Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?

 

čtvrtek, 30. listopadu 2017

Jolana Havlíková, UNIONPNEU OL, Premio Pneu+Autoservis, Olomouc

Jolana Havlíková, UNIONPNEU OL, Premio Pneu+Autoservis, Olomouc

Letošní zimní sezóna byla vcelku stejná jako ty předchozí, co do náročnosti na čas a také vydanou fyzickou a psychickou energii. Rozdíl je možná letos jen v tom, že přibylo několik nových zákazníků, co pár předchozích sezón nezouvali zimní pneu, dojížděli je a teď jim přišel čas na nákup nových. Také evidujeme nárůst klientů s vozidly na operativní leasing, kteří letos s novými vozy vyjeli a museli zajistit své první zimní pneumatiky.

 
 
Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz

Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz

Letošní zimní sezóna byla vzhledem k dlouhodobému teplému počasí velmi výjimečná. Paniku, kterou stagnující křivky na začátku sezóny na trhu způsobily, odrážely obavy z plných skladů a kriticky klesající marže. Nedostavil se ani obvyklý vrchol sezóny – 1. listopad. K tomu došlo až o dva týdny později. Až na výjimky obchodníci nedokázali v posilující sezóně na růst včas reagovat adekvátním navýšením marží. Nejsilnější období se pak koncentrovalo do jednoho týdne. Obrat v tomto období byl v porovnání s „nejslabším týdnem“ letošního roku dokonce 14násobný. Zároveň byl o téměř 30 % silnější v porovnáním s vrcholem loňské zimy. Pro většinu obchodníků bude ale zima 2017 také sezónou promarněných příležitostí. Někteří prodejci z výše uvedených obav „rozpustili marži do ulice“, jiní opakovaně „kazili“ cenu s vědomím výrobců. Je to škoda, navíc ve chvíli, kdy je ekonomická situace firem i spotřebitelů nejlepší v historii. Kdy jindy je možné lépe vydělat a připravit se na krizi, která nutně cyklicky přichází?

 
 
Marcel Polák, Pneuservis na Výšince, Turnov

Marcel Polák, Pneuservis na Výšince, Turnov

Průběh této sezóny musím zatím hodnotit velice pozitivně, od poloviny října až do této doby (cca 20. 11.) jsme v jednom kole a navíc se i dobře prodává zboží. Myslím, že letošní sezóna bude lepší než ty minulé, vždy byl největší nápor cca 14 dnů, maximálně 3 týdny. Letos je to již minimálně měsíc, a to je pak hodně znát. Možná je to dáno i tím, že se ekonomice daří, lidé se nebojí utrácet, kupují se nové vozy atd. V neposlední řadě je to ale i o individuálním přístupu daného servisu k zákazníkovi.

 
 
Radek Hron, ředitel regionu, ContiTrade Services s.r.o.

Radek Hron, ředitel regionu, ContiTrade Services s.r.o.

Letošní průběh sezóny hodnotím velice pozitivně. Postupný náběh již od konce měsíce září a kontinuální navýšení objemu servisu až do špičky sezóny. Zatím v tuto chvíli mohu říct, že sezóna stále ještě nekončí. V letošním roce také zaznamenávám velice dobrou dostupnost zboží v průběhu celé sezóny a až na pár výjimek jsme neměli s průběžným doplňováním zimních pneumatik sebemenší problém. A čím se letošní sezóna liší? Nevím, jestli se to dá takto jednoznačně říct, ale spíš zaznamenáváme výrazně vyšší časovou náročnost na servisní úkony spojené s TPMS senzory a rok od roku vyšší podíl pneumatik RunFlat.

 
 
Boris Tománek, Marketing Manager CZ/SK/HU, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Boris Tománek, Marketing Manager CZ/SK/HU, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Letošní zimní sezóna přišla se zhruba čtrnáctidenním zpožděním. Hlavní a intenzivnější část sezóny je za námi, v druhé polovině listopadu však vnímám mírné oživení poptávky. Je již dlouhodobým trendem, že z pohledu tržního potenciálu stagnují, resp. velmi mírně rostou prodeje pneumatik menších rozměrů, tažené především 16palcovými rozměry, a naopak zaznamenáváme růst pneumatik v rozměrech 17“ a větší. Velmi pozitivní trend v letošní zimě vidím ve výrazném nárůstu potenciálu prémiového segmentu, který je také hlavním faktorem ovlivňujícím nárůst celkového tržního potenciálu. Hlavní rozdíl, který je viditelný u letošní zimní sezóny v porovnání s těmi předcházejícími, je absence výraznějšího navýšení tržní cenové úrovně v období sezónní špičky, a to jak na B2B, tak i na B2C úrovni. Cenová úroveň v průběhu sezóny je letos velmi stabilní. Mírný pokles cen zaznamenáváme až v druhé polovině listopadu. Za společnost Goodyear můžu s potěšením konstatovat zvyšující se poptávku leasingových společností po našich značkách.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  2. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  3. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  4. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  5. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  6. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  7. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  8. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  9. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  10. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  11. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  12. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  13. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  14. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  15. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  16. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  17. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  18. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  19. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  20. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  21. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  22. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  23. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  24. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  25. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  26. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz