Pneurevue.cz » Názor z páté strany

Myslíte si, že lze propojit e-shopy a kamenné servisy tak, aby byli všichni spokojeni?

 

pondělí, 16. září 2024

Markéta Muchová, jednatelka, Pneuforce, s.r.o.

Markéta Muchová, jednatelka, Pneuforce, s.r.o.

Každé propojení je reálné, v ideálním případě ku spokojenosti všech zúčastněných. Při propojení těchto dvou světů bude hlavní přínos na straně zákazníka. Zákazník dostane to nejlepší od každého na jednom místě, ať už jde o služby, produkt, nejlepší cenu až po poradenství a další výhody, které mohou z tohoto spojení nastat. Zákazník má informace o aktuálních nabídkách a cenách kdykoli k dispozici, i když s menší podporou, než je tomu v kamenné prodejně. Při tomto propojení jsou důležitá pozitiva i negativa, která mohou nastat. Velkým přínosem pro kamenný servis je rozšíření obchodního podílu na trhu. Z chování a nákupů zákazníků v on-line prostředí je možné vytvořit statistiky a ty následně aplikovat a zvyšovat si prodeje ve svých prodejnách. S pozitivním přístupem lze nabízet služby, jako vyzvedávání v prodejně, vytvářet akce pro zákazníky a motivovat je k dalšímu nákupu na vlastních pobočkách. K negativním postojům mohou přispět investice do napojení a marketingové aktivity pro vlastní reklamu, které rok od roku rostou. Pro mnohé servisy je i důležitým faktorem čas. V sezónním období, kdy mají servisy plné termíny na přezouvání, nemají kapacitu odbavit více zákazníků, kteří by byli dodáváni přes e-shopy. Věříme, že pokud jsou všechny kroky spojení pečlivě připraveny a správně aplikovány, je toto propojení přínosné ve všech ohledech. Nehledě na první pozitivní a negativní myšlenky, které při možném spojení mohou nastat.

 
 
Martin Doucha, MD Pneu s.r.o., Tábor

Martin Doucha, MD Pneu s.r.o., Tábor

Propojení e-shopů a kamenných servisů určitě možné je a fungovat by mohlo. V síti Point S, kde jsme členem, je takové propojení již nastaveno a běží. Sami jsme ale touto formou obdrželi jen pár objednávek. To znamená, že pokud bude chtít touto cestou nakupovat zákazník, my se tomu bránit nebudeme, půjdeme tomu naproti a budoucnost ukáže. Každopádně je ale pro nás prioritou získávat zakázky přes náš vlastní e-shop, který je vytvořen pro tu část zákazníků z regionu, kteří chtějí pneumatiky objednávat on-line i včetně rezervace do pneuservisu a který si u nás uskladní mimosezónní sadu pneumatik nebo kol.

 
 
Miloslav Knop, Pneuservis EVA, Libichov, Mladá Boleslav

Miloslav Knop, Pneuservis EVA, Libichov, Mladá Boleslav

O propojení e-shopů s kamennými servisy mám jisté pochybnosti. Zkoušel jsem to před několika lety a velmi rychle jsem od toho ustoupil. E-shop měl snahu mi diktovat čas, kdy mám zákazníka odbavit a nechtěl brát v potaz to, že mám nasmlouvané termíny téměř tři týdny dopředu. Navíc, protože přezouváme za stejné ceny (nerozlišujeme práci za přinesené nebo „naše“ pneumatiky), ztráceli jsme i tu malou marži, která nám zůstávala z prodeje pneumatik.

 
 
Milan Krupička, jednatel, Proxima CZ s.r.o.

Milan Krupička, jednatel, Proxima CZ s.r.o.

V případě, že si e-shop pořídí vlastní servisní síť, nebo servisní síť si pořídí vlastní e-shop, bude spokojenost 100%. V ostatních případech to bude složitější. V současné době se většina pneumatik prodá v sezónách, kdy každý zavedený kamenný servis má spíše „přetlak“ svých stálých zákazníků a jaksi není ani potřeba tento přetlak ještě zvyšovat. A pro servisy, které mají silný vlastní prodej pneumatik, je tento koncept zcela nezajímavý. Proč by si do provozovny posílali konkurenta, že? Servis bez ambice prodávat pneumatiky (nebo servis s málo klienty) bude spokojen, když dostane od e-shopu dobrou cenu za servis, tak dobrou, že se mu to prostě vyplatí. V minulosti jsme v naší servisní síti zkoušeli model spolupráce s prémiovým e-shopem a zásadní třecí plochy byly ty, že e-shop tlačil na nízkou cenu práce, aby nebyl dražší než konkurence a pro nás zase nemělo logiku prodávat práci pro někoho jiného pod naší standardní expediční cenu, navíc s vyššími náklady na procesování prodeje, který vlastně realizoval někdo jiný než my. A to je asi zásadní problém v hodnocení spokojenosti. Servis i e-shop vidí obchod s pneu každý naprosto odlišnou optikou. Navíc roste fleet byznys, kde jde taky víceméně o práci, ale obchod je stálý, odhadnutelný, je spojený s dalšími službami oproti nestálým zákazníkům z e-shopu.

 
 
Marek Liška, Pneumatico International, spol. s r.o., Němčičky u Židlochovic

Marek Liška, Pneumatico International, spol. s r.o., Němčičky u Židlochovic

Takovéto propojení jistě možné je. Někteří internetoví prodejci se o toto už nějaký čas snaží. Dle mého názoru jsou zde dva zásadní aspekty, které propojení servisu a e-shopu ovlivňují. Prvním aspektem je zisk z produktu pro kamenný servis, který e-shop nabízí. Druhým aspektem je kapacita kamenného servisu. V jarní i zimní sezóně mají jistě servisy kapacitu vytíženou svými zákazníky a není moc prostoru kapacitu navyšovat. Vše je o dohodě a nastavení procesů, či pravidel. Vždyť už tato spojení v Česku existují.

 
 
 
 

Archiv otázek

  1. Promítá se nebývale teplé počasí posledních měsíců do rozložení vašich obchodních sezón a došlo vlivem toho k nějaké modifikaci vašich pracovních procesů?
  2. Segment celoročních pneumatik byl loni v Evropě jediným v rámci osobních pneu, který rostl, a to o 7 %. Letní pneumatiky v náhradní potřebě oslabily o 9 % a zimní dokonce o 13 %. Zaznamenáváte ve své každodenní činnosti růst zájmu o celoroční pneu také ve
  3. Jak hodnotíte dostupnost zimních pneumatik v letošní sezóně a jaký typ dodavatelů pneu pro pneuservisy je podle vás „vítězem“ v pružnosti a kvalitě služeb?
  4. Jak hodnotíte uplynulou jarní sezónu 2023 a co očekáváte od té nadcházející, zimní?
  5. Jak hodnotíte zimní sezonu 2022/23 z hlediska prodeje, případně servisu pneumatik, a je něco, čím byla tato sezona netradiční nebo mimořádná?
  6. Byl(a) byste pro zavedení registračních pokladen pro pneuservisy, jak s tím původně počítala exekutiva? Domníváte se, že ukončení tohoto procesu novou vládou bylo účelné?
  7. Jak se připravujete na zimní přezouvací sezónu, učinili jste ve svých přípravách oproti minulým létům nějaké změny a jakou sezónu obecně očekáváte?
  8. Pociťujete dopady globální politické situace na svůj bezprostřední, každodenní byznys? Pokud ano, v jakém směru?
  9. Jak hodnotíte končící zimní sezónu 2021/22 ve vaší společnosti a jak odhadujete, že se bude vyvíjet celý letošní rok z hlediska prodeje a servisu pneumatik?
  10. Promítli jste celkový cenový růst v Česku do vašich pneu/autoservisních prací a pokud ano, v jaké míře? Registrujete růst cen také u produktů, ať již pneumatik, nebo vybavení dílny čí spotřebního materiálu?
  11. Jak se připravujete na letošní zimní „přezouvací“ sezónu a co od ní očekáváte?
  12. Jaký význam přikládáte prodejnímu rozhovoru se zákazníkem a jak z vaší zkušenosti dokáže ovlivnit jeho rozhodnutí? Školíte své zaměstnance v tomto směru?
  13. Jak hodnotíte rok 2020 z hlediska vašeho podnikání, jak jste spokojeni s jeho výsledky a jak se bude podle vašeho názoru vyvíjet pneu(servisní) odvětví v České republice letos?
  14. Jak vnímáte cenovou úroveň zimních pneumatik v letošní sezoně? Domníváte se, že došlo k nějakým změnám, a pokud ano, v jakém směru?
  15. Někteří velcí výrobci pneumatik testují on-line platformy na prodej pneu koncovým uživatelům. Domníváte se, že se tento způsob prodeje může v budoucnu prosadit a zúžit tak prostor pro dealery?
  16. Jak jste pracovně prožili posledních šest týdnů od nástupu opatření proti epidemii Covid-19 a jaký očekáváte vývoj odvětví do začátku léta?
  17. Letošní zima vykazuje extrémně mírnou tvář, alespoň k datu této ankety, kterou je začátek února. Domníváte se, že pokud tento trend bude pokračovat i v příštích letech, může to výrazně ovlivnit pneuservisní obor?
  18. V čem vidíte hlavní role přímých obchodních zastoupení nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik na místním trhu? Jak hodnotíte dle vašich zkušeností jejich působení?
  19. Jsou podle vás franšízové koncepty působící v Česku dobrým řešením pro pneuservisní podnikání?
  20. Domníváte se, že by pneuservisy měly při poskytování servisu pneumatik zohledňovat skutečnost, zda si zákazník pneumatiky koupil na místě servisu nebo si je přivezl?
  21. Jak moc zasáhla podle vás do činnosti pneuservisu povinná legislativa v oblasti TPMS? Domníváte se, že se naplnilo či plní očekávání, že se TPMS stane významným dodatečným zdrojem obratu a příjmů pneuservisu?
  22. Máte zkušenosti s podporou prodeje prostřednictvím drobných dárků pro koncové zákazníky , které poskytují výhradní zástupci značek? Myslíte si, že taková podpora prodeje je účinná?
  23. Ovlivňují obchodní aktivity zahraničních velkoobchodů výrazně trh s pneumatikami u nás? Máte s nimi nějaké osobní zkušenosti?
  24. Domníváte se, že je možné vymyslet systém fungující spolupráce e-shopů a kamenných obchodů při poskytování servisu zákazníkům, kteří si pneu zakoupili na internetu? Máte s tímto druhem spolupráce nějaké osobní zkušenosti?
  25. Jaký máte názor a případné osobní zkušenosti s existujícím systémem zpětného odběru pneumatik v ČR?
  26. Jak hodnotíte nyní, přibližně v polovině listopadu, průběh letošní zimní sezóny? Je něco, čím se letošní sezóna liší od těch předchozích?
  27. Jak se dle vašich zkušeností změnil za poslední dekádu poměr mezi sezonním předzásobením a dokupem pneumatik v průběhu sezony? Co k poklesu zájmu o předzásobení nejvíce přispělo?
  28. Prodej pneumatik na internetu představuje v České republice podíl cca 30 % z celkových ročních prodejů. V čem spatřujete důvody, že tento podíl je podstatně vyšší než např. v Německu?
  29. Myslíte si, že ceny pneuservisních prací v českých pneuservisech jsou dostatečné a udržitelné vzhledem ke všem nákladům práce? Do jaké míry mohou případně vyšší ceny servisních prací vykompenzovat obecný pokles marží ze zboží?
  30. Jak se díváte na aktivity směřující k uzákonění minimální hloubky dezénu letních pneumatik na 3 nebo dokonce na 4 mm? Domníváte se, že jde o smysluplný krok, který by zvýšil bezpečnost silničního provozu, nebo o lobbobvání?
  31. Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?
  32. Jaké máte vlastní nebo zprostředkované zkušenosti s trhem práce v oblasti pneuservisních činností? Jak je těžké získat a udržet si kvalifikovaného zaměstnance?
  33. Jak se podle vás pneuservisy obecně podílejí na „šedé ekonomice“, tedy na nepřiznávání příjmů a neplacení DPH? Myslíte si, že tento problém v budoucnu vyřeší registrační poklady?
  34. Jak velký vliv mají podle vašeho názoru a zkušeností na rozhodování o výběru konkrétní značky a dezénu výsledky testů pneumatik, prováděné např. autokluby či odbornými časopisy?
  35. Jak hodnotíte po čtyřech zimních sezonách důsledky povinné zimní legislativy v oblasti zimních pneuamatik na odvětví? Můžete jmenovat pozitiva i případná negativa, která jste zaznamena(a) při své práci?
  36. Co si myslíte o iniciativě některých předních výrobců pneumatik, kteří nedávno uvedli pneumatiky doporučené „do všech druhů počasí“ od náročných zimních až po typicky letní? Máte obavy, že masová propagace takových produktů může vést k odklonu zákazn
  37. Můžete zhodnotit zimní sezonu 2014/2015 z hlediska poptávky po osobních pneumatikch, její průběh, případná specifika, která jste zaznamenali oproti sezonám jiným, a současně shrnout své prognózy a výhledy na letní sezonu 2015?
  38. Domníváte se, že výrobci pneumatik mají nástroje k tomu, aby uhlídali určitý „cenový koridor“, tj. zabraňovali extrémnímu zlevňování zboží a v podstatě likvidaci obchodních marží?
  39. Používáte pro komunikaci své firmy / značky sociální sítě, zejména Facebook? Pokud ano, můžete stručně shrnout Vaši dosavadní zkušenost? Pokud ne, jaký je Váš názor na tato média a počítáte s nimi pro budoucnost?
  40. Jak podle vás nová legislativa TPMS ovlivní obchodování s pneumatikami a pneuservisní činnost? Chystáte v rámci vaší společnosti nějaká opatření?
  41. Jak vnímáte ze své pozice rok po nabytí účinnosti dopad tzv. štítkování pneumatik? Kolik času vám štítky berou a jak byste charakterizoval(a) jejich dopad na Vaši práci či podnikání?
  42. Jak se Vám vydařila jarní sezona 2013 a jak odhadujete, že se bude vyvíjet trh v letošní zimní sezoně? Očekáváte spíše růst, stagnaci nebo pokles?
  43. Pociťujete při své práci rostoucí informovanost koncových zákazníků o materiálovém stáří pneumatik a častějším „hlídání“ tohoto parametru při nákupu pneumatik? Domníváte se, že to může obchodníkům a pneuservisům zkomplikovat život?
  44. Pociťujete obecný nadbytek pneumatik na trhu? Domníváte se, že „přeplněné sklady“, které hlásí řada dealerů, povedou k poklesu poptávky a menší ochotě k předzásobení?
  45. Jak by měl podle Vašeho názoru vypadat ideální dodavatel pneumatik pro pneuservis? Jaké hlavní atributy by neměl postrádat?
  46. Domníváte se, že místo původu (výroby) pneumatiky stejné značky a dezénu má vliv na vlastnosti této pneumatiky (např. stejná pneumatika vyrobená v evropském a asijském závodě téže společnosti)? Máte v tomto směru nějaké osobní zkušenosti?
  47. Myslíte si, že při povolování podnikání v oblasti prodeje a servisu pneumatik by měl stát vyžadovat prokázání vzdělání či kvalifikace pro tuto činnost? Nebo postačí nechat tuto oblast na tržních mechanizmech a soukromých subjektech (školení zaměstnav
  48. Jak se Vaše společnost připravuje na nadcházející jarní sezonu v oblasti prodeje / servisu pneumatik. Očekáváte, že nadcházející jarní sezona na českém trhu bude něčím specifická?
  49. Jak hodnotíte schopnost dodavatelů pneumatik v ČR uspokojovat vaše objednávky na dodávky zimních pneu v letošní sezoně? Pokud jste v roli dodavatele, na kolik procent jste letos schopni uspokojit poptávku trhu včetně termínů?
  50. Domníváte se, že nová legislativa v oblasti používání zimních pneumatik výrazně ovlivní trh a poptávku? Učinila nebo učiní Vaše společnost s ohledem na novou legislativu nějaká opatření?
  51. Pociťujete ze svého místa, ať již provozovatele pneuservisu či zástupce výrobce, rostoucí angažovanost autoservisů v pneuservisních činnostech? Pokud jste takovou konkurenci sami pocítili, podnikli jste v tomto směru nějaká opatření?
  52. Můžete z pohledu Vaší firmy zhodnotit sezonu prodeje zimních pneumatik 2010/11? Existuje něco, čím se odlišovala od sezon předešlých?

 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz