Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Segment celoročních pneumatik byl loni v Evropě jediným v rámci osobních pneu, který rostl, a to o 7 %. Letní pneumatiky v náhradní potřebě oslabily o 9 % a zimní dokonce o 13 %. Zaznamenáváte ve své každodenní činnosti růst zájmu o celoroční pneu také ve

 

pondělí, 18. března 2024

Markéta Muchová, jednatelka, Pneuforce, s.r.o.

Markéta Muchová, jednatelka, Pneuforce, s.r.o.

Zvýšený zájem o celoroční pneumatiky pozorujeme i u nás. V loňském roce jsme měli 13%procentní nárůst prodejů celoročních pneumatik oproti prodejům z roku 2022. O celoročních pneumatikách bychom si mohli před pár lety nechat jen zdát. V současné době je to úplně jiné. Zájem o tento sortiment každým rokem stoupá. Zimní počasí už není to, co bývalo, sněhu je pomálu a v nižších oblastech je sníh spíš výjimečně. Tím pádem se i zákazníci více přiklánějí k nákupu celoročních pneumatik. Celoroční pneumatiky prošly za poslední léta vývojem a stále se posouvají kupředu jak výkonem, tak i kvalitou. Pro většinu zákazníku jsou celoroční pneumatiky ideálním kompromisem a zajímavou alternativou. Touto volbou mohou ušetřit finance, protože nemusí kupovat dvě sady pneumatik, ušetří čas, který nemusí strávit v servisu při přezouvání a hledání volného místa v servise, a také místo, jelikož nepotřebují nic skladovat. Nejenom že mají tyto výhody, ale zároveň jsou i připraveni na nečekané počasí v podobě sněhu, které by mohlo přijít dříve, než bývá obvyklé. Myslíme si, že nárůst prodeje celoročních pneumatik bude pokračovat i v dalších letech.

 
 
Martin Doucha, MD Pneu s.r.o., Tábor

Martin Doucha, MD Pneu s.r.o., Tábor

Protože se mi stal v dubnu 2023 těžký úraz a do konce roku jsem takřka nebyl v práci, budu odpovídat podle našich výsledků a také slov našeho vedoucího osobního pneuservisu. U nás celkově v osobních pneumatikách nastal v roce 2023 mírný pokles, který byl z většiny způsobený mou nepřítomností. Zájem o celoroční pneumatiky se zvyšoval zejména ve druhé polovině roku, avšak ne nijak výrazně a jednalo se spíše o dodávkové vozy. Zákazníci provozující mezinárodní dopravu do jižních částí Evropy s těmito vozidly si celoroční pneumatiky a jejich modernizaci velmi pochvalují. Jinak Tábor leží v nadmořské výšce kolem 450 m, takže většina místních zákazníků dává přednost přezouvání letní/zimní. Doposud jsme ani celoroční pneumatiky nenaskladňovali v předzásobení a žili jsme tak v tomto segmentu z aktuálních dokupů. Je pravdou, že výrobci v poslední době celoroční pneumatiky velmi zdokonalují, přicházejí spousty novinek a i to bude zvyšovat zájem o tento segment, kromě zvyšujícího se globálního oteplování.

 
 
Miloslav Knop, Pneuservis EVA, Libichov, Mladá Boleslav

Miloslav Knop, Pneuservis EVA, Libichov, Mladá Boleslav

Co se týká segmentu celoročních pneumatik, nevím, zda v našem pneuservisu činí nárůst oněch zmiňovaných 7 %, ale jistý nárůst tu je. Pokud zákazníci projeví zájem, snažíme se zjistit, kolik toho najezdí, popř. jakým stylem jezdí. Pokud se jedná o starší řidiče s nájezdem do osmi až deseti tisíc km ročně, doporučím jim je. Pokud to jde, snažím se doporučovat pneumatiky z top segmentu, protože u nich je záruka, že skutečně splňují to, co slibují. To znamená funkčnost ve všech čtyřech ročních obdobích. Z těch levnějších nejsou špatné (alespoň podle zpětného ohlasu) např. Matador, Nexen nebo Debica. Budgetové značky se snažím lidem spíše rozmlouvat. Není prostě pravdou, jak někteří lidé tvrdí, že všechny pneumatiky jsou stejné, protože jsou všechny černé. V testech sleduji hlavně délku brzdné dráhy a tuto informaci se snažím předávat i zákazníkům. Ale pokud si sami zákazníci přivezou pneumatiky nakoupené přes e-shop, nazujeme jim je. Pouze je upozorňujeme, aby si počínali opatrněji, než jsou zvyklí. Hlavně u těch budgetových. V rychlosti 50 km/h je brzdná dráha delší o tři metry prostě hodně.

 
 
  Milan Krupička, jednatel, Proxima CZ s.r.o.

Milan Krupička, jednatel, Proxima CZ s.r.o.

Procentuální růst zájmu o celoroční pneumatiky je v našem regionu opravdu raketový. I když je to, musím přiznat, především zásluhou e-shopů a jejich reklamních kampaní, protože klasický servis má rád z logiky obchodu dvě sezóny. Rádi prodáváme a servisujeme letní a zimní pneumatiky. Poptávka po celoročních strmě stoupá také v našich provozovnách i přesto, že tento segment nabízíme spíše pasivně. Je to určitě silně nastupující trend. V našem portfoliu zákazníků se to většinou projevuje zejména u druhých vozidel v rodině, u vozidel s malým nájezdem kilometrů nebo i u firemních vozidel, které se prakticky pohybují jen ve městě. Poměrně velkou skupinou kupujících celoroční pneumatiky jsou důchodci – jezdí jen do obchoďáku. Máme ale i klienty s dodávkovými vozidly, kteří začali používat výhradně celoroční pneumatiky. Je potřeba si přiznat, že i průběh několika posledních zim a zvyšující se výkonnost celoročních pneumatik tomuto trendu silně nahrává. Předpokládám, že strmý nárůst tohoto segmentu bude nadále pokračovat. Je možné, že v budoucnu u malých vozidel ovládnou celoroční pneumatiky trh. Musím ale přiznat, že i přes tento raketový růst je zatím podíl celoročních pneumatik na celkových prodejích osobních pneumatik v našich provozovnách zanedbatelný.

 
 
Marek Liška, Pneumatico International, spol. s r.o., Němčičky u Židlochovic

Marek Liška, Pneumatico International, spol. s r.o., Němčičky u Židlochovic

Poptávka po celoročních pneumatikách se v posledních sezónách zvyšuje. Náš servis je situován 15 km jižně od Brna, kde jsou bohužel nyní poměrně mírné zimy a sníh se na vozovkách udrží maximálně deset dnů za celou zimu. Zákazníci s nižším nájezdem km se proto o tyto pneumatiky zajímají stále více. Dalším aspektem je i současná ekonomická situace. Z důvodu navyšování cen energií, materiálu a mzdových prostředků jsme nuceni mírně navyšovat ceny za servisní služby a uskladnění pneumatik. S tím se jistě potýkají i ostatní kolegové z branže. Ne vždy se toto potká s pochopením. Zákazníci ceny servisu samozřejmě vnímají, řeší svoje výdaje a například na druhé auto v rodině jsou celoroční pneumatiky pro ně vhodným kompromisem. I když se snažíme vysvětlovat, proč používat letní a zimní pneumatiky, je tu segment zákazníků, který dá celoročním pneumatikám přednost. Z výše uvedených důvodů si myslím, že poptávka po celoročních pneumatikách v budoucnu ještě mírně poroste.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Jak hodnotíte dostupnost zimních pneumatik v letošní sezóně a jaký typ dodavatelů pneu pro pneuservisy je podle vás „vítězem“ v pružnosti a kvalitě služeb?
  2. Jak hodnotíte uplynulou jarní sezónu 2023 a co očekáváte od té nadcházející, zimní?
  3. Jak hodnotíte zimní sezonu 2022/23 z hlediska prodeje, případně servisu pneumatik, a je něco, čím byla tato sezona netradiční nebo mimořádná?
  4. Byl(a) byste pro zavedení registračních pokladen pro pneuservisy, jak s tím původně počítala exekutiva? Domníváte se, že ukončení tohoto procesu novou vládou bylo účelné?
  5. Jak se připravujete na zimní přezouvací sezónu, učinili jste ve svých přípravách oproti minulým létům nějaké změny a jakou sezónu obecně očekáváte?
  6. Pociťujete dopady globální politické situace na svůj bezprostřední, každodenní byznys? Pokud ano, v jakém směru?
  7. Jak hodnotíte končící zimní sezónu 2021/22 ve vaší společnosti a jak odhadujete, že se bude vyvíjet celý letošní rok z hlediska prodeje a servisu pneumatik?
  8. Promítli jste celkový cenový růst v Česku do vašich pneu/autoservisních prací a pokud ano, v jaké míře? Registrujete růst cen také u produktů, ať již pneumatik, nebo vybavení dílny čí spotřebního materiálu?
  9. Jak se připravujete na letošní zimní „přezouvací“ sezónu a co od ní očekáváte?
  10. Jaký význam přikládáte prodejnímu rozhovoru se zákazníkem a jak z vaší zkušenosti dokáže ovlivnit jeho rozhodnutí? Školíte své zaměstnance v tomto směru?
  11. Jak hodnotíte rok 2020 z hlediska vašeho podnikání, jak jste spokojeni s jeho výsledky a jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet pneu(servisní) odvětví v České republice letos?
  12. Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?
  13. Někteří velcí výrobci pneumatik testují on-line platformy na prodej pneu koncovým uživatelům. Domníváte se, že se tento způsob prodeje může v budoucnu prosadit a zúžit tak prostor pro dealery?
  14. Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?
  15. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  16. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  17. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  18. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  19. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  20. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  21. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  22. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  23. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  24. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  25. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  26. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  27. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  28. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  29. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  30. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  31. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  32. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  33. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  34. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  35. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  36. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  37. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  38. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  39. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  40. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  41. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  42. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  43. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  44. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  45. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  46. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  47. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  48. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  49. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  50. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz