Pneurevue.cz » Názor z páté strany » Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?

Komplikují, či přímo ohrožují dovozy čínských pneumatik vaše podnikání? Domníváte se, že existují důvody pro nastolení ochranářských opatření na dovoz čínských pneumatik, ať už na úrovni ČR nebo EU?

 

čtvrtek, 1. září 2016

Žaneta Marková, Pneuservis Marek, s.r.o., Jaroměř

Žaneta Marková, Pneuservis Marek, s.r.o., Jaroměř

Ano, komplikují nám jej svými cenami u osobních pneumatik, kde je už tak velká konkurence. U nákladních a jiných velkých pneumatik zase některé tyto značky nemají navíc konkurenci ani co do kvality. Jsou srovnatelné se značkami zvučných jmen, někdy dokonce svou kvalitou tyto značky převyšují. Ochranářská opatření jsou naprosto zbytečná. V dnešní době lze najít i všeobecně známou značku, vyrábějící v Číně, přičemž cena jejích produktů je stejná, jako by byly vyrobeny v tuzemsku či jiné zemi EU.

 
 
Petr Smutný, jednatel, Pneusad, s.r.o.

Petr Smutný, jednatel, Pneusad, s.r.o.

Dovoz čínského zboží je trendem posledních let, a to ve všech oblastech. Čínské zboží pochopitelně tlačí cenu produktů dolů a vytváří na trzích přebytky, což úplně žádoucí není. Některé výrobky jsou relativně kvalitní a některé ne. Orientace v tom co je a nebo není kvalitní, je přitom velmi těžká. Vzhledem k tomu, že nejsem přímým prodejcem, nemohu odpovědět, jestli ohrožují nebo neohrožují mé podnikání. Jednoznačně ale platí, že Čína je pro Evropu velmi důležitým trhem a určitě nebude v zájmu EU zavádět nebo zvyšovat dovozní cla, tak jak to udělali v USA, protože by si jednoduše velmi zkomplikovali obchod s Čínou, jako s velkým odbytištěm zboží. Nicméně je jasné, že existuje i mnoho subjektů, které by si zavedení těchto opatření přály.

 
 
Michal Stárek, jednatel a ředitel, Protektory Praha, spol. s r.o.

Michal Stárek, jednatel a ředitel, Protektory Praha, spol. s r.o.

Ano! Ohrožuje, a to takovým způsobem, že již několik firem v EU skončilo, nebo k tomu nemá daleko. Několikrát jsem zkušebně zjišťoval, za kolik se prodává čínská 315/80 R22,5 a přepočítal na nákup protektorovacího materiálu. A jednoznačně jsem došel k názoru, že musí být čínské pneumatiky výrazně dotovány. Za ty ceny nelze protektorovací materiál v celém světě nakoupit. Poslední tři roky se sdružení evropských protektorovacích firem BIPAVER pokoušelo u evropské komise prosadit clo na dovoz čínských pneumatik tak, jako je tomu v USA, jižní Americe, Austrálii, v Rusku atd.. Bohužel evropská komise letos na jaře rozhodla, že by zavedením cla pro čínské pneumatiky znevýhodnila dovozce a jiné. Zřejmě tlak z jiných směrů... Určitě jsme pro zavedení cla, i když tento počin ze strany EU zůstane nevyslyšen a časem tak přibude několik nezaměstnaných gumařů.

 
 
Ivan Trnka, MBA, jednatel, Czechmaster Servis s.r.o.

Ivan Trnka, MBA, jednatel, Czechmaster Servis s.r.o.

Na tuto otázku nelze odpovědět jednou větou a ani není možné se přiklonit ke kladné nebo záporné odpovědi. Za „čínské“ pneumatiky jsou považovány veškeré neprémiové a někdy názvově neznámé pneumatiky. Je všeobecně známo, že v segmentu osobních pneumatik je zde mnoho neznámých nebo méně známých výrobců pneumatik, kteří se tlačí – hlavně díky ceně - na evropský trh. Většina těchto pneumatik kopíruje svými dezény již zastaralé prémiové značky, ale pneumatika není samozřejmě jen věc dezénu. Jde hlavně o směsi a technologii výroby. Na druhou stranu „čínské“ pneumatiky v segmentech nákladní, agro a industriální dosahují mnohem vyšší úrovně než pneumatiky osobní a v některých případech se mohou měřit se známými značkami. Vzhledem k tomu, že obecně žijeme v ekonomice volného trhu, je dovoz čínských pneumatik jedním z hlavních argumentů pro prémiové značky, aby jejich technologie byly stále lepší a lepší, ale nezvyšovala se razantně cena produktu. Rozhodně jsem proti nastolení jakýchkoli ochranářských opatření, ať už ekonomického nebo jiného charakteru, proti dovozu čínských pneumatik, protože je to business, který živí mnoho firem a i čínské pneumatiky mají svoje zákazníky.

 
 
Václav Lipš ml., Pneuservis PROLIPS, Žalhostice

Václav Lipš ml., Pneuservis PROLIPS, Žalhostice

Neřekl bych, že komplikují nebo ohrožují naše podnikání, ale zákazníci se dělí obecně do dvou skupin. Jedna hledá kvalitu a příliš nehledí na cenu, druhá zase hledí jen na cenu. Opatření by mohli nastavit přímo sami zákazníci, kdyby tu „Čínu“ nekupovali (to ale platí v jakémkoliv oboru). Během posledních dvou let jsem zaznamenal velký pokles čínských pneumatik, které si k nám na přezutí zákazníci dovezli. Jsme rádi, že hledí na své bezpečí a raději koupí kvalitnější pláště. Kvalitativní otázky se přitom netýkají jen Číny, ale i geograficky bližších států. Je až neuvěřitelné, jaký existuje rozdíl mezi pneumatikou vyrobenou ve Finsku a v Rusku. Toto se bohužel týká i jiných značek. Je to prostě lidský faktor, který by měl hledět na kvalitu materiálu a technologické postupy.

 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz