Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Jak hodnotíte zimní sezonu 2022/23 z hlediska prodeje, případně servisu pneumatik, a je něco, čím byla tato sezona netradiční nebo mimořádná?

Jak hodnotíte zimní sezonu 2022/23 z hlediska prodeje, případně servisu pneumatik, a je něco, čím byla tato sezona netradiční nebo mimořádná?

 

pondělí, 6. března 2023

Martina Matušeková, PNEUMATIKY DRBOUT s.r.o., Pardubice-Mikulovice

Martina Matušeková, PNEUMATIKY DRBOUT s.r.o., Pardubice-Mikulovice

Dle mého názoru zimní sezona oproti přechozím začala o něco dříve, tím byla delší a pozvolnější. Naši zákazníci preferovali spíše střední a budgetové pneumatiky. Zaznamenala jsem ve větším dotazy na to, zda si mohou pneumatiky z internetu zaslat na naši provozovnu s tím, ať je zaplatíme a oni přijedou na servis. Touto cestou se ale ubírat nechceme. Přebírat zodpovědnost za zákazníka a vynakládat naše finanční prostředky, to není pro náš pneuservis přínosem.

 
 
Jiří Graman, jednatel, TRUCK UNION, spol. s r.o., Cheb

Jiří Graman, jednatel, TRUCK UNION, spol. s r.o., Cheb

V zimních měsících na přelomu roku, to pro nás obvykle bývá „ospalá sezona“ – konec roku, Vánoce, Silvestr, Nový rok – do toho čerpání dovolených zaměstnanců. Stromeček, kapr, koledy, dárky, však to znáte. Spousta firem zavírá před Vánocemi a otvírá po Třech králích. V letošním vánočně-novoročním období tomu ovšem tak nebylo. Zaznamenali jsme extrémně zvýšený zájem o naše služby, a to jak ze strany pravidelných, tak i občasných zákazníků. Obvykle to v tomto období, tedy od poloviny listopadu do poloviny ledna, nebývá příliš vytížené období, ale tentokrát jsme měli kapacitu vytíženou naplno. Zavřeno jsme měli pouze na vánoční svátky, Silvestr a Nový rok. Dokonce jsme museli sáhnout k nepříliš populárnímu opatření, tedy neposkytnutí naplánovaných dovolených našich zaměstnanců, abychom zvýšený zájem ze strany klientů zvládli. Musím s potěšením konstatovat, že zaměstnanci v tomto směru byli velmi vstřícní, a nejen ze slušnosti jsem všem za jejich přístup poděkoval. Zájem o opravy a servis jsme zvládli i díky vstřícnosti našich dodavatelů náhradních dílů, kteří nás zásobovali bez jakéhokoliv omezení. I s jejich přispěním jsme zvýšenou poptávku uspokojili, za což jim patří samozřejmě poděkování. V tomto směru musím konstatovat, že odpovědný výběr dodavatelů se nám dlouhodobě vyplácí. Nelze jednoznačně říci, že by zákazníci preferovali určitý druh nebo rozsah oprav. Byl to průřez všeho, co jsme na našem servisu schopni poskytnout – od drobností až po náročné zásahy. Co bylo z objednávek cítit, to byla snaha klientů mít vozidla připravená do nového roku. Začíná se vytrácet přístup „aby to jelo, a moc to nestálo“. To je jistě pozitivní trend. Co zřejmě pomohlo zvýšené poptávce, to je i náš ceník služeb. Ten jsme měnili v březnu 2022, bez vlivů energetických kotrmelců, inflace a války na Ukrajině. A upravovali jsme ho po covidových letech od roku 2019 poprvé. Samozřejmě tento přístup předpokládá velmi pečlivé hledání rezerv k úsporám, zvažování každého nákladu, včetně vlastního rozvoje. Doprava jistě není segment, kde bychom si mohli dovolit bezhlavé navyšování cen o inflaci, zvýšení cen PHM a energií. Při maržích, které dopravci mají, je tento přístup nemožný. Tam kde nešetříme, jsou platy zaměstnanců. To nám přineslo stabilní tým kvalifikovaných zaměstnanců. Ale i my se potýkáme s generační obměnou a doplnit stavy na požadované počty je v dnešní době, zvláště na Chebsku, solidní výzva. Čelíme konkurenci německého trhu práce i extrémní poptávce po zaměstnancích ze strany průmyslového parku. Mám-li zhodnotit, co nám přinesl listopad, prosinec a leden ekonomicky, pak jsou to zvýšené tržby, a to o cca 30 %. Těch jsme dosáhli maximálním vytížením naší kapacity a zvýšeným úsilím všech zaměstnanců společnosti. Jsem za to rád, protože jsem přesvědčen, že tupé zvyšování cen bez rozmyslu, ve snaze vytvořit maximální zisk, zarámovaný heslem „zdražují všichni, my musíme taky“, je cesta do pekel.

 
 
Marek Havlín, spolumajitel, sdružení OSVČ, Praha

Marek Havlín, spolumajitel, sdružení OSVČ, Praha

Zimní sezona proběhla podobně jako ty předešlé. Opět jsme byli dodavateli strašeni nedostatkem pneumatik, který se až na výjimky nepotvrdil a pneumatik bylo dostatek. Po několika hubenějších covidových sezonách jsme letos zvýšili nejen množství prodaných pneu, ale díky mírnému zdražení a zvětšení nejprodávanějších rozměrů zejména obrat. Nedostatek levných asijských pneu jsme naštěstí nepocítili, protože se snažíme tento segment trhu dlouhodobě nahradit levnější evropskou produkcí. Ke zdražení pneumatik samozřejmě došlo, ale v menší míře než u ostatních výrobků, energií, služeb apod., tudíž to snad nikoho neodradilo od nákupu pneu. Jiná situace je v oblasti cen za práci v pneuservisu a obecně v jakýchkoli službách, kdy výrazné zvýšení cen pravděpodobně podpořilo nebývalý zájem o celoroční pneumatiky. Cena za servis zejména u menších aut odpovídá ceně jedné pneumatiky a mnoho řidičů tento jinak povinný výdaj ušetří a raději si připlatí za kvalitní a mnohdy i výrazně dražší celoroční pneumatiky. Přestože jsme začali přezouvat koncem září, kdy teploměr ukazoval ještě 20 stupňů a někteří zákazníci po přezutí ještě odlétli na dovolenou k moři, tak jsme měli i díky teplému podzimu roztaženou sezonu až do půlky prosince.

 
 
Petr Janča, obchodní manažer, Nexen Tire Europe s.r.o., Praha

Petr Janča, obchodní manažer, Nexen Tire Europe s.r.o., Praha

Zimní sezona 2022/23 byla poněkud jiná než sezony předešlé. Ne ani tak pro výrobce pneumatik, jako pro samotné obchodníky. Všichni výrobci predikovali silnou sezonu a nedostatek pneumatik a podle toho se také odvíjely samotné výše objednávaných zimních pneumatik. Černé scénáře se ale nenaplnily a dalo by se říct, že problém s dostupností nebyl. Když už v některém rozměru u některých výrobců pneumatiky chyběly, tak se daly většinou nahradit jinou značkou. Příroda tentokrát prodejům také nepomohla a čekání na první sněhové vločky se protáhlo tak, že nepřišel ani ten pomyslný vrchol sezony, a ta se tedy více podobala té letní, pozvolné. Následkem těchto aspektů se stalo to, že prodejcům zbyly na skladech někdy nemalé zásoby zimních pneumatik všech značek, a to se pochopitelně projeví na objednávkách pro zimní sezonu 2023/24. Informace z trhu také napovídají o prodejích v daných segmentech. Je vidět, že mnozí koneční uživatelé začali šetřit, a to se projevilo na nákupech pneumatik. V mnohých případech zákazníci, kteří kupovali prémiové produkty, přešli do značek středu, středoví do budgetu atd. Z pohledu naší značky byla zimní sezona velmi dobrá a budeme dělat vše pro to, abychom tento trend i v dalších letech udrželi

 
 
Vojtěch Oliva, obchodní ředitel, Chára Sport, a.s., Praha

Vojtěch Oliva, obchodní ředitel, Chára Sport, a.s., Praha

Z hlediska velkoobchodního prodeje hodnotíme zimní sezonu 2022 spíše jako průměrnou. Do sezony jsme vstupovali s velkými očekáváními a letní měsíce nás v tom jen utvrzovaly. Bohužel nástup hlavní sezony nám ukázal, že před námi stojí velké výzvy, které nás budou s velkou pravděpodobností čekat i do budoucna. Vyšší stav skladových zásob zahraničních dodavatelů, jejich nižší prodeje a obecně vysoký tlak na ceny ovlivnil prodeje ve 4. čtvrtletí. Naopak v maloobchodním měřítku hodnotíme zimní sezonu jako velmi úspěšnou. Růst jsme zaznamenali ve všech klíčových oblastech a celkově nám pomohl pozvolný nástup zimní sezony. Díky tomu jsme byli schopni bez problémů akceptovat požadavky našich zákazníků. I přes zhoršující se ekonomickou situaci jsme nepocítili sníženou poptávku po službách našich pneuservisů a prodeje pneumatik. Zvýšené ceny energií se nám zatím nepodařilo v plné výši promítnout do cen servisních prací. Věříme však, že se nám to v letošním roce podaří a díky dalším úsporám nákladů, nárůstem objemu práce a cen služeb budou plně vykompenzovány. V následujícím období nás bezesporu čekají nové výzvy, kterým jsme připraveni čelit a pružně na ně reagovat. Pevně věříme, že v tomto období bude právě flexibilita klíčem k úspěšnému zvládnutí letní sezony 2023.

 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz