Pneurevue.cz » Aktuality » Obchod » Boloňa 2017: Evropský aftermarket se připravuje na nové výzvy

Boloňa 2017: Evropský aftermarket se připravuje na nové výzvy

 
2017

středa, 31. května 2017

To, že je veletrh Autopromotec v Boloni již po více než padesát let výkladní skříní evropského automobilového aftermarketu, má do značné míry co do činění s faktem, že Itálie je co do stupně motorizace jednou z nejsilnějších evropských zemí. Nicméně pro to, aby si Autopromotec dlouhodobě zachovával svůj nadnárodní charakter, by to nestačilo. Úspěch výstavy, o kterém píšeme každé dva roky (což je perioda organizování veletrhu), má na svědomí i velmi profesionální, důsledný a dlouhodobý přístup organizátorů.

 

Práce na každém novém ročníku začíná ihned po zakončení toho předchozího. Společnost Promotec, která je pořadatelem výstavy, klade důraz na každý detail a pečlivě přizpůsobuje rámcový program akce aktuálním trendům v oblasti automobilismu. Stejně důležitý jako vlastní výstavní plocha je doprovodný program, který čítá desítky konferencí, sympozií a tiskových konferencí. Každý si přijde na své – řídicí pracovníci a manažeři hlavně v pracovní části týdne, kdy má akce více „korporátní charakter“, drobní podnikatelé a zaměstnanci aftermarketu hlavně o víkendu, kdy doslova zaplavují výstavní pavilony. Zde hraje organizátorům do karet právě zmíněný rozměr Itálie jako země milovníků aut. Pár čísel za všechny: v Itálii je zaregistrováno 32 milionů aut. Přes jeden milion aut se tu loni vyrobilo a roční registrace vzrostly o 16 % na 1,8 milionu. Pro letošek se očekává prolomení dvoumilionové hranice. Tomu všemu slouží dle statistiky přes 86 000 servisních míst všeho druhu. A protože se v Itálii nikdy historicky neujal model specializovaného pneuservisu, většina z těchto míst obsluhuje také pneumatiky.

Pneumatiky jsou jedním z nosných témat výstavy a letos jim patřily hned tři velké pavilony – 15, 20 a 22. A k nim neodmyslitelně patří stroje a zařízení na jejich servis, které plně obsadily další pavilon. Tyto čtyři pavilony však zaplnily zhruba čtvrtinu výstavní plochy. Další patřila ostatnímu dílenskému vybavení, náhradním dílům, autodiagnostice, péči o auta – prostě všemu, co jakkoli souvisí s jejich provozem.

Druhá revoluce
Dva roky, které uplynuly od předchozího ročníku, byly na události na automobilovém trhu více jak bohaté. Témata jako elektromobilita, konektivita, autonomní řízení, sdílení aut – to vše přechází z říše fantazie do běžného života. Autopromotec 2017 položil symbolickou otázku: „Co na to aftermarket?“ Marc Aguettaz, ředitel společnosti GiPA (poradenská společnost v oblasti automobilového průmyslu), při konferenci International Aftermarket Meeting uklidnil ty, kteří se možná obávají, že s překotným vývojem přijdou na poli autoservisu (potažmo pneuservisu) o „chleba“. „Můžeme s jistotou říci, že 70 % automobilů, které budou na silnicích v roce 2022, bylo již zaregistrováno.“ To, že bude stále co opravovat, dokládá skutečnost, že v Itálii roste průměrný věk automobilů: před patnácti lety bylo jen 9 % aut starších 15 let, zatímco loni to bylo již 18 %. Rovněž tak podíl nezávislých autoservisů a sítí z hlediska celkového obratu aftermarketu je dlouhodobě příznivý – pohybuje se nad 60 %. Je tedy jisté, že „stará“ a „nová“ podoba aftermarketu bude paralelně existovat ještě řadu let, nicméně „druhá revoluce v automobilovém průmyslu“, jak ji nazval Aguettaz, je nevyhnutelná. Bude to přechod „od aut jako produktu k mobilitě vnímané jako služba“, která si vyžádá kompletní „redesign“ aftermarketu.

„Úspěch se už nebude měřit podle počtu prodaných aut, ale podle počtu prodaných ujetých kilometrů,“ míní Tim Armstrong ze společnosti His Automotive´s Planning Solutions. „Taxislužba v USA generuje roční tržby 5 – 6 miliard dolarů, zatímco prodej nových aut 600 miliard. Do roku 2040 však služby typu ´plať za to, kolik ujedeš´ budou činit 22 % celkových nákladů dopravy.“

Současná legislativa také všemožně podporuje rozvoj elektrického pohonu, který je méně náročný na servis a údržbu. Podle odborníků se tak systém servisu obecně transformuje do modelu „cena za kilometr“, což již běžně známe z nákladní silniční autodopravy.

Jiným často diskutovaným tématem letošní výstavy byla konektivita, která má s pneumatikou řadu styčných ploch. A to doslova, neboť předurčení pneumatiky jako „sběrače dat“ vytváří při využití dnešních technických možností řadu příležitostí pro jejich zpracování a sdílení. „Vozidlo budoucnosti se stane součástí webu, a to díky inteligentním systémům, které budou kombinovat různé služby. To s sebou nese jak velké příležitosti, tak rizika. Mimo jiné např. v oblasti ochrany dat,“ řekl na konferenci International Aftermarket Meeting Matthias Knirsch ze společnosti Bosch.

I když bezprostřední dopady „druhé revoluce“ automobilového průmyslu nepocítí podnikatelé v autoservisu tak záhy, na změny je třeba se připravit. Inspirativní byla v tomto ohledu přednáška zástupce společnosti TomTom: „Všichni předpovídali, že s rozvojem chytrých telefonů a Google Maps zmizíme z trhu. Ale jsme stále tu a ovlivňujeme odvětví.“ TomTom se transformoval, zaměřil na nové segmenty trhu, slovy svého zástupce „se znovu našel“. Jako příklad uvedl úspěšné aplikace pro londýnské hasiče či německé záchranáře. A tímto procesem si dříve nebo později bude muset projít každá firma.

Čína je „rozdána“
Pokud bych přijel na Autopromotec jako čerstvý adept na podnikání v branži a řídil se pouze tím, co vidím, zřejmě bych všechny peníze vsadil na mobilní servis. Různé variace na toto téma šlo v Boloni potkat takřka na každém kroku. Velké ambice má v tomto směru například německý internetový obchod Delticom, který začíná ve spolupráci s partnerskými pneuservisy nabízet projekt MobileMech. V podstatě to není nic převratného – mobilní pneuservis na podvozku dodávky, nebýt vyřčené ambice mít „tisíce“ takových jednotek po celé Evropě a mířit nikoli na fleety, ale na širokou veřejnost. K tomu byl vyvinut i objednávkový systém na internetu. Dodavatel servisní techniky  Bright pro systém dokonce vyrobil rozměrově úsporné stroje, které si i nechal patentovat. Kompaktní řešení dokonce i pro nákladní pneuservis byla k vidění i jinde.

Ostatně spolupráce německého Delticomu a čínského Brightu je v lecčem symbolická. Čína již není exotika, ale neoddělitelná součást odvětví, která už není tolik vnímána jako konkurent, ale jako partner. Všechny přední italské značky pneuservisní techniky hrají nadále na Autopromotecu prim (minimálně co se velikosti expozic týče), ale většina z nich je všemožně provázána s čínskými výrobci. Probíhají tam velmi rozmanité procesy, mnohem složitější než dřívější premisa, že „jeden pohltí druhého“. Jak poznamenal jeden vystavovatel, v oblasti pneuservisní techniky došlo k určitému „přerozdělení“, které nyní nějakou dobu potrvá. Najít si v Číně kvalitního partnera, minimálně od středních výrobců výš, už údajně není tak jednoduché. Takže i tady platí: nic neroste do nebe.

Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2017


 

 
2017201720172017201720172017201720172017201720172017201720172017201720172017201720172017201720172017201720172017201720172017
 
 
 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz