Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?

 

pondělí, 3. června 2019

 Hana Slavíková, vedoucí provozovny FirstStop, SQS, spol. s r.o. Brno

Hana Slavíková, vedoucí provozovny FirstStop, SQS, spol. s r.o. Brno

Snažíme se jít cestou vysvětlování a zdůrazňování výhod, které má zákazník, pokud si pneumatiky zakoupí u nás. Patří k nim přednostní termín přezutí, slevy na servis a uskladnění či rychlá diagnostika podvozku s výstupním protokolem. Cena výrazně vzrostla a v budoucnu ještě dál podraží, takže platit plnou cenu za servis bez jakékoli slevy bude stále více bolet. Snažíme se také vysvětlovat rizika nákupu na internetu – nikdo neví, kde a jak byly pneumatiky skladovány, existují rizika poškození, zdeformování bočnic, zlomených kordů apod. Zpoplatněná kontrola pneumatik z neznámých zdrojů je na místě, ale osobně nevidím cestu v nějakých přirážkách k ceně za práci. Má to také svá právní úskalí. Na druhé straně rozhodnutí, komu slevu poskytnete a komu nikoli, je nenapadnutelná. Náš stálý zákazník musí mít pocit, že je prioritní, upřednostňovaný a dostává řadu výhod. Nejde o to ty ostatní diskriminovat, ale vysvětlovat a dát jim možnost si vybrat.

 
 
Petr Baar, obchodní manažer, AM PNEU s.r.o., Ostrava

Petr Baar, obchodní manažer, AM PNEU s.r.o., Ostrava

Dovezené pneumatiky jsou dlouhodobě neřešeným problém v mnoha servisech. Pneuservisy uspokojuje fakt, že se jim nevede špatně a aspoň jim zůstal zisk z práce. Převládá strach ze ztráty zákazníka a možné pokažení si jména pomluvami. Jsou již ale servisy, které neobsluhují zákazníky s donesenými pneumatikami vůbec, nebo jenom mimo hlavní sezonu, nebo za vyšší ceny. Jako nejvhodnější a ověřenou formu „výchovy zákazníka“ doporučuji pneuservisům cestu nulové slevy z ceny práce. Pneuservis má nastaven vyšší základní ceník pro zákazníky, kteří si donesou vlastní nové pneumatiky. Z tohoto ceníku dává např. 30% slevu svým kmenovým zákazníkům. Jednoduché a spravedlivé.

 
 
 Mikuláš Erdélyi, manažér pro rozvoj služeb CZ/SK, síť BestDrive

Mikuláš Erdélyi, manažér pro rozvoj služeb CZ/SK, síť BestDrive

Tato otázka se samozřejmě netýká jenom pneumatik, ale dílů obecně. Pokud chceme být k zákazníkovi féroví a neúčtovat mu dodatečné náklady spojené s možnými prostoji, musí být každý díl včetně pneumatiky před montáží vizuálně zkontrolovaný a musíme prověřit, zda se jedná o díl kompatibilní, vhodný, schválený pro montáž na dané vozidlo. I přesto, že máme na našich pobočkách kvalifikovaný a profesionálně zdatný personál, není v našich silách ani možnostech posoudit všechny parametry kvality a technického stavu dovezených dílů. Vizuální kontrola má svá omezení. Samozřejmě toto prověřování s sebou nese nároky na čas, který musí personál provozovny věnovat kontrole dílů a pneumatik pocházejících z pro nás neznámých a neprověřených zdrojů. Z tohoto důvodu máme v našem ceníku uvedenou položku kontroly dovezených dílů, kterou zákazníkovi v takovém případě účtujeme. Každý zákazník je na tuto skutečnost upozorněný na začátku sjednávání zakázky. Před našimi zákazníky tuto skutečnost netajíme a ani tento poplatek neschováváme za jiné platby. Chceme být vůči zákazníkovi féroví.

 
 
Michał Gomul, obchodní ředitel,  Latex Opony, Opole, Polsko

Michał Gomul, obchodní ředitel, Latex Opony, Opole, Polsko

Zákazníci, kteří kupují pneumatiky v pneuservisech, očekávají nižší cenu za montáž, někdy dokonce zcela zdarma. Bohužel často to je tak, že nižší cena za přezutí je jedinou možností, jak pneumatiky prodat. Proto v našich servisech je cena za montáž mnohem nižší, než je tomu v případech, kdy si zákazník přiveze pneumatiky s sebou. V dobrých servisech zákazník těží ze znalostí a zkušeností odborníků. Naší zákazníci tento přímý kontakt oceňují. V některých případech výrobci pneumatik nabízejí různé formy podpory prodeje pro servisy, např. palivové karty, poukázky na uskladnění zdarma apod. K takovým výhodám obvykle nemají zákazníci e-shopů přístup. Důležité je i hledisko záruky. Přímý kontakt s prodejcem vždy usnadňuje řešení reklamací. V našich servisech řešíme takové nepříjemné situace maximálně ku prospěchu zákazníka, k čemuž nám pomáhají naše pevné a dlouhodobé vztahy s výrobci. Ze všech těchto důvodů se nákup pneumatik v pneuservisu stává stále atraktivnější volbou pro koncové zákazníky.

 
 
 Martin Klejna, majitel, Xpress pneu s.r.o., Hradec Králové

Martin Klejna, majitel, Xpress pneu s.r.o., Hradec Králové

Tato problematika neustále zatěžuje pneuservisy. Někoho více a někoho méně či vůbec. Dle mého názoru se díky internetovým prodejům pneumatiky stávají pouze nástrojem na prodej práce. Velcí internetový prodejci nejsou schopni zajistit přezouvání, a proto si zákazník stejně musí vyhledat nás, pneuservisy. Postihy nebo respektive ,,zohledňování“ bych osobně nezaváděl. Zákazníci se dostatečně potrestají na celkovém zdražení práce a nekomfortu převoz, případně při vyzvedávání pneumatik dodaných kurýrem. Výjimkou není ani to, že si zákazníci přivezou špatný, nevyhovující rozměr.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  2. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  3. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  4. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  5. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  6. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  7. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  8. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  9. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  10. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  11. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  12. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  13. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  14. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  15. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  16. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  17. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  18. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  19. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  20. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  21. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  22. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  23. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  24. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  25. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  26. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  27. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  28. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  29. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  30. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  31. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  32. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz