Společnost Arval CZ v rámci Arval Mobility Observatory představila výsledky nejnovějšího Barometru vozového parku a mobility, který mapuje situaci ve firemních flotilách a ukazuje trendy na poli fleet managementu a řešení mobility. Stejně jako v předchozích ročnících byli dotazováni správci vozového parku ve firmách všech velikostí a oborů podnikání, kteří mají pravomoc činit rozhodnutí o vozidlech a řešeních mobility. Do letošního průzkumu se zapojilo 28 zemí na pěti kontinentech. Již potřetí se ho účastnily i státy, kde působí společnost Element, která tvoří s Arvalem globální alianci.
Výsledkem je unikátní přehled o aktuální podobě vozových parků, způsobech jejich financování, elektrifikaci firemních vozidel, rozšíření telematických služeb, alternativních řešení mobility či největších výzvách správců firemních flotil. Průzkum ukazuje rozdíly mezi jednotlivými zeměmi, porovnání s předchozími léty a též vývojové trendy pro následující tři roky.
Stejně jako v posledních čtyřech letech Barometr vozového parku a mobility pro Arval připravuje společnost Ipsos, přední nezávislá výzkumná agentura. Celkem bylo dokončeno 8 061 telefonátů, které probíhaly mezi srpnem až listopadem 2024. V České republice bylo dotazováno napříč trhem 300 respondentů, kteří mají vždy alespoň jedno firemní auto.
Šest zkoumaných oblastí průzkumu ukazuje stávající situaci a klíčové trendy pro blízkou budoucnost v České republice:
1. I přes řadu globálních nejistot je většina českých společností optimistická s ohledem na jejich budoucí velikost firemních vozových parků
2. Potenciál pro vyšší využití operativního leasingu zůstává silný a v souladu s tendencemi v jiných evropských zemích
3. Míra elektrifikace vozových parků je lokálně stále nižší, než v jiných evropských zemích a nižší jsou i odhady jejího budoucího růstu
4. Naopak v rozšíření telematických systémů ve firemních flotilách je český trh na špičce mezi všemi zkoumanými evropskými státy, trendem bude větší využití dat získaných díky propojeným vozidlům
5. Společenská odpovědnost firem (CSR) tvoří hlavní hybnou sílu pro nabídku řešení firemní mobility pro všechny zaměstnance, nikoliv již jen pro uživatele firemních aut
6. Přechod na vozové parky tvořené elektromobily a dekarbonizace mobility patří mezi největší výzvy správců firemních flotil pro nejbližší tři roky
„Barometr Arval Mobility Observatory je unikátní nejen svým rozsahem, kdy pokrývá 28 zemí na pěti kontinentech, ale zejména šíří témat, kterými se zabývá. Poskytuje cenné porovnání, jak si v dané oblasti vede konkrétní země vůči ostatním zkoumaným státům. A to jak při popisu stávajícího stavu, tak při plánech dotazovaných společností ve střednědobém horizontu.
Společnosti v České republice jsou podobně optimistické jako v jiných evropských státech, pokud se ptáme na budoucí velikost vozových parků, plány na větší využití operativního leasingu a rozvoj řešení mobility zaměstnanců. V rozšíření telematických nástrojů do svých firemních vozů jsme evropským premiantem. Naopak v oblasti elektrifikace firemních flotil je ČR i přes viditelné zlepšení stále pozadu,“ komentuje výsledky Aleš Polák, Generální manažer Arval CZ.
1. 83 % dotazovaných v ČR očekává stabilní či rostoucí vozový park svých společností v následujících třech letech
I když jsou lokální respondenti dlouhodobě o něco málo méně optimističtí, než je průměr evropských zemí (91 %), stále naprostá většina z nich očekává, že jejich firemní autopark v příštích třech letech zůstane stejně velký (63 %) či se zvýší (21 %). Tento trend zůstává v posledních třech letech konstantní a platí pro osobní i lehká užitková vozidla.
Nejvíce očekávají nárůst velké společnosti s 500 a více zaměstnanci. Meziroční pokles o 12 procentních bodů lze vidět u středně velkých společností (100 – 499 zaměstnanců). Hlavními důvody pro budoucí rozšiřování firemních flotil je rozvoj nových činností firem, kde bude zapotřebí služebních vozidel, potřeba přilákat či udržet talentované zaměstnance a rozšíření okruhu osob s nárokem na firemní vozidlo.
19 % dotazovaných firem již využívá ve svých firemních fleetech vozidla, která v době pořízení nebyla nová. A 57 % o tom uvažuje v nejbližších třech letech. Nejčastějším způsobem využití jsou poolová auta, která nejsou přiřazena jednomu konkrétnímu uživateli, ale sdílí je více zaměstnanců.
2. 29 % dotazovaných firem plánuje zavést nebo rozšířit využití operativního leasingu v následujících třech letech
Meziročně se jedná o nárůst o 4 procentní body, v ostatních evropských zemích je tento podíl ještě vyšší (36 %). Růst zájmu zavést či rozšířit operativní leasing je největší u společností do 99 zaměstnanců (meziročně o 9 procentních bodů více).
3. 32 % dotazovaných českých společností již využívá ve svém vozovém parku alespoň jedno osobní elektrifikované vozidlo typu hybrid, plug-in hybrid nebo osobní bateriový elektromobil
Dalších 28 % firem chce zavést aspoň jeden ze zmíněných typů pohonu v následujících třech letech. Podobný podíl společností evidujeme v posledních třech letech. Evropským průměrem je 56 % společností s již minimálně jedním elektrifikovaným vozidlem, dalších 18 % to plánuje v příštích třech letech. Nejvíce zastoupené jsou tyto typy pohonu u velkých společností s více než 500 zaměstnanci.
Podobný odstup České republiky od ostatních evropských zemí lze nalézt i u rozšíření osobních bateriových vozidel (ČR – 11 % firem již zavedlo, Evropa – 22 %) a užitkových bateriových elektromobilů (ČR – 5 % firem již má alespoň jedno vozidlo, Evropa – 9 %). 19 % českých firem plánuje zavést bateriové elektromobily do svých vozových parků v nejbližších třech letech.
Primární motivací českých společností k přechodu na alternativní palivové technologie je nižší dopad provozu takových vozidel na životní prostředí. Dalšími důvody jsou snaha o snížení provozních i celkových nákladů a snaha zlepšit firemní image. Hlavní překážkou většího rozšíření je dle vyjádření dotazovaných vyšší pořizovací cena těchto aut a nedostatečně vyvinutá dobíjecí infrastruktura (ať už veřejná či ve firemních prostorách a domovech uživatelů).
U vybavení firemních prostor dobíjecími stanicemi však lze vidět znatelný pokrok. V letošním roce již 28 % dotazovaných společností uvádí, že má ve firmě alespoň jednu dobíjecí stanici. Před dvěma lety tento podíl činil pouze 13 %. Navíc dalších 25 % firem uvádí, že chce možnost dobíjení zřídit ve svých prostorách v následujícím roce. 25 % dotazovaných firem uvádí, že již podporují budování dobíjecích stanic v domovech svých zaměstnanců, dalších 24 % s tím chce začít v následujících 12 měsících.
4. 47 % dotazovaných českých společností využívá alespoň pro část svého vozového parku telematické řešení umožňující přenos dat díky jednotce instalované ve vozidle ze strany výrobce či třetí stranou
To představuje nárůst o 5 procentních bodů oproti výsledkům roku 2024 a ČR je tak na prvním místě ze sledovaných evropských zemí. Průměr v ostatních evropských státech činí 38 %. Pro osobní vozidla využívá telematiku 22 % dotazovaných firem, pro lehká užitková auta pak 34 %. Z hlediska velikostí firem lze ze získaných odpovědí vyčíst největší rozšíření telematických nástrojů u firem do 99 zaměstnanců (52 % využívá).
Pravidelné využití dat poskytnutých telematikou nad rámec prostého vytvoření knihy jízd, například pro zvýšení bezpečnosti provozu vozidel nebo zlepšení chování řidičů, již provádí nebo chce provádět v nejbližších třech letech 63 % dotazovaných českých společností.
5. 66 % společností již zavedlo alespoň jednu politiku či řešení mobility zaměstnanců nebo to plánuje v příštích třech letech
V evropských zemích je průměr ještě o 5 procentních bodů vyšší. Nejvíce rozšířené jsou dle průzkumu tato řešení u firem se 100 – 499 zaměstnanci. Mezi nejčastěji zmiňovaná řešení patří příspěvek na hromadnou dopravu, příspěvek na auto pořízené přímo zaměstnancem, rozpočet na mobilitu (částka určená na úhradu mobility zaměstnance) a sdílení firemních vozidel pro uživatele, kteří nemají k dispozici svůj služební vůz.
Aktivity s ohledem na společenskou odpovědnost firem, HR potřeby pro udržení talentovaných zaměstnanců a zvýšení atraktivity společnosti pro nové zaměstnance jsou tři hlavní důvody pro zavedení těchto řešení.
6. 29 % dotazovaných společností deklaruje, že zavádění alternativních palivových technologií a elektrifikace fleetů je největší výzvou pro správu vozových parků v příštích třech letech
Tato oblast představuje největší výzvu již v posledních třech letech, nejen v ČR, ale i v Evropě. Souvisí s ní úzce i další dvě nejčastěji uváděné výzvy: přizpůsobení se nízkoemisním zónám v městských oblastech a přizpůsobení se restriktivním veřejným politikám v oblasti spalovacích motorů.
Poprvé byla letos vznesena otázka, zda má dotazovaná firma již stanovené konkrétní cíle v oblasti dekarbonizace. 10 % firem uvádí, že ano a dalších 27 % říká, že se tyto cíle aktuálně vyhodnocují. Tyto hodnoty odpovídají srovnání se zkoumanými evropskými zeměmi. Nejvíce pozitivních odpovědí na tento dotaz bylo od firem se 100 – 499 zaměstnanci.
Celý průzkum lze stáhnout na webu Arval CZ v sekci věnované Arval Mobility Observatory: https://www.arval.cz/o-arvalu/arval-mobility-observatory