PNEU REVUE 2 / 18

Jedním z témat tohoto čísla Pneu revue je koexistence klasických "kamenných" pneuservisů a e-shopů. Tedy lépe řečeno kooperace, protože koexistence tu je a bude, ať se to komu líbí nebo nelíbí. Opět nás inspirovala diskuze na našem webu z konce minulého roku, kdy její účastníci reagovali na nabídku jednoho českého e-shopu, který v podstatě nabízel servisům prodej předplacených služeb při výměně pneumatik. Zákazník si společně s pneumatikou koupí i poukázku na jejich výměnu u konkrétního servisu, který si vybere. Je to trend, který v zahraničí funguje již řadu let, a docela úspěšně. V západní Evropě je podíl pneumatik zobchodovaných na internetu podstatně nižší než u nás, souvisí to s vyšší životní úrovní, kdy obchodní model "e-shop-obývák" nemá valnou šanci na fungování. Proto se tu e-commerce od samého počátku vyvíjel v úzké symbióze s kamenným servisem. Jinak to prostě nešlo. A proto když se v Německu či v Anglii zeptáte klasického pneuservisáka na jeho soužití s e-shopy, obvykle vám odpoví "no problem".
Zato u nás připomíná antagonismus obou stran izraelsko-palestinský konflikt ve své urputné, "zákopové" podobě. Ovšem poslední aktivity e-shopů dávají tušit, že i ony cítí riziko odlivu zákazníků, pokud se jim nepodaří vybudovat efektivní návaznost na servis. Model "e-shop-obývák" může ztrácet rychle na atraktivitě, jako třeba dnes málokoho napadne ušetřit peníze mytím auta hadicí a koštětem. Přitom před dvaceti lety se myčky zdály být také velkým luxusem. Kdo tohle nepochopí, může v elektronickém prodeji pneumatik brzy narazit.
Odpověď na otázku, kdo může za to, že spolupráce nefunguje, necháváme na vás, čtenářích. Pouze jsme shromáždili názory různých zainteresovaných subjektů od výrobců až po koncové prodejce. Pokud to někdo myslí s vybudováním fungujícího modelu e-shop - pneuservis vážně, musí ho nejen vymyslet, ale také uvést v život. To druhé je podstatně náročnější, protože zasetá nedůvěra je enormní. A nelze ji prolomit rozesíláním e-mailových oběžníků a podobně. Pro kohokoli to bude dlouhá, mravenčí práce, která se neobejde bez sofistikované obchodní práce. Při našich rozhovorech jsme často slyšeli, že pneuservisům vadí povýšený, bohorovný přístup ze strany e-shopů. Druhá strana zase oplácí pohrdavým vnímáním e-shopu jako toho, "kdo spí s notebookem u postele" a nemá představu, co je skutečná práce. Jeden bez druhého se prokazatelně obejde, takže velká motivace k zakopání válené sekery zatím není. Uvidíme, co ukážou další léta.
No a vše ostatní si přečtěte v novém čísle Pneu revue. Věřím, že se ještě před vyjitím tohoto čísla potkáme s některými z vás v Kolíně nad Rýnem, jinak přeji dobrou náladu, klidné léto a hodně sil do předsezonní horečky.

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 2 / 18

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 2 / 18

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 2 / 18

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 2 / 18

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 2 / 18

- Základní údaje
- Kategorie: PNEU REVUE 2 / 18