Continental Lousado agri

Měsíčník Neue Reifenzeitung píše, že společnost Continental již podruhé za posledních dvacet let opustila výrobu zemědělských pneumatik. Poprvé v roce 2004 vedení společnosti Continental prodalo agri divizi české společnosti ČGS. Ta na základě licence vyráběla traktorové pneumatiky pod značkou Continental třináct let, konkrétně do roku 2017. O rok dříve společnost Continental oznámila své rozhodnutí se na trh zemědělských pneumatik vrátit.

Společnost Continental uvádí, že se na toto odvětví „podívala novým pohledem“ a „vyvinula zcela novou řadu zemědělských pneumatik, které byly navrženy pro moderní zemědělství“. Bylo navrženo a celosvětově uvedeno na trh nejméně sedm nových typů pneumatik, včetně pneumatik VF pro traktory a sklízecí mlátičky, hybridních traktorových pneumatik VF a nové kompaktní nakladačové pneumatiky pro teleskopické manipulátory.

Výroba měla domov v novém závodě společnosti Continental v portugalském Lousadu. Moderní výrobní závod byl vybudován za necelé dva roky s investicí 50 milionu eur.

V polovině roku 2024 společnost Continental oznámila, že se Lousado stalo CO2 neutrálním, k čemuž přispěl především nový systém kotlů, které fungují výhradně na elektřinu. Tím se závod zařadil do první ligy továren na výrobu udržitelných pneumatik. Před touto modernizací se závod spoléhal na výrobu páry výhradně ze zemního plynu. Tento špičkový prodejní argument však zjevně nestačil k tomu, aby zemědělské pneumatiky Continental dokázaly vzdorovat tomu, co se nazývá „market disrtuption“ (rozvrat trhu) - termín, který lze přeložit jako únik k levným pneumatikám ze zemí s nižšími náklady.

Nyní, když společnost Continental přeorientovává svůj provoz specializovaných pneumatik (specialty tyres) na pneumatiky pro zemní stroje a průmyslové a přístavní aplikace, je pravděpodobné, že v Lousadu bude zrušen značný počet pracovních míst, pokud se společnosti Continental nepodaří převést výrobu zemědělských pneumatik pod některý z jiných provozů specializovaných pneumatik.

Rozhodnutí společnosti Continental opustit výrobu zemědělských pneumatik je v protikladu s optimismem některých analytiků, kteří koncem minulého roku naznačovali, že akvizice společnosti Goodyear OTR by byla vhodná právě pro Continental. A to i s vědomím toho, že OTR pneumatiky nejsou zemědělské pneumatiky. Nicméně Continental nadále pokračuje ve svém podnikání v oblasti EM pneumatik. A Yokohama zřejmě vyhodnotila investice a budoucí poptávku v tomto segmentu jinak.

O tom, jak společnosti Continental obnovila v roce 2017 výrobu agri pneu, se dočtete ZDE.