Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Jak hodnotíte uplynulou jarní sezónu 2023 a co očekáváte od té nadcházející, zimní?

 

pátek, 15. září 2023

 Martina Matušeková, PNEUMATIKY DRBOUT s.r.o., Pardubice-Mikulovice

Martina Matušeková, PNEUMATIKY DRBOUT s.r.o., Pardubice-Mikulovice

Jarní sezóna byla díky chladnému počasí poměrně dlouhá. Prodeje nových pneumatik byly spíš v levnějších značkách, alespoň v našem regionu. Zvedla se poptávka i prodej celoročních pneumatik. Jaká bude zimní sezóna? Nevím, necháme se překvapit.

 
 
Jiří Graman, jednatel, TRUCK UNION, spol. s r.o., Cheb

Jiří Graman, jednatel, TRUCK UNION, spol. s r.o., Cheb

Hodnocení uplynulé jarní sezóny je vcelku fádní, tak jako bylo fádní počasí na přelomu zimy a jara. Po „nijaké“ zimě přišlo „nijaké“ jaro, vcelku nepostřehnutelně. A tak vypadala i jarní kampaň. Pozvolná a dlouhá, bez front před servisem. Zákazníci spíše reagovali na pocity, že už by měli přezout, než na tající sníh a přírodu v rozpuku. Někteří dříve, jiní později. Rekordmanem byl zákazník, který si přijel přezout na letní pneu koncem února, a z opačného konce jsme tu měli zákazníka, který si přijel přezout po vlně veder na konci července Jaký bude přechod podzim/zima v letošním roce, to bude záležet na tom, jak rychle se změní podmínky na silnicích, tedy opět bude rozhodovat počasí. Vzhledem k tomu, jak několik sezón po sobě jsme na podzim bez rychlého poklesu teplot a čerstvě napadlého sněhu, tak se domnívám, že to bude opět pozvolné. Pokud jde o ceny, ty plánujeme držet beze změn. I u dodavatelů očekávám cenovou stabilitu, bez turbulencí ovlivněných vnějšími faktory.

 
 
Marek Havlín, spolumajitel, sdružení OSVČ, Praha

Marek Havlín, spolumajitel, sdružení OSVČ, Praha

Letošní jarní sezóna byla minimálně z pohledu její délky naprosto jedinečná. Po krátkém březnovém útoku prvních nedočkavců a následujícím ochlazení přišly téměř tři měsíce relativně poklidného přezouvání. Někteří zákazníci nás v třicetistupňovém vedru překvapili svým naprosto klidným přístupem k termínu přezutí, přestože pneumatiky na ně čekaly na skladě. Z pohledu počtu prodaných pneumatik již tak veselo nebylo, sezóna byla naprosto průměrná s očekávaným nárůstem tržeb způsobeným převážně dlouhodobým trendem zvětšování pneumatik. Svou roli samozřejmě sehrála i vysoká inflace, promítnutá do cen pneumatik a servisu. Od zimní sezóny očekáváme udržení počtu přezutých vozidel, přestože strach z nadcházející zimy a sankcí za jízdu bez zimních pneumatik spíš nahrává servisům, které neobjednávají až s třítýdenním termínem přezutí, ale snaží se vyšší cenou čekací dobu minimalizovat. Přestože neočekávám výrazné zdražení pneumatik ani jejich nepředvídaný plošný nedostatek, využiji nabídku svého hlavního dodavatele a přiměřené množství pneumatik opět předsezónně naskladním. Počet objednávek na zimní pneumatiky přijatých v průběhu jara a léta, množství dojetých zimních pneu do pozdního jara a snad i dlouhodobý trend zodpovědnosti většiny řidičů, kteří si uvědomují důležitost kvalitních pneumatik, napovídá, že příští sezóna by mohla být pneuservisy opět dobře hodnocena.

 
 
Petr Janča, obchodní manažer, Nexen Tire Europe s.r.o., Praha

Petr Janča, obchodní manažer, Nexen Tire Europe s.r.o., Praha

Z pohledu výrobce a dodavatele pneumatik hodnotím uplynulou letní sezónu veskrze pozitivně. Co se týká kontejnerových objednávek, tyto se nám opět podařilo navýšit. Každodenní dokupy naopak tak silné nebyly, o čemž svědčí zůstatky na skladech. Ne ani tak na naší straně, ale na straně našich velkoobchodních a maloobchodních partnerů. Drobnou útěchou snad může být to, že to není značka Nexen, které by zbylo nejvíce, ale právě naopak, prodávala se zase o něco víc. Nadcházející zimní sezóna se zdá být víc nečitelná než roky minulé. Zboží našim partnerům dodáváme již od června, s dostupností by problém být neměl, ale v první řadě musí přijít konečný zákazník. Někteří majitelé servisů, a není jich málo, čekají výbornou zimu. Mají z čeho čerpat, vědí, na čem jejich zákazník jezdí, co přezuli na léto, jak vypadají uskladněné pneumatiky... Ale jestli to bude jen zbožné přání, nebo se můžeme těšit na silnou sezónu, to se ještě musíme nechat překvapit.

 
 
Vojtěch Oliva, obchodní ředitel, Chára Sport, a.s., Praha

Vojtěch Oliva, obchodní ředitel, Chára Sport, a.s., Praha

Uplynulou jarní sezónu hodnotíme z velkoobchodního hlediska jako spíše podprůměrnou. Dostatek pneumatik na skladě, příliv asijských pneumatik a snižování cen výrobců moc nepřispělo k lehkému průběhu jarní sezóny. Byli jsme však připraveni, očekávali jsme slabší poptávku a končíme tak s prázdnými sklady. Z maloobchodního pohledu byla situace jiná. Podařilo se nám držet krok s inflací a překonali jsme naše plány. Osobně očekávám, že nová zimní sezóna bude z hlediska počtu prodaných pneumatik o něco lepší než ta předchozí, která se moc nepovedla. Obávám se však, že opět vyšší zásoby jak výrobců, tak distributorů budou klást vysoké tlaky na cenu, a tím i naši výslednou marži.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Jak hodnotíte zimní sezonu 2022/23 z hlediska prodeje, případně servisu pneumatik, a je něco, čím byla tato sezona netradiční nebo mimořádná?
  2. Byl(a) byste pro zavedení registračních pokladen pro pneuservisy, jak s tím původně počítala exekutiva? Domníváte se, že ukončení tohoto procesu novou vládou bylo účelné?
  3. Jak se připravujete na zimní přezouvací sezónu, učinili jste ve svých přípravách oproti minulým létům nějaké změny a jakou sezónu obecně očekáváte?
  4. Pociťujete dopady globální politické situace na svůj bezprostřední, každodenní byznys? Pokud ano, v jakém směru?
  5. Jak hodnotíte končící zimní sezónu 2021/22 ve vaší společnosti a jak odhadujete, že se bude vyvíjet celý letošní rok z hlediska prodeje a servisu pneumatik?
  6. Promítli jste celkový cenový růst v Česku do vašich pneu/autoservisních prací a pokud ano, v jaké míře? Registrujete růst cen také u produktů, ať již pneumatik, nebo vybavení dílny čí spotřebního materiálu?
  7. Jak se připravujete na letošní zimní „přezouvací“ sezónu a co od ní očekáváte?
  8. Jaký význam přikládáte prodejnímu rozhovoru se zákazníkem a jak z vaší zkušenosti dokáže ovlivnit jeho rozhodnutí? Školíte své zaměstnance v tomto směru?
  9. Jak hodnotíte rok 2020 z hlediska vašeho podnikání, jak jste spokojeni s jeho výsledky a jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet pneu(servisní) odvětví v České republice letos?
  10. Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?
  11. Někteří velcí výrobci pneumatik testují on-line platformy na prodej pneu koncovým uživatelům. Domníváte se, že se tento způsob prodeje může v budoucnu prosadit a zúžit tak prostor pro dealery?
  12. Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?
  13. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  14. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  15. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  16. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  17. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  18. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  19. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  20. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  21. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  22. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  23. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  24. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  25. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  26. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  27. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  28. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  29. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  30. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  31. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  32. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  33. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  34. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  35. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  36. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  37. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  38. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  39. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  40. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  41. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  42. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  43. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  44. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  45. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  46. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  47. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  48. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz