Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Jak hodnotíte končící zimní sezónu 2021/22 ve vaší společnosti a jak odhadujete, že se bude vyvíjet celý letošní rok z hlediska prodeje a servisu pneumatik?

 

úterý, 15. března 2022

Radka Ligusová, jednatelka, XPneu s.r.o., Orlová-Poruba

Radka Ligusová, jednatelka, XPneu s.r.o., Orlová-Poruba

Pro nás jako firmu končící zimní sezóna 2021/2022 byla opravdu „výživná“ jak z pohledu práce, prodeje, tak z pohledu nových informací, zážitků a celkově dění okolo. 27 let zaběhnutý systém, kdy jsme „jeli bomby“, letos zkolaboval. Nedá se říct, že by to bylo v negativním smyslu slova, právě naopak, probudili jsme se z „letargie“, kdy jsme si mysleli, že musíme zvládnout přezout co nejvíce aut. Dnes víme, co je pro nás nejdůležitější – psychické a fyzické zdraví všech, protože bez nás, našich zaměstnanců a také bez našich skvělých zákazníků by to nefungovalo. Dále jsme museli vymyslet způsob, jak rozdělit zákazníky mezi další servisy a ještě na tom vydělat. Vzhledem k tomu, jak velkou máme v sezóně poptávku po službách, tak jsme si to mohli dovolit. V letošním roce počítáme s možným úbytkem prodeje díky podzimnímu přerozdělování. Odchod některých zákazníků ale může být i přínosem pro vytváření nových příležitostí pro ostatní, a tím pádem je možné, že prodej bude lepší než doposud. V to věřím. Velice si vážíme zákazníků, kteří s námi vydrželi v dobrém i ve zlém. Jako další pozitivní přínos beru vstup do sítě Point S a s tím možnost nabídnout svým zákazníkům více zajímavých možností než doposud. Věřím, že i tento krok přispěje ke zvýšení prodeje nových pneumatik.

 
 
David Bílý, majitel, Pneuservis Bílý a syn s.r.o., Kamenice, Brno

David Bílý, majitel, Pneuservis Bílý a syn s.r.o., Kamenice, Brno

Co se týče zimní sezóny 2021/22, projevilo se částečné uvolnění covidových opatření. I když jsme to nečekali, v celkovém počtu prodaných zimních pneumatik došlo k zhruba k 10% nárůstu oproti sezóně 2020/21 (osobní a dodávkové pneu). Doposud klasické rozměry 14 a 15 palců výrazně ustoupily větším rozměrům, 16 palců a výše. Velkým problémem v současné době je obrovská roztříštěnost rozměrů pneumatik. Zdá se mi, že dnes výrobce automobilů pořídí ke každému modelu vozidla nový rozměr s novou nosností a nejlépe ve třech rychlostních kategoriích. Dokazuje to i že poměr nejprodávanějšího rozměru nepřesáhne 5 % z celkového počtu prodaných pneumatik. Z dříve „exotických rozměrů“ 20 a 21 se stávají běžné velikosti. Zvětšující se rozměry kol kladou také vyšší nároky na mechaniky a strojní vybavení. Letošní zimu se projevil katastrofální nedostatek kvalifikované pracovní sily. I přes zvyšující se platy jsme nebyli schopni doplnit pracovníky dílny. Nyní se začíná situace trochu stabilizovat. Pořídili jsme před sezónou novou vyvažovačku a automatický montážní stroj od firmy Hunter. Ty co nejvíce eliminují chyby obsluhy a přinášejí komfort a jistotu při montáži hlavně velkých rozměrů. Celkově dopadla zimní sezóna mírně nad očekávání. V letošním roce si s ohledem na současnou turbulentní situaci vůbec netroufnu odhadnout vývoj prodeje pneumatik a servis. Každopádně jsme zaujali konzervativní postoj a předobjednávku letních pneumatik jsme udělali ve stejném množství jako na léto 2021.

 
 
Miroslav Nezval, Country Manager CZ & SK, Nokian Tyres s.r.o.

Miroslav Nezval, Country Manager CZ & SK, Nokian Tyres s.r.o.

Zimní sezóna 2021/22 byla jednoznačně mimořádně úspěšná, a to jak pro naše zákazníky, tak i pro nás výrobce. Troufám si tvrdit, že to byla i historicky jedna z nejlepších sezón vůbec. Ty důvody, proč tomu tak bylo, jsou asi všeobecně známy. Tím zásadním byl a stále je výpadek dostupnosti především asijské produkce na evropském trhu, umocněný nárůstem ochoty koncových zákazníků utrácet. Výsledkem toho pak byl výrazný převis poptávky nad nabídkou. Klíčovým faktorem potom hlavně ve druhé polovině sezóny byla, více než cokoliv jiného, samotná dostupnost pneu. Ze situace tak profitovali především ti z našich zákazníků, kteří měli včas dostatečnou zimní předobjednávku. Odhadovat celoroční vývoj prodejů vždy tak trochu připomíná věštění z křišťálové koule. Nicméně osobně předpokládám, že trh se pravděpodobně bude vyvíjet podobně, jako tomu bylo v loňském roce. Opět bude vítězem ten, kdo bude mít po celou sezónu na skladě dostatek zboží. A i nadále budou trh ovlivňovat vysoké vstupní ceny výrobních surovin a stále rostoucí náklady na přepravu. Bohužel ve světle toho, co se poslední dny odehrává na východ od nás, je teď jakákoliv predikce zase o něco těžší.

 
 
Václav Šroubek, majitel, Auto Šroubek, Praha 5 – Smíchov

Václav Šroubek, majitel, Auto Šroubek, Praha 5 – Smíchov

Zimní sezóna 2021/2022 byla úspěšná jak z hlediska počtu přezutých aut, tak množství prodaných pneumatik. Od půlky října do konce listopadu jsme nepřijímali jiné zakázky než pneuservis, což je takový standard. Ani pandemická opatření nezastavila nárůst obratu, který je ve výši 12 % oproti loňské sezóně. Vzhledem k mírným zimám a úsporným opatřením našich klientů spousta z nich přechází na celoroční pneumatiky. Nepředpokládám, že by se situace díky tomu vyvíjela nějakou stagnací nebo poklesem obratů. Dokonce předpokládám, že mnoho zákazníků s vozidly na operativní leasing s celoročními pneumatikami budou pneumatiky nakupovat každý rok před zimou. Přeji všem mnoho ujetých kilometrů bez využití našich služeb.

 
 
 Ing. Vít Věžník, manažer pro velkoobchod, K & K PNEU s.r.o., Šenov

Ing. Vít Věžník, manažer pro velkoobchod, K & K PNEU s.r.o., Šenov

Celkově můžeme konstatovat, že loňský rok byl prodejně úspěšný, a to i přes některá omezení způsobená protikoronavirovými opatřeními; určitě jsme překonali prodeje roku předchozího. Ne o moc, ale přece jen. Ačkoliv jsme byli na začátku loňského roku dobře připraveni, jak z hlediska množství, tak z hlediska šíře sortimentu, občas docházelo k drobným výpadkům v dodávkách u některých rozměrů a ty se pak musely nahrazovat jinými značkami. Takže jako obvykle prodeje některých značek byly vyšší, u jiných zase nižší. Hodně to záleželo také na nastavení základních prodejních cen výrobců. Pokud to bylo možné, mohli jsme dělat i různé prodejní a výprodejní akce. Snažili jsme se sortiment pneu skladem udržovat na příznivých cenách pro naše odběratele a ne prodávat s co nejvyšším ziskem. Pokud se týká rozvrstvení prodejů do jednotlivých kategorií, tak se u osobních pneu potvrdil trend rostoucích prodejů vyšších rychlostních kategorií současně se zvětšujícím se vnitřním průměrem ráfku, tak jak to odpovídá prodejům nových i ojetých automobilů. Současně rostl prodej pneu kategorií pro SUV, MPV a off-road vozy, také prodej pneu pro dodávkové automobily byl vyšší. Proti tomu se zase snižovaly prodeje pneu na menší vozy. Zimní sezona, která je vždy pro prodeje v daném roce rozhodující, dopadla dobře. Období přezouvání v našich pneuservisech bylo proti jiným rokům trochu posunuté už směrem k září, ale trvalo až k vánočním svátkům, což nebývá zas tak obvyklé. Počátek roku 2022 je zatím velmi pozvolný, jak pneuservisy, tak prodeje dalším firmám nejsou na potřebné úrovni, ale to je každoroční trend v závislosti na počasí, cenách, dovolených apod. Letos se pravděpodobně začala projevovat i zvýšená inflace posledních měsíců a s tím související vyšší náklady na pořízení pneu. Otázkou je, jak se budou chovat hospodářské subjekty v rámci šetření, jestli pneumatiky na služební vozy nebudou až na chvostě jejich seznamu nákupů. My musíme být v každém případě připraveni a snažit se také šetřit v rámci svých nákladů, aby nám nadměrně nerostly skladové zásoby a abychom zároveň byli schopni prodejními cenami konkurovat dalším domácím prodejcům.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Promítli jste celkový cenový růst v Česku do vašich pneu/autoservisních prací a pokud ano, v jaké míře? Registrujete růst cen také u produktů, ať již pneumatik, nebo vybavení dílny čí spotřebního materiálu?
  2. Jak se připravujete na letošní zimní „přezouvací“ sezónu a co od ní očekáváte?
  3. Jaký význam přikládáte prodejnímu rozhovoru se zákazníkem a jak z vaší zkušenosti dokáže ovlivnit jeho rozhodnutí? Školíte své zaměstnance v tomto směru?
  4. Jak hodnotíte rok 2020 z hlediska vašeho podnikání, jak jste spokojeni s jeho výsledky a jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet pneu(servisní) odvětví v České republice letos?
  5. Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?
  6. Někteří velcí výrobci pneumatik testují on-line platformy na prodej pneu koncovým uživatelům. Domníváte se, že se tento způsob prodeje může v budoucnu prosadit a zúžit tak prostor pro dealery?
  7. Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?
  8. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  9. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  10. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  11. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  12. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  13. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  14. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  15. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  16. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  17. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  18. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  19. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  20. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  21. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  22. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  23. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  24. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  25. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  26. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  27. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  28. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  29. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  30. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  31. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  32. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  33. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  34. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  35. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  36. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  37. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  38. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  39. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  40. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  41. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  42. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  43. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz