Evropská asociace výrobců pneumatik a pryže (ETRMA) zveřejnila v říjnu  novou analýzu, kterou provedla společnost Lizeo, specialista na zpracování dat . Tato analýza zahrnuje více než 1 000 000 štítků pneumatik zachycených  v celé Evropské unii (EU) a Evropském sdružení volného obchodu (ESVO) v letech 2012 až 2023.

Štítek, zavedený v roce 2012 a aktualizovaný v roce 2021, má spotřebitelům pomoci porovnat bezpečnost a palivovou účinnost pneumatik při rozhodování o nákupu. Podle odhadů Evropské komise mohou pneumatiky s dobrým výkonnostním hodnocením snížit emise CO₂ až o 4 miliony tun ročně a zlepšit bezpečnost silničního provozu, protože zkrátí brzdnou dráhu až o čtyři délky automobilu. ETRMA však poznamenává, že ne všechny pneumatiky mají stejný výkon.

Zejména prémiové a střední pneumatiky sice nejvíce prospěly zlepšení energetické účinnosti a přilnavosti za mokra, ale evropskému trhu stále dominují značky nižší třídy. Jak ukazuje studie společnosti Lizeo, zavádění nových technologií na trhu je stále pomalé; studie se zabývala údaji ze štítků shromážděných z webových stránek prodejců a e-shopů a zjistila, že nejběžnější kombinací hodnocení u pneumatik pro osobní automobily (C1), lehké nákladní automobily (C2) a těžké užitkové vozy (C3) zůstává „D“ pro valivý odpor a „C“ pro přilnavost za mokra.

Růst rozpočtového segmentu

Mezi lety 2013 a 2023 se segment levnějších pneumatik stabilně rozšiřoval a na konci tohoto období představoval přes 56 procent pneumatik pro osobní automobily, 70 procent pneumatik pro lehká nákladní vozidla a více než 40 procent pneumatik pro těžká nákladní vozidla. Ve stejném časovém horizontu prémiové značky – které tvoří většinu nejvýkonnějších pneumatik třídy „A“ a „B“ – ztratily podíl na trhu.

Ve všech kategoriích představují pneumatiky s hodnocením valivého odporu a přilnavosti za mokra „B–B nebo lepší“ pouze 7,7 % pneumatik pro osobní automobily, 3,3 % pneumatik pro lehká užitková vozidla a 5,3 % pneumatik pro nákladní automobily a autobusy. Hodnocení valivého odporu „A“ nebo „B“ tvoří méně než deset procent pneumatik pro osobní automobily a méně než pět procent pneumatik pro dodávky na trhu.

Aktualizace nařízení EU (2020/740) z roku 2021, která zahrnovala zavedení nových piktogramů pro přilnavost na sněhu a ledu a zjednodušených výkonnostních tříd (A až E), měla za cíl učinit štítky jasnějšími a srovnatelnějšími. ETRMA však poznamenává, že povědomí spotřebitelů je stále omezené, přičemž studie, na které odkazuje, naznačují, že pouze asi polovina evropských řidičů má povědomí o štítcích  a ještě méně jich jej používá při nákupu pneumatik.

Potřebné doplňkové strategie

„Značení pneumatik EU má za cíl nasměrovat výběr pneumatik na ty s nejlepším výkonem. Ve skutečnosti je tomu obráceně – nejrychleji rostou ty s nejnižším. To znamená, že průměrné skóre je stále „D“ za valivý odpor (spotřebu paliva) a „C“ za přilnavost za mokra,“ říká Adam McCarthy, generální tajemník ETRMA.

Analýza ETRMA zdůrazňuje, že samotný nástroj funguje, ale skutečnou překážkou zůstává cenová „citlivost“. Bez finančních nebo fiskálních pobídek – jako jsou pravidla pro zadávání veřejných zakázek odměňující pneumatiky s nejlepším výkonem nebo spotřebitelské slevy na základě hodnocení – asociace tvrdí, že kupující budou i nadále upřednostňovat počáteční náklady před dlouhodobým výkonem.

Odměňování inovací prostřednictvím pobídek

ETRMA vyzývá Evropskou unii a její členské státy, aby „podporovaly využívání nejvýkonnějších pneumatik v procesech zadávání veřejných zakázek a prostřednictvím dalších pobídek na základě označování pneumatik“. Asociace zdůrazňuje, že „jasnější povědomí a důsledné používání označení odmění inovace a urychlí posun trhu směrem k pneumatikám s lepším výkonem“.

Studie zdůrazňuje, že transformační dopad označení EU byl minimální, a to i přes jeho účinnost jako rámce pro porovnávání výkonu pneumatik. ETRMA proto vyzývá k přijetí opatření na podporu spotřebitelů, která by pomohla překlenout propast mezi povědomím a činy. Věří, že taková opatření zajistí splnění cílů EU v oblasti udržitelnosti a bezpečnosti silničního provozu nejen prostřednictvím regulace, ale také prostřednictvím inteligentních pobídek, díky nimž se vysoce výkonné pneumatiky stanou zřejmou ekonomickou volbou.