Svatoš, Zruč-Senec

Lenka Hájková, Pneuservis Pavel Svatoš, Zruč-Senec

Už během naskladnění zimních pneu různých značek v rámci přípravy na zimní sezonu bylo zřejmé, že nákup nových zimních pneu se našim zákazníkům prodraží. Pokud bych měla porovnat cenovou úroveň letošních zimních pneu oproti té loňské, je tam vidět nárůst cca 10 %. Samozřejmě že u některých rozměrů a značek se může navýšení cen různě lišit. I tak vždy platilo pravidlo, že ceny v plné sezoně byly vyšší, a proto bylo výhodnější vyřešit nákup pneu s předstihem. Což se vyplatilo zejména v letošním roce, kdy byla kvůli Covid-19 na některých místech přerušena výroba pneu a poptávka převyšovala nabídku.

 
 
Miroslav Duchek, Pneu Duchek Havel s.r.o., jednatel, člen Fr. rady BestDrive, Nepomuk

Miroslav Duchek, Pneu Duchek Havel s.r.o., jednatel, člen Fr. rady BestDrive, Nepomuk

Porovnání cenové strategie je nadále jedna a tatáž písnička, rok od roku, sezona od sezony. Velkoobchody a internetové obchody se svými desetitisícovými objednávkami dostávají i přes neustálé ubezpečování, že tomu tak není, stejné nebo i výhodnější obchodní podmínky. Potom nastane situace, že si u nich mohu nakoupit pneumatiku levněji než u mé mateřské firmy. Zákazník ji u nich nakoupí za podobných nebo dokonce stejných podmínek. Naše cena za pneu, která je i doporučená, je vždy vyšší než prodejní cena z velkoobchodu. Jejich systém nižší marže a většího počtu prodaných kusů je nereálné v pneuservisu zavést. Nižší marže je pro nás nedostatečná a vydělat si na provoz, mzdy a další rozvoj provozovny jenom tržbou z pneuservisu je prakticky nemožné. Co si asi o mně takový nový mladý zákazník pomyslí, když tuto značku na trhu zastupuji, doporučuji, mám dobře vybavenou provozovnu v příslušných barvách a nemohu nabídnout srovnatelnou cenovou relaci za pneumatiku? Tento neučesaný článek není myšlen jako kritika obchodní politiky velkoobchodu a internetu. Oni už jsou a budou s námi na trhu se svými obchodními podmínkami a naše firma s nimi také občas obchoduje. Je to spíše upozornění na neuváženou strategii obchodních oddělení pneumatikářských koncernů, které by měly více podporovat odborné uvedení jejich výrobků na trh.

 
 
David Gütter, DMCompany a.s., elektrony.cz, Rokycany

David Gütter, DMCompany a.s., elektrony.cz, Rokycany

Pro většinu lidí jsou drobné výkyvy v cenové úrovni pneumatik pod jejich rozlišovací úroveň. Kupující se spíše přesouvají mezi prémiovými, běžnými a levnými značkami pneumatik. Ani pro nás není cenová úroveň pneu důležitá. Sledujeme úplně jiné ukazatele, které jsou pro zákazníka důležitější. Domníváme se, že přílišná orientace na cenu při prodeji pneumatik je spíše na škodu.

 
 
Tomáš Krutil, PNEU TOPKB s.r.o., Holice, Olomouc

Tomáš Krutil, PNEU TOPKB s.r.o., Holice, Olomouc

V letošním roce došlo ke zdražení všech pneumatik, a to z důvodu ztráty hodnoty koruny vůči euru a odvahy výrobce zdražit. V některých případech mi připadalo, že se odvahou neplýtvalo... zaznamenali jsme skoky i o 500 korun na pneumatice oproti loňsku. Nevím, zda je dobré tyto výrobce jmenovat a zde je očernit. Tyto cenové skoky naše společnost Point S vykompenzovala vhodnými nákupy „napřímo“ ze zahraničí, kde ceny zůstaly stejné či byly dokonce nižší než loni. Samozřejmě se nejednalo o nákupy jednotlivých kusů, ale o kamionové závozy na náš centrální sklad. Jsou i mezi dodavateli světlé výjimky, a ti dokonce na pneumatikách snižovali cenu. My prodejci jsme biti nejvíce z celého řetězce, počínaje dodavateli surovin do výroby a konče finálními zákazníky. S námi zatočí po cenové stránce dodavatelé; ti nám nákupní podmínky v podstatě oznamují a zákazník nás tlačí na ceně díky nabídkám e-shopů. Nevím, kolik techniků na jednotlivých pneuservisech má v sezoně čas dokola opakovat k ceně internetových prodejců „a kolik stojí doprava, balné, doběrečné apod.“… Jednou jsem absolvoval „párty“ školení s nejmenovaným dodavatelem, a ten mi prozradil výrobní cenu toho času základní nejpoužívanější 17,5" nákladní pneumatiky. Tvrdil mi cenu řádově ve stokorunách a náš nákup v tisícikorunách. Je nutné v koronavirové době nás tak drtit, nebo nám raději cenově vyjít vstříc? Akcionáři výrobních závodů by se měli zamyslet, reagovat na danou situaci a také si utáhnout opasky jako my, oni určitě nezchudnou. Rozumní podnikatelé si ze zisku vytvoří finanční polštář na horší časy, které přijdou možná již příští rok...

 
 
Jan Šafránek, obchodní ředitel Nexen Tire pro Českou republiku a Slovensko

Jan Šafránek, obchodní ředitel Nexen Tire pro Českou republiku a Slovensko

Za Nexen Tire mohu říct, že jako výrobce jsme ceny oproti loňskému roku nezvyšovali a udrželi je na stejné úrovni. Naši partneři se předzásobují s velkým předstihem, a tak ani v průběhu sezóny již ceny neupravujeme. Na druhou stranu mírný nárůst maloobchodních cen jsme zaznamenali hlavně v oblasti e-obchodu, a to pravděpodobně v reakci na zvýšenou poptávku a rychle se zmenšující skladové zásoby. Částečný nedostatek některých pneumatik, způsobený výpadkem výroby v prvním pololetí letošního roku, se v cenách pro koncového zákazníka zřejmě podepsal. Celkově jsme ale přesvědčeni, že v porovnání s ostatními segmenty trhu k žádným velkým cenovým výkyvům v naší branži nedošlo.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Někteří velcí výrobci pneumatik testují on-line platformy na prodej pneu koncovým uživatelům. Domníváte se, že se tento způsob prodeje může v budoucnu prosadit a zúžit tak prostor pro dealery?
  2. Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?
  3. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  4. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  5. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  6. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  7. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  8. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  9. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  10. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  11. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  12. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  13. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  14. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  15. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  16. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  17. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  18. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  19. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  20. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  21. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  22. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  23. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  24. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  25. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  26. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  27. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  28. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  29. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  30. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  31. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  32. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  33. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  34. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  35. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  36. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  37. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  38. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz