• Obrázek č. 1:
  • Obrázek č. 2:
  • Obrázek č. 3:

Goodyear letos slaví 45 let své nejznámější řady ultravýkonných pneumatik Goodyear Eagle. Zatím posledním modelem série je Eagle F1 Asymmetric 6. Jméno Eagle je úzce spjato s motorsportem. Společnost Goodyear příležitostně používala tuto přezdívku již dříve, ale rok 1980 znamenal významný milník. Aby posílila spojení mezi závodními a silničními pneumatikami, rozhodla se americká firma používat stejný název pro závodní i UHP pneumatiky: značku Goodyear Eagle.

 

Goodyear uvedl první silniční pneumatiku Eagle na americký trh v roce 1981 a brzy poté následovala pneumatika Eagle VR50, kterou vyvinula tak, aby uspokojovala přísnější evropské požadavky na rychlost. Zkratka VR znamená „V-rated“, což značí, že pneumatika splňovala v té době nejvyšší rychlostní rating v Evropě – byla schopna dosáhnout trvalé rychlosti až 209 km/h (130 mil/h). Na vývoji pneumatiky Eagle VR50 se směrovým dezénem „gatorback“, který byl odvozen od tehdejší pneumatiky F1 pro jízdu na mokru, spolupracovaly týmy Goodyearu v USA a Německu. Stále více vysokovýkonných pneumatik používalo název Eagle. Varianta Eagle GT měla prominentní místo na stroji času DMC DeLorean Doca Browna ve filmu Návrat do budoucnosti, zatímco Eagle ST se stala volbou pro „muscle cars“ a Eagle NCT pro luxusní vozy.

Od směrovosti k asymetrii

V roce 1992 uvedl McLaren na trh svůj McLaren F1, v té době nejrychlejší sériově vyráběný vůz na světě s rychlostí 240,1 mil/h (386,4 km/h). Vyvinula pro něj speciální pneumatiku – Eagle F1 – která se rodila paralelně s podvozkem jako „neodmyslitelný prvek zavěšení v rámci komplexních výpočtů ovladatelnosti a komfortu“, jak se tehdy psalo v tiskové zprávě. Byl to jeden z prvních příkladů „customizace“, tedy vývoje pneumatik „na míru“ konkrétního vozu. Tato praxe je dnes u výkonných vozů zcela běžná.

V roce 1994 byla představena pneumatika Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional) a později v roce 2000 GS-D3. Směrové dezény zůstaly klíčovou filozofií konstrukce až do uvedení pneumatiky Eagle F1 Asymmetric v roce 2007. S rostoucí hmotností, výkonem a velikostí ráfků výkonných vozů musel Goodyear vyvinout pneumatiku se silnějším ramenem, aby zvládla toto dodatečné dynamické zatížení. Použitím asymetrické konstrukce byly vývojové týmy společnosti Goodyear schopny vyhovět těmto požadavkům a zlepšit přilnavost a ovladatelnost na suchu, aniž by došlo ke zhoršení proslulých vlastností předchůdce za mokra.

V roce 2019 společnost Goodyear dále posunula laťku pneumatik Eagle, když uvedla novou řadu pneumatik Eagle F1 SuperSport. Tato řada, která je k dispozici ve variantách SuperSport, SuperSport R a SuperSport RS, z nichž každá je o krok blíže k závodním speciálům, je podle společnosti Goodyear „vrcholnou oslavou značky Goodyear Eagle za více než čtyři desetiletí vývoje“.

Goodyear v průběhu posledního desetiletí a půl zdokonalovala řadu Eagle tak, aby odpovídala trendům automobilového průmyslu, čímž dospěla k dnešní Eagle F1 Asymmetric 6. Ta poskytuje řidičům nejenom výkon, který od pneumatik Eagle očekávají, ale současně splňuje moderní hlukové a emisní normy a vyhovuje i požadavkům elektrifikovaných vozidel.

Eagle a první výbava

Pneumatika Goodyear Eagle je stále oblíbenou pneumatikou pro mnoho silničních vozů. Mezi pneumatikami SuperSport a Asymmetric 6 jsou pneumatiky Eagle F1 standardně dodávány na tak různorodé výkonné vozy, jako jsou Lotus Emira, Porsche Macan 4 Electric, BMW řady 1 a Audi S5. Na konci nabídky pneumatik pro závodní okruhy je řada Eagle F1 SuperSport RS, která byla speciálně navržena ve spolupráci s Porsche pro RS modely výrobce, jako jsou 911 GT2 RS a GT3 RS.

Také Ferrari si vybralo pneumatiky Eagle F1 SuperSport pro nové Ferrari 12Cilindri, čímž se obnovilo partnerství, které trvá již více než čtyři desetiletí. To nejlépe vyjadřuje reklama Goodyearu z poloviny 80. let: „Každé Ferrari formule 1, každé Ferrari 328 a každé Ferrari Testarossa, která přijedou do Ameriky, jezdí na pneumatikách Goodyear Eagle. Pouze na pneumatikách Goodyear Eagle. Proč? Protože to tak chce pan Ferrari.“